The Sense of Balance in Children from Traditional and Forest Kindergartens

Keywords: balance, sense of balance, sensory integration, vestibular system, forest kindergartens,, traditional kindergartens.

Abstract

The area of interest in this article is the sense of balance in preschool children, its aim is to present research on the comparison of the ability to maintain balance in static and dynamic tests of children attending traditional and forest kindergartens. The inspiration for writing was my own observations showing that children from forest kindergartens (from the age of 3) are much better at overcoming natural obstacles and performing difficult coordination tasks requiring balance than children from other kindergartens. The introductory part of the article presents the importance of the vestibular system in anatomical and pedagogical aspects. The tests consisted in conducting 2 tests to check the static balance - standing on one leg with eyes open and closed and 2 tests to check the dynamic balance - free walking on the beam and walking with a measuring step. The author's own research shows that in all tests, children from forest kindergartens obtained better results than children from traditional kindergartens. Statistical inference using the z (normal) distribution was based on the Mann-Whitney U test. This test showed that these differences were statistically significant. The article ends with general pedagogical and practical educational recommendations.

References

Arystoteles. (b.d.). O duszy (P. Siwek, tłum.). https://sady.up.krakow.pl/fil.arystoteles.oduszy.htm

Baza Marzeń. (b.d.). Trójmiejski Leśny Ogród Wolnych Dzieci. Baza Marzeń. https://bazamarzen.pl/?page_id=879

Borkowska, M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Harmonia Universalis.

Cassan, A. (2008). Atlas ludzkiego ciała. Anatomia, fizjologia, zdrowie. Poradnik rodzinny (S. Kaczorowski, tłum.). Bauer-Welbild Media.

Condon, C. i Cremin, K. (2014). Static balance norms in children. Physiotherapy Research International, 19(1), 1–7.

Goddard, S. (2004). Odruchy, uczenie i zachowanie. Klucz do umysłu dziecka. Nieinwazyjne metody rozwiązywania problemów z uczeniem się i zachowaniem (M. Macińska, tłum.). Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów.

Hannaford, C. (1995). Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł (M. Szpala, tłum.). Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów, Medyk.

Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.). (2005). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN.

Held-Ziółkowska, M. (2006). Równowaga statyczna i dynamiczna ciała. Część 1: Organizacja zmysłowa i biomechanika układu równowagi. Magazyn Otolaryngologiczny, 5(2), 39–46.

Hertel, J., Braham, R.A., Hale, S.A. i Olmsted-Kramer, L.C. (2006). Simplifying the star excursion balance test: Analyses of subjects with and without chronic ankle instability. Journal of Orthopaedic Sports Physical Therapy, 36(3), 131–137.

Maas, V.F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów (E. Grzybowska, Z. Przyrowski i M. Ślifirska, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Mosse, H. L. (1982). A complete handbook of children’s reading disorders: A critical evaluation of their clinical, educational and social dimensions. T. 1–2. Human Sciences Press.

Nauka w Polsce. (2010, 25 lutego). WHO, Dzisiejsze dzieci mogą żyć krócej niż ich rodzice. Nauka w Polsce. https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C370482%2Cwho-dzisiejsze-dzieci-moga-zyc-krocej-niz-ich-rodzice.html

Nauka w Polsce. (2016, 8 grudnia). Dr Dobosz: dzieci i młodzież coraz mniej sprawne fizycznie. Nauka w Polsce. https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C412316%2Cdr-dobosz-dzieci-i-mlodziez-coraz-mniej-sprawne-fizycznie.html

Nitecka-Walerych, A. (2019). Leśne przedszkola – odpowiedź edukacji na potrzeby dzieci. Pedagogika. Studia i Rozprawy, 28, 229–239.

Paszko-Patej, G., Terlikowski, R., Kułak, W., Sienkiewicz, D. i Okurowska-Zawada, B. (2011). Czynniki wpływające na proces kształtowania równowagi dziecka oraz możliwości jej obiektywnej oceny. Neurologia Dziecięca, 20(41), 121–127.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Dz. U. 2017, poz. 356. (2017). (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Szafron, A. (2022). Rola układu przedsionkowego w rozwoju dziecka. http://www.p2.laziska.pl/images/stories/1/przes.pdf

Sobera, M. (2010). Charakterystyka procesu utrzymywania równowagi ciała u dzieci w wieku 2–7 lat. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu.

Wytrębowicz, A. (2016). Ocena utrzymania równowagi przez dzieci w wieku 3–5 lat. Zeszyty Naukowe WSKFiT, 11, 35–42.

Published
2023-09-30
How to Cite
Nitecka, A. (2023). The Sense of Balance in Children from Traditional and Forest Kindergartens. Elementary Education in Theory and Practice, 18(3(70), 163-175. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.12