Problems of the Family Depicted in Contemporary Animated Movies
Abstract
For years, animated fairy tales have allowed children to experience extraordinary adventures with their favourite characters. They shape a worldview, making it possible for children to identify with characters who, like them, experience happy and difficult moments. The fairy tales do not shy away from depicting the difficulties of everyday life, especially those arising within the fundamental social group that is the family. This article presents the results of a study that aimed to identify and characterise family problems depicted in contemporary animated fairy tales. The research was conducted by means of a collective study of individual cases using the technique of document analysis. A detailed analysis of 20 animated fairy tales reveals a family space entangled in a variety of difficulties that result, among other things, from inadequate communication between family members. Parents portrayed in animated works are struggling with professional problems and also make many upbringing mistakes of being over-protective and demanding of their child. The lack of acceptance of the young person, his or her passions and dreams, generates frequent conflict situations in families. Family problems portrayed in fairy tales for the youngest largely reflect the everyday life of modern families. The difficulties are presented in a simplified manner, adapted to the capabilities of young viewers, who, in the course of the plot, have the opportunity to identify with the characters experiencing the same problems.
References
Adamski, F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bajkowski, T. (2018). U źródeł tożsamości rodzinnej. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bajorek, A. (2012). Bajka terapeutyczna w propozycji edukacyjnej przedszkola. W: A. Ungeheuer-Gołąb i M. Chrobak (red.), Noosfera literacka: problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci. (s. 255–263). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Cęcelek, G. (2005). Rodzina – jej przemiany oraz zagrożenia i problemy wychowawcze. Mazowieckie Studia Humanistyczne, 11(1–2), 239–249.
Cudak, S. (2012). Znaczenie więzi emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania dzieci. Pedagogika Rodziny, 2(4), 31–39.
Cudak, H. (2013). Dysfunkcje zachowań emocjonalnych u dzieci z rodzin pełnych i rozwiedzionych. Pedagogika Rodziny, 3(3), 99–107.
Dobrołowicz, J. (2017). Współczesna rodzina w warunkach zmiany społeczno-kulturowej. W: A. Przygoda (red.), Wybrane problemy współczesnej rodziny (s. 13–25). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Dyka, F. (1999). Bajki w edukacji początkowej. Edukacja i Dialog, 6, 62–65.
Frączek Z. (2010). Znaczenie rodziny w życiu człowieka. W: Z. Frączek i B. Lulek (red.), Wybrane problemy pedagogiki rodziny (s. 36–56). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Garbulińska-Charchut, J. (2019). Rola wolnego czasu a budowanie relacji w rodzinie. W: J. Zimny (red.), Rodzinna księga życia (s. 23–32). Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
Handford, O. i Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Jarosz, E. i Nowak, A. (2012). Przemoc wobec dziecka w rodzinie – cechy zjawiska oraz standardy i problemy jego otoczenia. W: E. Jarosz i A. Nowak, Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Funkcjonowanie znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (s. 17–31). Rzecznik Praw Dziecka.
Kowalewska, M., Goździalska, A. i Jaśkiewicz J. (2013). Cierpienie w samotności wśród ludzi – o samotności dziecka we współczesnej rodzinie. Państwo i Społeczeństwo, 13(1), 95–103.
Krawczyk-Blicharska, M. (2017). Rola rodziny w kształtowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej dzieci. W: A. Przygoda (red.), Wybrane problemy współczesnej rodziny (s. 173–188). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Krok, D. (2007). Strategie rozwiązywania konfliktów w systemie rodzinnym. Rocznik Teologiczny, 54(10), 119–138.
Kruk, J. (2015). Rola bajek w życiu dziecka. W: A. Lewicka-Zelent i K. Korona (red.), Dziecko a rozwód. Bajki dla dzieci rozwodzących się rodziców (s. 135–143). Difin.
Kulczycki, A. (2017). Kryzys instytucji rodziny i jej przemiany w XX wieku. W: B. Szluz (red.), Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i badania (s. 11–21). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ługowska, J. (1988). Bajka w literaturze dziecięcej. Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
Marczak, M. (2012). Bajka animowana dla dzieci wobec tradycji literackiej na przykładzie serialu „Małe ZOO Lucy”. Studia Filmoznawcze, 33, 43–55.
Przygoda, A. (2017). Wprowadzenie. W: A. Przygoda (red.), Wybrane problemy współczesnej rodziny (s. 5– 9). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Sikora, I. (2013). Dubbing filmów animowanych. Strategie translatorskie w polskim dubbingu anglojęzycznych filmów animowanych. Oficyna Wydawnicza PWSZ.
Stake, R. (2009). Jakościowe stadium przypadku. W: N.K. Denzin i Y. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T. 1 (s. 623–654). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stawecka, A. (2017). Rola dziadków w przygotowaniu wnuków do odbioru telewizji. W: A. Przygoda (red.), Wybrane problemy współczesnej rodziny (s. 203–217). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Szluz, B. (2017). Wstęp. W: B. Szluz (red.), Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i badania (s. 7–9). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Wasilewska, A. (2012). Fantastyka baśniowa a dziecko: wychowanie czy manipulacja? Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search