Social Functioning of Migrant Children in Polish Schools in the Opinion of Parents and Principals of Primary Schools
Abstract
The economic and political changes of the last dozen years meant that Polish schools had to deal with the actual organization of education for children of different nationalities. The idea of intercultural education is implemented in various aspects; one of them is the correct process of adaptation to a new environment. This article shows the process of adaptation of children of different nationalities to the school environment of a Polish school in the opinion of parents and primary school principals. The presented research results show the described problem from the perspective of two time periods: before and after Russia's attack on Ukraine. The results of the analysis of the collected research material show the attitudes of students before starting education in a new place, problems related to the adaptation process, actions taken to implement the idea of intercultural education, and differences in the organization of education for students of different nationalities before and after Russia's attack on Ukraine. The presented article shows the current picture of the adaptation process of children of different nationalities in the developing intercultural education in Polish schools.
References
Buchowski, M., & Chlewińska, K. (2012). Tolerance of cultural diversity in Poland and its limitations. European University Institute, Robert Schuman Centre for Advanced Studies. http://hdl.handle.net/1814/24381
Buchowski, M., Chlewińska, K., & Mickiewicz, A. (2010). Tolerance and cultural diversity: Discources in Poland. European University Institute, Robert Schuman Centre for Advanced Studies. http://hdl.handle.net/1814/19782
Dobrowolska, B. (2015). Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
European Commission. (2018). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022&from=EN
European Commission. (2022). Council recommendation on learning for environmental sustainability. European Commission. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022DC0011&from=EN
European Commission/EACEA/Eurydice, (2019). Integrating students from migrant backgrounds into schools in Europe: National policies and measures. Eurydice Report. Publications Office of the European Union.
Farnicka, M., Liberska, H., & Nurmi, J., E. (2016). Predyktory (podmiotowe i sytuacyjne) efektywnej adaptacji szkolnej – ujęcie rozwojowe. Psychologia Rozwojowa, 21(1), 21–32.
Grzybowski, P. (2009). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofońskiego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
GUS. (2003). Historia Polski w liczbach. Vol. 1. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/historia-polski-w-liczbach-tom-v-polska-19182018,34,1.html
GUS. (2010). Mały rocznik statystyczny 2010 r. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/maly-rocznik-statystyczny-2010-r,1,11.html
GUS. (2019). Mały rocznik statystyczny Polski 2019. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/maly-rocznik-statystyczny-polski-2019,1,21.html
Haas, H. de. (2018). European migrations: Dynamics, drivers, and the role of policies. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC109783/kjna29060enn.pdf
Hager, D. (1956). New problems in intercultural education. The Journal of Educational Sociology, 30(4), 162–167. https://doi.org/10.2307/2264485
Janowski, A. (1994). Teachers and multicultural education in Poland. International Bureau of Education – UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000099942?posInSet=3&queryId=N-EXPLORE-05c39032-2bde-41a8-ac6a-20df34ab6352
Kurcz, Z. (2022). Od narodowości do mniejszości narodowych w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Lewowicki, T. (2013). Edukacja wobec odwiecznych i współczesnych problemów świata – konteksty i wyzwania edukacji międzykulturowej. Edukacja Międzykulturowa, 2, 19–37.
Łobocki, M. (2006). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Michalak, R. (2019). Psychospołeczna perspektywa adaptacji szkolnej dzieci – konceptualizacja zjawiska. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(45), 7–16. https://doi.org/10.26881/pwe.2019.45.01
Miller, H. (1966). Race relations and the schools in Great Britain. Phylon, 27(3), 247–267. https://doi.org/10.2307/274265
Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2020). Uczniowie cudzoziemscy według gmin. Otwarte dane. https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin
NIK. (2020). Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców. Informacja o wynikach kontroli. Najwyższa Izba Kontroli. Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. https://www.nik.gov.pl/plik/id,22685,vp,25384.pdf
Nikitorowicz, J. (2017). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.
Nikitorowicz, J., & Guziuk-Tkacz, M. (2021). Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, 2(15), 23–36.
Ogrodzka-Mazur, E. (2018). Intercultural education in Poland: Current problems and research orientations. Kultura i Edukacja, 2, 65–82. https://doi.org/10.15804/kie.2018.02.04
Rey-Von Allmen, M. (1986). Training teachers in intercultural education? The work of the Council for Cultural Co-operation (1977–83). Council of Europe.
Romijn, B.R., Slot, P.L., Leseman, P.P.M., & Pagani, V. (2020). Teachers’ self-efficacy and intercultural classroom practices in diverse classroom contexts: A cross-national comparison. International Journal of Intercultural Relations, 79, 58–70. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2020.08.001
Roucek, J.S. (1939). Future steps in cultural pluralism. The Journal of Educational Sociology, 12(8), 499–504. https://www.jstor.org/stable/2261980
SIO. (2019). Liczba uczniów cudzoziemców według statusu - dane SIO według stanu na 30 września 2019 r. https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin/resource/24564/table?page=1&per_page=20&q=&sort=
SIO. (2020). Liczba uczniów cudzoziemców według statusu - dane SIO według stanu na 30 września 2020 r. https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin/resource/31180/table?page=1&per_page=20&q=&sort=
SIO. (2021). Liczba uczniów cudzoziemców według statusu - dane SIO według stanu na 30 września 2021 r. https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin/resource/39377/table?page=1&per_page=20&q=&sort=
Uchwała Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 12 kwietnia 1973 r. o zadaniach narodu i państwa w wychowaniu młodzieży i jej udziale w budowie socjalistycznej Polski [Resolution of the Parliament of the People's Republic of Poland of 12 April 1973 on the tasks of the nation and the state in educating youth and their participation in building the socialist Poland]. (1973). M.P. 1973, Nr 18, item 110. (Poland). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP19730180110
UNESCO. (2006). UNESCO guidelines on intercultural education. UNESCO, Section of Education for Peace and Human Rights, Division for the Promotion of Quality Education, Education Sector. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147878
Urząd do Spraw Cudzoziemców [Office in Charge of Foreigners]. (n.d.). Zestawienia roczne. Dane liczbowe dotyczące złożonych w latach 1992–1997 wniosków oraz wydanych w tym okresie decyzji w sprawie o zezwolenie na pobyt stały w RP [Annual summaries. Figures on applications submitted between 1992 and 1997 and decisions issued in this period on permanent residence permits in the Republic of Poland]. Urząd do Spraw Cudzoziemców. https://www.gov.pl/web/udsc/zestawienia-roczne
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty [Act of 7 September 1991 on the Education System]. Dz. U. 1991, Nr 95, item 425. (1991). (Poland). http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19910950425
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym [Act of 6 January 2005 on national and ethnic minorities and on regional language]. Dz. U. 2005, Nr 17, item 141. (2005). (Poland). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20050170141
Wejnert, B. (1987). Miejsce badań socjograficznych w socjologii. Ruch Prawny, Ekonomiczny i Socjologiczny, 49(1), 267–274.
Winoto, D.E. (2020). The conception of intercultural learning media and education. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(7), 111–120. http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v7i7.1752
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search