From a Carpet Hanger to TikTok - on the Trail of New Childhood Spaces. Focus Research Report

Keywords: children, childhood, the Internet, TikTok, network backyards, new childhood spaces

Abstract

The article presents a report from the research conducted to reveal the specific aspects of children’s experiences related to functioning in the TikTok web application. The specific features and growing popularity of TikTok among children is as surprising for many adults as the phenomenon of carpet hangers (the symbol of pre-digital childhood in Poland) for the modern generation of children. The research was prepared within a qualitative strategy. Children aged 8–10 took part in focus group interviews. The thematic analysis showed that children have turned TikTok into a new informal e-playground. They participate in the TikTok community and create it. Children’s activity in this place fulfills the need to be with others, to create something together, but also the need for quick interaction, fun and entertainment. Children try to develop their interests and draw some inspirations to create their own “trends”. They do not live in a vacuum, but, as in offline life, they absorb what they watch and participate in. Functioning in the application is also a kind of resistance, as it is against the will of representatives of the adult world. However, discovering forbidden places or even undertaking risky social practices seems to be one of the distinctive features of childhood, regardless of the times in which it is fulfilled.

References

Braun, V. i Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), s. 77–101. http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Braun, V. i Clarke, V. (2022). Thematic analisis. A practical guide. SAGE.

Ciechowska, M. (2017). Badania fokusowe. W: M. Ciechowska i M. Szymańska (red.), Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Cz. 1 (s. 101–163). Akademia Ignatianum w Krakowie i Wydawnictwo WAM.

Corsaro, W.A. (2015). The sociology of childhood. SAGE.

Dziekońska, J. (2020). Kultura dziecięca w internecie. Studium netnograficzne. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Janik, A. (2021). Podwórkowe przestrzenie i miejsca zabaw. Studium pedagogiczno-kulturowe. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kvale, S. (2011). Prowadzenie wywiadów (A. Dziuban, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lenzer G. (2002). Children’s studies and the human rights of children: toward an unified approach. W: K. Alaimo, B. Klug (red.), Children as equals: Exploring the rights of the child (s. 207–225). University Press of America.

Postman, N. (2011). The disappearance of childhood. Knopf Doubleday Publishing Group.

Qvortrup, J., Corsaro, W.A. i Honig, M.-S. (2009). The Palgrave handbook of childhood studies. Palgrave Macmillan.

Rixon, A., Lomax, H. i O’Dell, L. (2019). Childhoods past and present: Anxiety and idyll in reminiscences of childhood outdoor play and contemporary parenting practices. Children's Geographies, 5(17), 618–629. https://doi.org/10.1080/14733285.2019.1605047

Schellewald, A. (2021). Communicative forms on TikTok: Perspectives from digital ethnography. International Journal of Communication, 15, 1437–1457. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/16414

Siwicki. M. (2021), Nowe podwórka współczesnego dzieciństwa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Spitzer, M. (2021). Epidemia smartfonów. Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa? (M. Guzowska, tłum.). Wydawnictwo Dobra Literatura.

Szymborska, K. (2016). Children studies jako perspektywa metodologiczna. Współczesne tendencje w badaniach nad dzieckiem. Teksty Drugie, 1, 189–205. https://doi.org/10.18318/td.2016.1.12

Zwiernik, J. (2009). Dziecięca codzienność w przestrzeni podwórka. W: D. Klus-Stańska i M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (s. 401–420). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Zwiernik, J. (2015). Przestrzenie i miejsca w krajobrazie dzieciństwa. W: T. Sadoń-Osowiecka (red.), Miejsce, przestrzeń, krajobraz: edukacyjne znaki (s. 13–38). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Zwiernik, J. (2020). Plac zabaw jako miejsce dla dzieci vs. miejsce dzieci. Problemy Wczesnej Edukacji, 3(50), 32–42. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.50.03

Published
2023-06-30
How to Cite
Dziekońska, J. (2023). From a Carpet Hanger to TikTok - on the Trail of New Childhood Spaces. Focus Research Report. Elementary Education in Theory and Practice, 18(2(69), 9-17. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1869.01