Problems of the Family Depicted in Contemporary Animated Movies

Keywords: family, family problems, family changes, animated fairy tales, animated movies

Abstract

For years, animated fairy tales have allowed children to experience extraordinary adventures with their favourite characters. They shape a worldview, making it possible for children to identify with characters who, like them, experience happy and difficult moments. The fairy tales do not shy away from depicting the difficulties of everyday life, especially those arising within the fundamental social group that is the family. This article presents the results of a study that aimed to identify and characterise family problems depicted in contemporary animated fairy tales. The research was conducted by means of a collective study of individual cases using the technique of document analysis. A detailed analysis of 20 animated fairy tales reveals a family space entangled in a variety of difficulties that result, among other things, from inadequate communication between family members. Parents portrayed in animated works are struggling with professional problems and also make many upbringing mistakes of being over-protective and demanding of their child. The lack of acceptance of the young person, his or her passions and dreams, generates frequent conflict situations in families. Family problems portrayed in fairy tales for the youngest largely reflect the everyday life of modern families. The difficulties are presented in a simplified manner, adapted to the capabilities of young viewers, who, in the course of the plot, have the opportunity to identify with the characters experiencing the same problems.

References

Adamski, F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bajkowski, T. (2018). U źródeł tożsamości rodzinnej. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bajorek, A. (2012). Bajka terapeutyczna w propozycji edukacyjnej przedszkola. W: A. Ungeheuer-Gołąb i M. Chrobak (red.), Noosfera literacka: problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci. (s. 255–263). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Cęcelek, G. (2005). Rodzina – jej przemiany oraz zagrożenia i problemy wychowawcze. Mazowieckie Studia Humanistyczne, 11(1–2), 239–249.

Cudak, S. (2012). Znaczenie więzi emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania dzieci. Pedagogika Rodziny, 2(4), 31–39.

Cudak, H. (2013). Dysfunkcje zachowań emocjonalnych u dzieci z rodzin pełnych i rozwiedzionych. Pedagogika Rodziny, 3(3), 99–107.

Dobrołowicz, J. (2017). Współczesna rodzina w warunkach zmiany społeczno-kulturowej. W: A. Przygoda (red.), Wybrane problemy współczesnej rodziny (s. 13–25). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Dyka, F. (1999). Bajki w edukacji początkowej. Edukacja i Dialog, 6, 62–65.

Frączek Z. (2010). Znaczenie rodziny w życiu człowieka. W: Z. Frączek i B. Lulek (red.), Wybrane problemy pedagogiki rodziny (s. 36–56). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Garbulińska-Charchut, J. (2019). Rola wolnego czasu a budowanie relacji w rodzinie. W: J. Zimny (red.), Rodzinna księga życia (s. 23–32). Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.

Handford, O. i Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Jarosz, E. i Nowak, A. (2012). Przemoc wobec dziecka w rodzinie – cechy zjawiska oraz standardy i problemy jego otoczenia. W: E. Jarosz i A. Nowak, Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Funkcjonowanie znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (s. 17–31). Rzecznik Praw Dziecka.

Kowalewska, M., Goździalska, A. i Jaśkiewicz J. (2013). Cierpienie w samotności wśród ludzi – o samotności dziecka we współczesnej rodzinie. Państwo i Społeczeństwo, 13(1), 95–103.

Krawczyk-Blicharska, M. (2017). Rola rodziny w kształtowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej dzieci. W: A. Przygoda (red.), Wybrane problemy współczesnej rodziny (s. 173–188). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Krok, D. (2007). Strategie rozwiązywania konfliktów w systemie rodzinnym. Rocznik Teologiczny, 54(10), 119–138.

Kruk, J. (2015). Rola bajek w życiu dziecka. W: A. Lewicka-Zelent i K. Korona (red.), Dziecko a rozwód. Bajki dla dzieci rozwodzących się rodziców (s. 135–143). Difin.

Kulczycki, A. (2017). Kryzys instytucji rodziny i jej przemiany w XX wieku. W: B. Szluz (red.), Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i badania (s. 11–21). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ługowska, J. (1988). Bajka w literaturze dziecięcej. Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.

Marczak, M. (2012). Bajka animowana dla dzieci wobec tradycji literackiej na przykładzie serialu „Małe ZOO Lucy”. Studia Filmoznawcze, 33, 43–55.

Przygoda, A. (2017). Wprowadzenie. W: A. Przygoda (red.), Wybrane problemy współczesnej rodziny (s. 5– 9). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Sikora, I. (2013). Dubbing filmów animowanych. Strategie translatorskie w polskim dubbingu anglojęzycznych filmów animowanych. Oficyna Wydawnicza PWSZ.

Stake, R. (2009). Jakościowe stadium przypadku. W: N.K. Denzin i Y. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T. 1 (s. 623–654). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stawecka, A. (2017). Rola dziadków w przygotowaniu wnuków do odbioru telewizji. W: A. Przygoda (red.), Wybrane problemy współczesnej rodziny (s. 203–217). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Szluz, B. (2017). Wstęp. W: B. Szluz (red.), Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i badania (s. 7–9). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wasilewska, A. (2012). Fantastyka baśniowa a dziecko: wychowanie czy manipulacja? Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Published
2023-12-27
How to Cite
Antosik, J. (2023). Problems of the Family Depicted in Contemporary Animated Movies. Elementary Education in Theory and Practice, 18(4 (71), 127-144. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1871.10