The Sense of Balance in Children from Traditional and Forest Kindergartens
Abstract
The area of interest in this article is the sense of balance in preschool children, its aim is to present research on the comparison of the ability to maintain balance in static and dynamic tests of children attending traditional and forest kindergartens. The inspiration for writing was my own observations showing that children from forest kindergartens (from the age of 3) are much better at overcoming natural obstacles and performing difficult coordination tasks requiring balance than children from other kindergartens. The introductory part of the article presents the importance of the vestibular system in anatomical and pedagogical aspects. The tests consisted in conducting 2 tests to check the static balance - standing on one leg with eyes open and closed and 2 tests to check the dynamic balance - free walking on the beam and walking with a measuring step. The author's own research shows that in all tests, children from forest kindergartens obtained better results than children from traditional kindergartens. Statistical inference using the z (normal) distribution was based on the Mann-Whitney U test. This test showed that these differences were statistically significant. The article ends with general pedagogical and practical educational recommendations.
References
Arystoteles. (b.d.). O duszy (P. Siwek, tłum.). https://sady.up.krakow.pl/fil.arystoteles.oduszy.htm
Baza Marzeń. (b.d.). Trójmiejski Leśny Ogród Wolnych Dzieci. Baza Marzeń. https://bazamarzen.pl/?page_id=879
Borkowska, M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Harmonia Universalis.
Cassan, A. (2008). Atlas ludzkiego ciała. Anatomia, fizjologia, zdrowie. Poradnik rodzinny (S. Kaczorowski, tłum.). Bauer-Welbild Media.
Condon, C. i Cremin, K. (2014). Static balance norms in children. Physiotherapy Research International, 19(1), 1–7.
Goddard, S. (2004). Odruchy, uczenie i zachowanie. Klucz do umysłu dziecka. Nieinwazyjne metody rozwiązywania problemów z uczeniem się i zachowaniem (M. Macińska, tłum.). Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów.
Hannaford, C. (1995). Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł (M. Szpala, tłum.). Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów, Medyk.
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.). (2005). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN.
Held-Ziółkowska, M. (2006). Równowaga statyczna i dynamiczna ciała. Część 1: Organizacja zmysłowa i biomechanika układu równowagi. Magazyn Otolaryngologiczny, 5(2), 39–46.
Hertel, J., Braham, R.A., Hale, S.A. i Olmsted-Kramer, L.C. (2006). Simplifying the star excursion balance test: Analyses of subjects with and without chronic ankle instability. Journal of Orthopaedic Sports Physical Therapy, 36(3), 131–137.
Maas, V.F. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów (E. Grzybowska, Z. Przyrowski i M. Ślifirska, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Mosse, H. L. (1982). A complete handbook of children’s reading disorders: A critical evaluation of their clinical, educational and social dimensions. T. 1–2. Human Sciences Press.
Nauka w Polsce. (2010, 25 lutego). WHO, Dzisiejsze dzieci mogą żyć krócej niż ich rodzice. Nauka w Polsce. https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C370482%2Cwho-dzisiejsze-dzieci-moga-zyc-krocej-niz-ich-rodzice.html
Nauka w Polsce. (2016, 8 grudnia). Dr Dobosz: dzieci i młodzież coraz mniej sprawne fizycznie. Nauka w Polsce. https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C412316%2Cdr-dobosz-dzieci-i-mlodziez-coraz-mniej-sprawne-fizycznie.html
Nitecka-Walerych, A. (2019). Leśne przedszkola – odpowiedź edukacji na potrzeby dzieci. Pedagogika. Studia i Rozprawy, 28, 229–239.
Paszko-Patej, G., Terlikowski, R., Kułak, W., Sienkiewicz, D. i Okurowska-Zawada, B. (2011). Czynniki wpływające na proces kształtowania równowagi dziecka oraz możliwości jej obiektywnej oceny. Neurologia Dziecięca, 20(41), 121–127.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Dz. U. 2017, poz. 356. (2017). (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf
Szafron, A. (2022). Rola układu przedsionkowego w rozwoju dziecka. http://www.p2.laziska.pl/images/stories/1/przes.pdf
Sobera, M. (2010). Charakterystyka procesu utrzymywania równowagi ciała u dzieci w wieku 2–7 lat. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu.
Wytrębowicz, A. (2016). Ocena utrzymania równowagi przez dzieci w wieku 3–5 lat. Zeszyty Naukowe WSKFiT, 11, 35–42.
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search