Teaching Polish as a Foreign Language in Early Childhood Education on the Example of Ukrainian Refugee Pupils. Outline of the Issue

Keywords: Polish as a foreign language, second language, language of school education, early childhood education, student with migration experience, refugees from Ukraine

Abstract

The aim of the article is to present issues related to the education of refugee students from Ukraine in early childhood education in Poland. The context of the considerations is the teaching of Polish as a foreign language, which is something new in the case of teachers
of younger grades of primary school. The text is theoretical but uses the latest open statistical data on wartime students with migration experience, showing the extent of the issues raised. An important part of the article is to indicate the Polish language teaching glottodidactic competences that teachers teaching Polish as a foreign/second language to students in grades I-III should have. It is an attempt to describe the didactic and substantive skills that, if properly used by the teacher, will help the student achieve language proficiency needed not only for peer contacts, but also for learning in Polish at the first and subsequent stages of education. Competences in the field of teaching Polish as a non-primary language code were developed based on two sources of information: as a result of trainings attended by early schoolteachers working with students with migration experience and personal didactic experience of the author of the article.

References

Dubisz, S. i Jędryka, B.K. (2013). Profil kształcenia glottodydaktycznego przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego (na podstawie wypowiedzi słuchaczy studiów podyplomowych). W: J. Mazur, A. Małyska i K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych (t. 1, s. 49–56). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gębal, P.E. (2008). Kształcenie lektorów języka polskiego jako obcego na tle europejskich standardów pedeutologicznych. W: W.T. Miodunka i A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku (s. 463–471). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gębal, P.E. (2013). Modele kształcenia nauczycieli języków w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Księgarnia Akademicka.

Gębal, P.E. (2018). Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne. Księgarnia Akademicka.

Gębal, P.E. i Majcher-Legawiec, U. (2017). W stronę inkluzji uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Nauczanie języka polskiego jako drugiego w świetle rozwoju glottodydaktyki i glottopedagogiki międzykulturowej. W: A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko i J. Nikitorowicz (red.), Edukacja w warunkach wielokulturowości. Konteksty społeczno-metodyczne (s. 188–213). Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Gębal, P.E. i Miodunka, W.T. (2020). Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Janowska, I., Lipińska, E., Rabiej, A., Seretny, A. i Turek, A. (2016). Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2. Księgarnia Akademicka.

Jędryka, B.K. (2006). Status języka polskiego jako drugiego oraz obcego w polskiej szkole. Poradnik Językowy, 10, 42–54.

Jędryka, B.K. (2015a), Ja i mój świat. Karty pracy do nauki języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Fundacja Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”.

Jędryka, B.K. (2015b). Ja i mój świat. Program nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym. Fundacja Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”.

Jędryka, B.K. (2015c). Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: Fundacja Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”.

Jędryka, B.K. (2015d). Potrzeby nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących z dziećmi imigrantów – w poszukiwaniu rozwiązań. W: S. Dubisz i U. Sajkowska (red.), Język polski jako drugi kod komunikacyjny w Polsce (s. 51–61). Fundacja Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”.

Jędryka, B.K. (2021). Jesteśmy wśród was. Polska szkoła oczami uczniów z doświadczeniem migracji oraz ich rodziców. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Jędryka, B.K. (2022). Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji. Języki Obce w Szkole, 2, 29–46.

Jędryka, B.K. i Stawikowska A. (2020). Ja i mój świat. Scenariusze zajęć dydaktycznych z języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Fundacja Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”.

Krasuska-Betiuk, M. i Kotarba, M. (2017). Edukacja językowa dzieci imigrantów. Perspektywa glottodydaktyki interkulturowej. W: U. Markowska-Manista i B. Pasamonik (red.), Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna (t. 2, s. 70–94). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Lipińska, E. (2023). Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego. Universitas.

Lipińska, E. i Seretny, A. (2013). Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego. Księgarnia Akademicka.

Majcher-Legawiec, U. (2021). Kompetencje nauczycieli w dobie migracji i przemian społeczno-kulturowych. W: A. Seretny i E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy (s. 171–195). Universitas.

MEiN [Ministerstwo Edukacji i Nauki] (2022), Uczniowie uchodźcy z Ukrainy w podziale na typy szkół, klasy i powiaty, https://dane.gov.pl/pl/institution/165,ministerstwo-edukacji-i-nauki

MEiN [Ministerstwo Edukacji i Nauki]. (2023). Uczniowie uchodźcy z Ukrainy w podziale na typy szkół, klasy i powiaty. Otwarte dane. https://dane.gov.pl/pl/institution/165,ministerstwo-edukacji-i-nauki

Miodunka, W.T. (2016). Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy. Księgarnia Akademicka.

NIK. (2020, 8 września). Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemskich. Najwyższa Izba Kontroli. https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/ksztalcenie-dzieci-cudzoziemcow-i-powracajacych-do-kraju.html

Pamuła-Behrens, M. i Szymańska, M. (2018a). Metoda JES-PL. Nauczanie języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Języki Obce w Szkole, 2, 5–10

Pamuła-Behrens, M. i Szymańska, M. (2018b). Metodyka nauczania języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Metoda JES-PL. Matematyka. JES-PL.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 września 1993 roku w sprawie warunków i trybu przyjmowania do szkół i placówek publicznych osób niebędących obywatelami polskimi oraz zasad odpłatności za naukę i opiekę w szkołach oraz placówkach publicznych. Dz. U. 1993, nr 88, poz. 409. (1993). (Polska)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 2001 roku w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek. Dz. U. 2001, nr 131, poz. 1458. (2001). (Polska)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Dz. U. 2017, poz. 1655. (2017). (Polska)

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Dz. U. 2022, poz. 645. (2022). (Polska)

Seretny, A. (2015). Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego. Księgarnia Akademicka.

Seretny, A. i Lipińska, W. (2005). ABC metodyki nauczania języka polskiego. Universitas.

Szybura, A. (2016). Nauczanie języka polskiego dzieci imigrantów, migrantów i reemigrantów. Języki Obce w Szkole, 1, 112–117.

Ustawa z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw. Dz. U. 2022, poz. 1383. (2022). (Polska)

Published
2023-09-30
How to Cite
Jędryka, B. K. (2023). Teaching Polish as a Foreign Language in Early Childhood Education on the Example of Ukrainian Refugee Pupils. Outline of the Issue. Elementary Education in Theory and Practice, 18(3(70), 97-107. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.07