Formative Statements in the Family in the Light of Janusz Korczak’s Pedagogical Papers (1919- 1939) and Contemporary Dialogs between Parents and Children

Keywords: linguistic communication, formative statements, family, upbringing in the family, Janusz Korczak

Abstract

The article presents selected formative statements in the family excerped from Janusz Korczak’s texts and from contemporary dialogues between parents and children, in order to sensitize them to the importance of the language they use in the process of communicating with their daughters and sons and to encourage researchers dealing with linguistic pragmatics to undertake broader analyzes on this issue. The research problem of the article is within the question: What is the structure and semantics of formative statements in the family from a historical and contemporary perspective? The method used in the work is a semantic and a pragmatic analysis of an old scientific text and contemporary statements of users of our language, conducted from the perspective of family sciences as a scientific discipline. Formative statements of a negative nature that predominate in the analyzed material are an expression of parental control relating to the actions of their son or daughter, their children’s feelings or their negative assessment, because the deep structure of these linguistic constructions hides violence due to their strong manipulation potential. Positive formative statements give children the strength to act and are a source of encouragement and support.

References

Bronikowska, M. (1978). Bibliografia prac Janusza Korczaka (wybór). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Cichy, E. (2017). Uwagi o tekstach. W: J. Korczak, Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (1913–1939) (s. 378–399). Instytut Badań Literackich PAN.

Falkowska, M. (1989). Kalendarz życia, działalności i twórczości Janusza Korczaka. Nasza Księgarnia.

Kalisz, R. (1993). Pragmatyka językowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Korczak, J. (2017). Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (1919–1939). Instytut Badań Literackich.

Kozak, A. i Wasilewski J. (2022). Uwięzieni w słowach rodziców. Jak uwolnić się od zaklęć, które rzucono na nas w dzieciństwie. Onepress Sensus.

Levinson, S.C. (2010). Pragmatyka (T. Ciecierski i K. Stachowicz, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lewin, A. (red.). (1985). Janusz Korczak. Bibliografia 1896–1942. Agentur Dieck.

Li, P. (2024, 2 stycznia). Formative years – why are they important in child development. Parenting for Brain. https://www.parentingforbrain.com/formative-years/

Majewska, M. (2023). Mówię, więc jestem. Jak wyrażać swoje potrzeby i uczucia, chronić własne granice oraz skutecznie komunikować się z innymi. Dom Wydawniczy REBIS.

Rosenberg, M.B. (2016). Porozumienie bez przemocy. O języku życia (M. Markocka-Pepol i M. Kłobukowski, tłum.). Wydawnictwo Czarna Owca.

Sieradzka-Baziur, B. (2018). Wychowanie według zasad Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga jako przeciwdziałanie mowie nienawiści. W: M. Malczyńska-Biały i K. Żarna (red.), Naruszenia praw człowieka we współczesnym świecie (s. 254–262). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Sieradzka-Baziur, B. (2022). Exploring the verbal and nonverbal messages of children through Janusz Korczak’s, lens. Childhood in the Past, 15(1), 44–60. https://doi.org/10.1080/17585716.2021.1989213

Szczepankowska, I. (2011). Semantyka i pragmatyka językowa. Słownik podstawowych pojęć z zadaniami i literaturą przedmiotu. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Tchorzewski, A.M. de (2015). Miłość, nadzieja, odpowiedzialność – warunkiem więzi w rodzinie. W: J. Karbowniczek, A. Błasiak i E. Dybowska (red.), Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty (s. 25–45). Wydawnictwo WAM.

Published
2024-03-28
How to Cite
Sieradzka-Baziur, B. (2024). Formative Statements in the Family in the Light of Janusz Korczak’s Pedagogical Papers (1919- 1939) and Contemporary Dialogs between Parents and Children. Elementary Education in Theory and Practice, 19(1(72), 41-52. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1972.03