Creations of Characters in Educational Comics for Children versus Identification and Transmission of Knowledge

Keywords: comics, children's literature, hero, education, identification, cartoon

Abstract

The educational comic book is a popular artistic genre in children’s culture: its power of communication and impact lies in the correlation of the verbal and visual layers (iconotextuality). However, not only images and text have a fundamental impact on the reception of the medium: the key element for each comic book is the hero (see Toeplitz, 1985), who, combined with its cartoony character, makes identification easier for young readers. The aim of this article is to examine the relationship between the character of the hero and the transfer of knowledge and identification with the protagonists. The adopted classification is to distinguish four types of heroes present in comic books for young audiences: child, adult, animal and fantastic creature. The analysis showed that the protagonists are constructed in such a way as to reduce the distance between the reader and the book, and this makes it easier for the young readers to identify with the characters. The creations of the characters significantly influence the reader’s way of reading and emotions, therefore providing an opportunity to address a variety of topics and convey complex content.

References

Birek, W. (2014). Z teorii i praktyki komiksu. Centrala Mądre Komiksy.

Flood, J. (2019). Rekiny. Najlepsi myśliwi w przyrodzie. Nasza Księgarnia.

Gałczyńska, A. (2008). Słownictwo tekstów kierowanych do dzieci – zdrobnienia i spieszczenia. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica, 4, 76–83.

Hallberg, K. (2017). Literaturoznawstwo a badania nad książką obrazkową (H. Dymel-Trzebiatowska, tłum.). W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska i J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 49–56). Instytut Kultury Popularnej.

Karska, E. i Kiełbus, S. (2010). Między dniem a snem w Wilanowie. Część pierwsza. MAAR Marzena J. Bachan.

Kurasiński, A., Kucharska, N., Kulesza, R., Langa, S., Leśniakiewicz, D. i Pełka, P. (2019). Róża, a co chcesz wiedzieć́? Komiks edukacyjny o technologiach dla dzieci. Helion.

McCloud, S. (2015). Zrozumieć komiks (M. Błażejczyk, tłum.). Kultura Gniewu.

Michułka, D. i Gregorowicz, Ł. (2018). Czytanie pamięci – doświadczenie – emocje. Narracje literackie dla młodego czytelnika – teoria i praktyka odbioru (Rutka Joanny Fabickiej). Polonistyka. Innowacje, 7, 41–58. https://doi.org/10.14746/pi.2018.7.4

Redyk, M. (2008). Edukacyjna wartość pytań dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Forum Dy-daktyczne: Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość, 3/4, 84–98.

Reed, M. i Flood, J. (2018). Dinozaury. Skamieliny i pióra. Nasza Księgarnia.

Rzecznik, M. i Nowacki, P. (2017). Reformator. Widnokrąg.

Samojlik, T. (2017). Ryjówka przeznaczenia. Kultura Gniewu.

Samojlik, T. (2019). Na ratunek mateczce Ziemi. Związek Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

Szyłak, J. (2000). Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa. Słowo/Obraz Terytoria.

Szyłak, J. (2013). Komiks w szponach miernoty. Timof i Cisi Wspólnicy.

Tałuć, K. (2017). Komiks polski dla młodego odbiorcy – tendencje, tematy, wydawcy. W: K. Tałuć (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży, t. 5. (s. 254–286). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Toeplitz, K.T. (1985). Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego. Czytelnik.

Zasacka, Z. (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Instytut Badań Edukacyjnych.

Zasacka, Z. (2015). Antynomie szkolnych i pozaszkolnych lektur. Polonistyka. Innowacje, 2, 35–50. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.3

Published
2023-12-27
How to Cite
Suchańska, A. (2023). Creations of Characters in Educational Comics for Children versus Identification and Transmission of Knowledge. Elementary Education in Theory and Practice, 18(4 (71), 115-126. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1871.09