Introduction

Abstract

The leitmotiv of this year’s last issue of EETP is values in education. Education is a social process in which reference is made both to philosophical concepts of man as a student and teacher, and to the theory of values which significantly contribute to the process of upbringing and education, and are constantly present in it in their many forms (Cichoń 1996:113). This fact makes it impossible to carry out the process of education without taking into account the issue of values.

References

Cichoń W. (1996). Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno- -wychowawczej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Królikiewicz R. (2019). Wprowadzanie w świat wartości w czasach chaosu aksjonormatywnego, „Studia Paedagogica Ignatiana”, 21(4), s. 67–79.
Mariański J. (2007). Między rajem a apokalipsą. O potrzebie wychowania ku wartościom uniwersalnym, [w:] M. Czerepaniak-Walczak, M. Dudzikowa (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. Tom 2, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Olbrycht K. (2012). Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji, „Paedagogia Christiana”, nr 1, s. 89–104.
Rutkowiak J. (2010). Nauczyciel w dramacie wartości wychowawczych. Problem na pograniczu pedeutologii i ekonomii, [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Świtała I. M. (2019). Wychowanie do wartości w zmieniającym się świecie, „Studia Edukacyjne”, nr 52, s. 159–172.
Tischner J., Kłoczowski J.A. (2001). Wobec wartości, Poznań: Wyd. W Drodze. Zalewska-Bujak M. (2018). Wychowanie „do wartości” a współczesna rzeczywistość cywilizacyjna, „Cieszyński Almanach Pedagogiczny”, Iss. 5, s. 54–64.
Published
2022-12-15
How to Cite
Królikowska, A. (2022). Introduction. Elementary Education in Theory and Practice, 17(4(67), 5-7. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/2701