Introduction

Keywords: educational change, pedagogical innovations, preschool education, early childhood education, learning

Abstract

The theme of this EETP issue is the transformation of pre-school and early childhood education - particularly significant in the last twenty years. At that time, elementary education researchers supplemented Polish pedagogical thought with a newer theoretical and methodological perspective on the child and childhood, trying to change the language and thinking about the theory and practice of early education (Waloszek, 2006; Bałachowicz, 2009, 2011; Klus-Stańska and Szczepska- Pustkowska, 2009). The interpretive-critical approach directed the attention of young children's educators and the youngest students to empowerment, cognitive resources, developmental possibilities of children in the context of self-determination and self-regulation. New research fields have emerged that have shown researchers' interest in the child's experience of the world and its way of understanding reality. The common point is the dominance of the socio-pedagogical approach to the education of a child/student in educational, cultural and social contexts and the preparation for professional functioning of early childhood education teachers in alternative educational models. The basic research fields concern the reconstruction of the culture of early education - from conventional to innovative, redefining, transforming and searching for new pedagogical perspectives, including the diversity of models of pre-school and early school education.

Author Biographies

Zuzanna Joanna Zbróg, Jan Kochanowski University of Kielce

dr hab. prof. uczelni na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, pracuje w Instytucie Pedagogiki; kierownik Zakładu Edukacji Elementarnej i Wspomagania Rozwoju Dziecka; zastępca przewodniczącej Sekcji Edukacji Elementarnej KNP PAN i członek Sekcji Pedeutologii KNP PAN. Rzeczoznawca MEiN ds. podręczników dla I etapu edukacji. Nauczyciel dyplomowany z 12-letnim stażem pracy w oddziale przedszkolnym i klasach I-III; logopeda dyplomowany. Zainteresowania badawcze: kierunki przemian teoretycznych i badawczych w pedeutologii, pedagogice wczesnoszkolnej i przedszkolnej, interdyscyplinarne badania nad kształceniem nauczycieli wczesnej edukacji i ich wiedzą pedagogiczną, reprezentacje społeczne zjawisk edukacyjnych, zbiorowe pisanie biografii jako metoda badawcza i metoda uczenia się.

Józefa Bałachowicz, The Maria Grzegorzewska University

pedagog, badacz i koordynator prac badawczych w zakresie wczesnej edukacji; przewodnicząca Zespołu Edukacji Elementarnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN w latach 2015-2019, a od 2020 roku - kierownik Sekcji Edukacji Elementarnej. Kierownik Katedry Wczesnej Edukacji Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Redaktor naczelna czasopisma "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze". Główne pola zainteresowań badawczych: pedagogika wczesnoszkolna, przedszkolna i pedeutologia. Szczególnie problematyka: konstruktywistyczne podstawy edukacji dziecka – modele wsparcia dziecięcego uczenia się, rozumienia świata i rozwoju kompetencji; pedagogiczne aspekty rozwoju podmiotowości człowieka w okresie dzieciństwa; teoria i praktyka kształcenia nauczycieli, kompetencje nauczycieli wczesnej edukacji; pedagogika wczesnoszkolna - teoria i praktyka edukacji –kierunki przemian.

References

Andrzejewska, J. Lewandowska, E. (2021). Polska pedagogika przedszkolna w XXI wieku. Poszukiwania badawcze i implikacje do praktyki, Studia z Teorii Wychowania, nr 1(34), 85-126. https://doi 10.5604/01.3001.0014.8461
Bałachowicz, J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Wydawnictwo WSP TWP.
Bałachowicz, J. (2011). Pedagogika wczesnoszkolna – bariery i kierunki rozwoju. W: D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda (red.), Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia (s. 56–67). Wydawnictwo Akademickie Żak.
Bałachowicz, J. Zbróg, Z. (2021). Kierunki przemian teoretycznych i badawczych w polskiej pedagogice wczesnoszkolnej – od mono- do polidyskursywności, Studia z Teorii Wychowania, nr 1(34), 127-147. https://doi 10.5604/01.3001.0014.8462
Klus-Stańska, D. Szczepska-Pustkowska M. (red.) (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP.
Waloszek, D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Zbróg, Z. (red.) (2022). Dzieci z Ukrainy – pomoc, integracja i wsparcie edukacyjne w przedszkolu, w szkole i w instytucjach samorządowych. Kieleckie Towarzystwo Naukowe.
Published
2023-03-20
How to Cite
Zbróg, Z. J., & Bałachowicz, J. (2023). Introduction. Elementary Education in Theory and Practice, 18(1(68), 5-7. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/2610