Pictures About Sounds. Picture books For Children Shaping Active Attitude Towards Audiospehe
Abstract
The article contains an analysis of selected picture books for children related to the issue of sound and the audiosphere in order to determine the possibility of their use in education in the field of acoustic ecology. According to the assumptions formulated in the 1960s by Raymond Murray Schafer, such education should develop sensitivity to sounds, awareness of the complexity of the audiosphere and responsibility for it. The content analysis method was used in the framework of qualitative research, referring to the areas of object and receptivity in the study of visual materials. Picture books have been found to be evocative of sound issues without the use of recordings or sheet music. They awaken the imagination and stimulate creativity. The sounds imagined or created by children while reading become the third, next to images and words, medium that creates a book. The non-verbal nature of the image brings it closer to the world of sounds and promotes aesthetic education, revealing the potential of picture books to cross the boundaries of the arts. The analysed publications provide many opportunities for interaction between a child and an adult who supports the reading process, and they are conducive to awakening sensitivity to the audiosphere in adults. The presence of such artistic measures is part of the noticeable tendency to treat young readers as capable of reflecting on topics of global importance.
References
Baszewska, M. (2016). Picturebooki Iwony Chmielewskiej – w stronę poezji wizualnej. W: P. Sarna i M. Sęk-Iwanek (red.), Dyskursy widzialności. Słowa a obrazy (s. 64–82). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bravi, S. (2012). Księga dźwięków. Wydawnictwo Dwie Siostry.
Brożek, D. (2023), Emancypacje słuchania. Ruch Muzyczny, 7-8, 8–11.
Cackowska, M. (2013). Ideologie dzieciństwa a/i tabu w książkach obrazkowych dla dzieci. Opuscula Sociologica, 3(5), 19–30.
Cackowska, M. (2017). Wprowadzenie. W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska i J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 11–48). Instytut Kultury Popularnej.
Centner-Guz, M. (2017). Wartości ilustracji w książce obrazkowej i ilustrowanej w perspektywie porządku jej udostępniania dzieciom. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 12(45), 69–87. https://doi.org/10.14632/eetp.2017.12.45.69
Chmielewska, I. (2018). Kołysanka na cztery. Wydawnictwo Wolno.
Cieślińska, I. (2015). Dźwięk. Wydawnictwo Hokus-Pokus.
Czerwińska-Rydel, A. i Ignerska, M. (2015). Wszystko gra. Wytwórnia, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Dymiter, M. (2021). Przewodnik dla audio-kulturalnych. Wydawnictwo Adamada.
Kapelański, M. (1999). Koncepcja „pejzażu dźwiękowego” (soundscape) w pismach R. Murraya Schafera. [Praca magisterska]. Maszynopis w bibliotece Instytutu Muzykologii UW.
Kowalska-Zając, E. (2019). Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Ludwiczak, J. (2019). Spotkania dziecka ze sztuką – wychowanie przez książkę obrazkową. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(4), 97–109. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.4.97-109
Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls.
Męczkowska-Christiansen, A. (2010). Dyskursy dzieciństwa a polityka. Pomiędzy wykluczeniem a obywatelskim uczestnictwem. Problemy Wczesnej Edukacji, 6(12), 25–38.
Misiak, T. (2010). Audiosfera w kulturze współczesnej. Próba przybliżenia pojęcia. Przegląd Kulturoznawczy, 1(7), 62–74.
Nikolajeva, M. i Scott, C. (2006). How picturebooks work. Routledge.
Rose, G. (2010). Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością (E. Klekot, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sasin, M. (2019). Ekologia akustyczna – nieobecny dyskurs w pedagogice. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 22(1), 31–48.
Sasin, M. (2022). Stosunek człowieka do doznań słuchowych a świadomość własnego ciała i cielesności. Perspektywa ekologii akustycznej. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 14(1), 58–72.
Sasin, M. (2023). Human well-being in the context of rapid changes to the sound environment during the COVID-19 pandemic. Horyzonty Wychowania, 22(62), 141–151.
Schafer, R.M. (1967). Ear cleaning. Notes for an experimental music course. Clark & Cruickshank.
Schafer, R.M. (1982). Muzyka środowiska (D. Gwizdalanka, tłum.). Res Facta. Teksty o Muzyce Współczesnej, 9, s. 289-315.
Schafer, R.M. (1995). Poznaj dźwięk. 100 ćwiczeń w słuchaniu i tworzeniu dźwięków (R. Augustyn, tłum). Wydawnictwo Muzyczne Brevis.
Szpunar, M. (2020). Ekologia pejzażu dźwiękowego. Avant, 11(3). https://doi.org/10.26913/avant.2020.03.33
Śniecikowska, B. (2022). Książka obrazkowa: próba porządkowania doświadczeń (czyli o genologii, słowografii i intymistyce logowizualnej). Teksty Drugie, 1, 47–67. https://doi.org/10.18318/td.2022.1.4
Tullet, H. (2017). OCH! Książka pełna dźwięków (M. Tychmanowicz, tłum.). Babaryba
Wiercińska, J. (1986). Sztuka i książka. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wiśniewska-Kin, M. i Ignerska M. (2020). Zamieniam się w słuch, czyli opowieści dźwiękiem malowane. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wiśniewska-Kin, M. (2023). Skuteczne zdziwienie. Wyzwalamy myślenie – strategia nauki czytania przez zdziwienie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(68), 79–90. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1868.06
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search