Upbringing of “Difficult Children” in the Concept of Jan Kuchta

Keywords: Jan Kuchta, upbringing, difficult children, delinquent children, child wanderer, teacher, school, family

Abstract

The purpose of this article is to present the views of Jan Kuchta, a teacher of the interwar period, on the upbringing of difficult children, i. e. the ones who are defiant and play truant. The presented content is a part of the research area within the history of upbringing and historical pedeutology. The analysis and interpretation of Kuchta’s pedagogical publications was carried out with the help of historical-pedagogical research methodology. In addition to an outline of Kuchta’s scientific biography, the article presents his understanding of the concept of “difficult children”, as well as the characteristics of daring children and those who play truant. The author in question paid much attention to the analysis of the behavior of defiant children, creating on its basis suggestions for educational interventions at school. In the case of children who play truant, on the other hand, it was important for Kuchta to learn about the causes of such behaviour. Only on this basis did he propose specific educational measures the effectiveness of which was to be determined primarily by the subjective treatment of children by educators and teachers and the creation of a friendly educational atmosphere. The postulated end result of the upbringing of difficult children was to bring them back to life in society and prepare them to be guided in their behavior by general human, national, state and religious values.

References

Baumgarten, F. (1937). Kłamstwo dzieci i młodzieży (na podstawie ankiety w szkołach łódzkich). Nasza Księgarnia.

Blaustein, L., (1936). Lenistwo u dzieci i młodzieży. Księgarnia „Książka” A. Mazzucato.

Chmaj, L. (1963). Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kabzińska, Ł. (2002). Dziecko jako przedmiot poszukiwań badawczych w myśli pedagogicznej przełomu XIX/XX wieku. W: K. Jakubiak i W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. T. 2: Dzieje nowożytne (s. 21–51). Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej.

Kostkiewicz, J. (2013). Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918–1939. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kowolik, P. (2013). Dziecko trudne. Nauczyciel i Szkoła, 54, 93–99.

Kuchta, J. (1929). Zabawy krakowskich „dzieci włóczęgów” w porze zimowej. Chowanna, 1, 195–207.

Kuchta, J. (1930). Dążenia do kompensacji u dziecka włóczęgi a postawa wychowawcza, Chowanna, 2, 69–90.

Kuchta, J. (1933). Dziecko włóczęga. Wyd. M. Arcta.

Kuchta, J. (1936a). Dziecko trudne do wychowania. Część szczegółowa: Typy. Księgarnia „Książka” A. Mazzucato.

Kuchta, J. (1936b). Dziecko włóczęga. Z cyklu: Dzieci trudne do wychowania, Księgarnia Tow. Szkoły Ludowej we Lwowie.

Kuchta, J. (1937). Dzieci trudne do wychowania w świetle badań psychologii głębi (K.G. Jung – K. Baudoin). Nowa Druk. Lwowska.

Kulczycki, A. (1937). Uczeń kłamca. Księgarnia R. Schweitzera.

Librachowa, M. (1922). Niektóre typy dzieci trudnych, Praca Szkolna, 3, 39-42.

Możdżeń, S.I. (2001). Inspiracje katolickiej myśli wychowawczej w Polsce do połowy XX wieku. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Smolińska-Theiss, B. (2003). Dzieciństwo. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (t. 1, s. 868–872). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Smolińska-Theiss, B. i Theiss, W. (2003). Stulecie dziecka: między mitem a zniewoleniem. W: J. Wilk (red.), Stulecie dziecka. Blaski i cienie (s. 87–97). Katedra Pedagogiki Rodziny KUL.

Smolińska-Theiss, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. Chowanna, 1, 13–26.

Smolińska-Theiss, B. (2012). Dziecko w szkole – szkoła w służbie dziecku. Przegląd Pedagogiczny, 1, 11–24.

Sterling, W. (1903). Dziecko nerwowe. Wyd. M. Arcta.

Śniehota, F. (1931). Charakter i typy jedynaków. Stowarzyszenie Chrześcijańsko-Narodowego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych.

Wincławski, W. (2004). Kuchta Jan Andrzej (1900–?). W: W. Wincławski, Słownik biograficzny socjologii polskiej, T. 2: I–M. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Wnęk, J. (2011). Działalność naukowa Jana Kuchty. Biuletyn Historii Wychowania, 27, 157–171.

Wnęk, J. (2012). Dziecko w polskiej literaturze naukowej 1918–1939. ASPRA-JR.

Wołoszyn, S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Strzelec.

Published
2023-12-27
How to Cite
Grudziński, A. (2023). Upbringing of “Difficult Children” in the Concept of Jan Kuchta. Elementary Education in Theory and Practice, 18(4 (71), 163-174. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1871.12