Literary Texts of Early School Education Against the Challenges of the Anthropocene

Keywords: child, children's literature, Athropocene, language, elementary education, education for the climate

Abstract

The contemporary social crisis requires deep reflection and making the right decisions to counteract the effects of the changes that have taken place. The Anthropocene, as the time when man became the force responsible for the transformations taking place on Earth, poses specific challenges to us – living in the present times. The aim of the article is to indicate the reason for the actions taken to prevent climate change by presenting specific literary texts that fulfill this requirement. For the needs of the analyses, the document analysis method was used. Bruce's experience began with defining the concept of social crisis. In the next part, the climate crisis was pointed out as a contemporary existential threat. The position of the European Union in this regard was quoted. The role of education as a guarantor of changes in the process of transforming the ecological awareness of modern man was emphasized. As a result of the analysis of documents, the rank of Polish language education in this area was indicated: with full conviction and responsibility, a literary text was established as a modulator of awareness attitudes; methods supporting the development of ecological attitudes in the education process were presented. The essence of creative work with a literary text was also emphasized. Specific, selected literary texts from the proposed reading list for grades 1-3 of primary school were recommended, the content of which develops pro-ecological and cognitive competences, taking into account the challenges of the Anthropocene.

References

Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Đurđević, G., Marjanić, S. i Pieniążek-Marković K. (2022). Eko, eko... ekopoetyka,

ekopsychologia: światy literackie i psyche. Poznańskie Studia Slawistyczne, 22, 9–16.

Domańska, E. (2012). Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gajda, S. (2021). Lingwoekologia – ochrona języka przed człowiekiem i człowieka przed językiem. Poradnik Językowy, 782(3), 85–98.

Giddens, A. (2009). Klimatyczna katastrofa (M. Głowacka-Grajper, tłum.). Wydawnictwo Prószyński i S-ka.

Górczyńska-Sady, K. i Sady W. (2023). Antropocen. Szanse i zagrożenia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Guzy, A. i Ochwat M. (2022). Uczniowie wobec zmian klimatu. Raport z badań. Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną. https://www.prosilesia.pl/resources/upload/PDF/Uczniowie%20wobiec%20zmian%20klimatu.pdf?_t=1641542636

Janus-Sitarz, A. (2023). Książki zadające pytania. Pogranicza literatury dla dorosłych i niedorosłych. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Kramsch, C. (2008). Ecological perspectives on foreign language education. Language Teaching, 41(3), 389–408.

MEiN. (2020, 22 czerwca). Treści dotyczące edukacji ekologicznej obecne w polskich szkołach, Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tresci-dotyczace-edukacji-ekologicznej-obecne-w-polskich-szkolach

Michalski, M. (2021). Edukacja literacka wobec wyzwań współczesności – próba diagnozy i

propozycje rozwiązań. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 30, 21–44. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.03

Michalski, M. (2022). Polonistyka końca świata. Edukacja literacka wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Niesporek-Szamburska, B. i Przybyla, O. (2021). Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego). Postscriptum Polonistyczne, 28(2), 1–30. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.02

Nowak, D., Sordyl-Lipnicka, B. i Wojtanowicz, K. (2023). Wprowadzenie. W: D. Nowak, B. Sordyl-Lipnicka i K. Wojtanowicz (red.), Kryzys jako wyzwanie XXI wieku (s. 5–7). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie. https://doi.org/10.15633/9788363241926.00

Nycz, R. (1993). Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Wydawnictwo IBL PAN.

Nycz, R. (2010). Tekstowe doświadczenia. Teksty Drugie, 1–2, 6–12.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. (2017). https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie). (2021). Dz. Urz. UE, 9.07.2021. https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/1119/oj

Skubała, P. (2010). Dekalog kompetentnego nauczyciela i ucznia – edukacja środowiskowa we współczesnej szkole. W: P. Skubała i I. Kukowka, Zrozumieć przyrodę na nowo. 10 zasad, jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych (s. 5–40). Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot.

Steciąg, M. (2021). Glottodyaktyka w ujęciu ekolingwistycznym. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 51-62.

Suchańska, A. (2021). Komiks w perspektywie edukacyjnej, czyli o formalnej budowie komiksu. Edukacja Elementarna w Teorii i w Praktyce, 16(62), 93–106. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.07

Szaj, P. (2021). Czas, który wypadł z ram. Antropocen i ekokrytyczna lektura tekstów literackich. Forum Poetyki, 24, s. 6–25.

Uniwersytet Śląski. (2022, 10 stycznia). Uczniowie wobec klimatu. Konieczne systemowe zmiany w edukacji. Raport badaczy z UŚ. Uniwersytet Śląski. https://us.edu.pl/uczniowie-wobec-klimatu-konieczne-systemowe-zmiany-w-edukacji-raport-badaczy-z-us/

Wójcik-Dudek, M. (2021). Horror i troska w antropocenie, W: M. Wójcik-Dudek M., Po lekcjach (s. 83–100). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Published
2023-12-27
How to Cite
Wojciechowska, J. (2023). Literary Texts of Early School Education Against the Challenges of the Anthropocene . Elementary Education in Theory and Practice, 18(4 (71), 45-54. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1871.03