School readiness to learn mathematics in six years old children in Montessori kindergarten - research report

Keywords: school readiness, school maturity, Montessori metod, mathematics, preschool child, mathematical competence

Abstract

In Montessori method mathematics is an important area of education, the aim of which is to teach children self-reliance, to develop interest in mathematics, as well as introduction to the world of numbers, exploring the importance of coding and numerical operations, and taking deliberate action to solve mathematical problems and emotional resilience. The results are supposed to indicate what are the effects of learning mathematics in preschool children conducted through Montessori teaching. This paper presents partial results of the pilot studies carried out in the framework of the statutory research project on "Alternative Education in elementary education." The main research problem was the question: What level of school readiness was reached by children born in 2006 and 2007, attending Montessori Integration Preschool in Krakow in the school year 2012/13? The choice of institution was targeted because it is one of the oldest established preschool in Poland entirely based on assumptions of Montessori teaching. Analysis of the results indicates that the tested children achieved a high level of school readiness for learning mathematics. Children performed well in tasks that require the training. As a result, it can be argued that the theoretical and practical foundation of mathematical competence acquisition in age from 3 to 6 years developed by Maria Montessori had a positive impact on the achievement of the school readiness in children. In order to confirm this thesis, the research should be extended to a larger group of children who attend Montessori preschools in Poland and compared with the achievements of preschoolers educated with other methods.

References

Derewlana H., Michalska B., Świątek J., Wosińska B., Karty do diagnozowania gotowości szkolnej, Warszawa 2002.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1992, s. 20.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków), Nowa Era, Warszawa 2009, s. 243-252.

Gurycka A., Zainteresowania, [w:] Encyklopedia psychologii, red. W. Szewczuk, Fundacja Innowacja, Warszawa 1998, s.1076-1082.

Guz S., Edukacja w systemie Montessori, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998.

Guz S., Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.

Montessori M., L’autoeducazione, Garzanti, Rzym 1992.

Montessori M., Psicoaritmetica, Roma 1971, 1994.

Montessori M., Psicogeometria, Edizioni Opera Nazionale Montessori, Rzym 2011.

Reclik R., Kompetencje matematyczne dziecka kończącego edukację przedszkolną a dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych, [w:] Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce, red. S. Włoch, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, s. 171-179.

Semadeni Z., Dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych, [w:] Nauczanie początkowe matematyki. Podręcznik dla nauczyciela, t. 1, red. Z. Semadeni, WSiP, Warszawa 1991, s. 270-271.

Sikorska I., Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010.

Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Palatum, Łódź 2008.

Szmigielska B., Dojrzałość szkolna, [w:] Encyklopedia psychologii, red. W. Szewczuk, Warszawa 1998, s. 64-67.

Tyl A., Rozbudzanie zainteresowania matematyką w edukacji przedszkolnej, [w:] Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce, red. S. Włoch, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, s. 251-261.

Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

Published
2016-07-05
How to Cite
Surma, B. (2016). School readiness to learn mathematics in six years old children in Montessori kindergarten - research report. Elementary Education in Theory and Practice, 8(28/2), 35-56. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/279

Most read articles by the same author(s)