Developing Intercultural Competences of Future Preschool and Early Childhood Education Teachers Using Transformative Learning
Abstract
The aim of this article is to show the specificity of academic training of future teachers of preschool and early childhood education with regard to supporting the development of their intercultural competence. Taking into account the theoretical preparation, these activities can be undertaken in classes that include a practical part carried out at school with children with migration or refugee experience. The theoretical basis here will become the assumptions of Jack Mezirow's concept of transformative thinking. In the text, I show an example of the implementation of solutions related to the development of these competencies in a series of classes: Intercultural Education (30 h, 2 ECTS) and Intercultural Competencies in Teacher's Work (30 h, 2 ECTS) with mandatory supervision and consideration of the ten stages of transformative learning. These include the emergence of a confusion dilemma, self-examination, critical evaluation of epistemological assumptions made, recognition of the similarity of experiencing an analogous situation by others, exploration of the possibility of a different implementation of the teacher's role, designing the course of new activities, obtaining additional knowledge and skills, temporarily taking on new roles, and - being the longest and most challenging stage: developing competence and self-confidence in implementing activities in cross-cultural interactions.
References
Bem, M. (2017). Modele kompetencji międzykulturowych. W: K.M. Błeszyńska (red.), Edukacja międzykulturowa jako czynnik rozwoju kultury pokoju (s. 292–314). Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Brudnik, E., Moszyńska, A. i Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Wydawnictwo Jedność.
Byram, M. (1986). Cultural studies in foreign-language teaching. Language Teaching, 19, 322–336.
Deardorff, D. (2006). The identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization at institutions of higher education in the United States. Journal of Studies in International Education, 10, 241–266.
Gębska, M., i Gorzędowska, K. (2012). Superwizja – teoria i praktyka. W: M. Grewiński (red.), Dobre praktyki mentora akademickiego. Doświadczenia projektu „Kuźnia Liderów – Szkoła Mentorów” (s. 46–62). Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.
Grzybowski, P.P. (2008). Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia, literatura, adresy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(59), 127–135.
Jokikokko, K. (2010). Teachers’ intercultural learning and competence. Oulu.
Kławsiuć-Zduńczyk, A. (2014). Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Lustig, M.W. i Koester, J. (2010). Intercultural competence: Interpersonal communication across cultures. Allyn & Bacon.
Mezirow, J. (2000). Learning to think like an adult: Core concept of transformation theory. W: J. Mezirow (red.), Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress (s. 3–34). Jossey-Bass Publishers.
Mezirow, J. (2003). Transformative learning as discourse. Journal of Transformative Education, 1(1), 58–63.
Moon, J. (2003). Learning journals and logs. Reflective diaries. University of Exeter – Center for Teaching and Learning.
NIK. (2020, 8 września). Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców. Najwyższa Izba Kontroli. https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/028/
Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pleskot-Makulska K. (2007). Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jacka Mezirowa. Rocznik Andragogiczny, 2007, 81–96.
Rembierz, M. (2017). Kultura intelektualna, wątpliwości metodologiczne i refleksja metapedagogiczna w rozwijaniu teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. Edukacja Międzykulturowa, 7, 37–67.
Rembierz, M. (2020). Między zakorzenieniem w dziedzictwie tradycji a otwartością (na) pogranicza. O kształtowaniu „międzykulturowej tożsamości” i tropach pedagogicznych poszukiwań Jerzego Nikitorowicza. Edukacja Międzykulturowa, 12, 19–50.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz.U. 2019, poz. 1450. (2019). Polska.
Smoter, K. (2020). Przygotowanie studentek i studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej do pracy z dziećmi z doświadczeniem uchodźstwa i migracji. Wybrane konteksty. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spitzberg, B. i Changnon, G. (2009). Conceptualizing intercultural competence. W: D.K. Deardorff (red.), The SAGE handbook of intercultural competence (s. 2–52). SAGE.
Straś-Romanowska, M. (2009). Doświadczenia graniczne w rozwoju człowieka: wyzwanie dla poradnictwa. W: A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki (s. 65–83). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szczurek-Boruta, A. (2013). Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, 21, 155–169.
Taylor, E.W. (1994). A learning model for becoming interculturally competent. International Journal of Intercultural Relations, 18(3), 389–408.
Tripp, D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu (K. Kruszewski, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search