Developing Intercultural Competences of Future Preschool and Early Childhood Education Teachers Using Transformative Learning

Keywords: transformative thinking, intercultural competences, future teachers, preschool, early childhood education

Abstract

The aim of this article is to show the specificity of academic training of future teachers of preschool and early childhood education with regard to supporting the development of their intercultural competence. Taking into account the theoretical preparation, these activities can be undertaken in classes that include a practical part carried out at school with children with migration or refugee experience. The theoretical basis here will become the assumptions of Jack Mezirow's concept of transformative thinking. In the text, I show an example of the implementation of solutions related to the development of these competencies in a series of classes: Intercultural Education (30 h, 2 ECTS) and Intercultural Competencies in Teacher's Work (30 h, 2 ECTS) with mandatory supervision and consideration of the ten stages of transformative learning. These include the emergence of a confusion dilemma, self-examination, critical evaluation of epistemological assumptions made, recognition of the similarity of experiencing an analogous situation by others, exploration of the possibility of a different implementation of the teacher's role, designing the course of new activities, obtaining additional knowledge and skills, temporarily taking on new roles, and - being the longest and most challenging stage: developing competence and self-confidence in implementing activities in cross-cultural interactions.

References

Bem, M. (2017). Modele kompetencji międzykulturowych. W: K.M. Błeszyńska (red.), Edukacja międzykulturowa jako czynnik rozwoju kultury pokoju (s. 292–314). Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Brudnik, E., Moszyńska, A. i Owczarska, B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Wydawnictwo Jedność.

Byram, M. (1986). Cultural studies in foreign-language teaching. Language Teaching, 19, 322–336.

Deardorff, D. (2006). The identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization at institutions of higher education in the United States. Journal of Studies in International Education, 10, 241–266.

Gębska, M., i Gorzędowska, K. (2012). Superwizja – teoria i praktyka. W: M. Grewiński (red.), Dobre praktyki mentora akademickiego. Doświadczenia projektu „Kuźnia Liderów – Szkoła Mentorów” (s. 46–62). Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.

Grzybowski, P.P. (2008). Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia, literatura, adresy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(59), 127–135.

Jokikokko, K. (2010). Teachers’ intercultural learning and competence. Oulu.

Kławsiuć-Zduńczyk, A. (2014). Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Lustig, M.W. i Koester, J. (2010). Intercultural competence: Interpersonal communication across cultures. Allyn & Bacon.

Mezirow, J. (2000). Learning to think like an adult: Core concept of transformation theory. W: J. Mezirow (red.), Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress (s. 3–34). Jossey-Bass Publishers.

Mezirow, J. (2003). Transformative learning as discourse. Journal of Transformative Education, 1(1), 58–63.

Moon, J. (2003). Learning journals and logs. Reflective diaries. University of Exeter – Center for Teaching and Learning.

NIK. (2020, 8 września). Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców. Najwyższa Izba Kontroli. https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/028/

Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pleskot-Makulska K. (2007). Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jacka Mezirowa. Rocznik Andragogiczny, 2007, 81–96.

Rembierz, M. (2017). Kultura intelektualna, wątpliwości metodologiczne i refleksja metapedagogiczna w rozwijaniu teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. Edukacja Międzykulturowa, 7, 37–67.

Rembierz, M. (2020). Między zakorzenieniem w dziedzictwie tradycji a otwartością (na) pogranicza. O kształtowaniu „międzykulturowej tożsamości” i tropach pedagogicznych poszukiwań Jerzego Nikitorowicza. Edukacja Międzykulturowa, 12, 19–50.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz.U. 2019, poz. 1450. (2019). Polska.

Smoter, K. (2020). Przygotowanie studentek i studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej do pracy z dziećmi z doświadczeniem uchodźstwa i migracji. Wybrane konteksty. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Spitzberg, B. i Changnon, G. (2009). Conceptualizing intercultural competence. W: D.K. Deardorff (red.), The SAGE handbook of intercultural competence (s. 2–52). SAGE.

Straś-Romanowska, M. (2009). Doświadczenia graniczne w rozwoju człowieka: wyzwanie dla poradnictwa. W: A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki (s. 65–83). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szczurek-Boruta, A. (2013). Nauczyciele i kształtowanie kompetencji międzykulturowej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, 21, 155–169.

Taylor, E.W. (1994). A learning model for becoming interculturally competent. International Journal of Intercultural Relations, 18(3), 389–408.

Tripp, D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu (K. Kruszewski, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Published
2023-09-30
How to Cite
Smoter, K. (2023). Developing Intercultural Competences of Future Preschool and Early Childhood Education Teachers Using Transformative Learning. Elementary Education in Theory and Practice, 18(3(70), 121-131. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.09