Social-Cognitive Concept of Anne-Nelly Perret-Clermont Theoretical as the Basis for the Formation of Social Competence of Preschool Children

Keywords: Anne-Nelly Perret-Clermont, peer interaction, social competence, post-piagetian research, preschool children

Abstract

Childhood is a period of human life when interactions with peers become an opportunity to acquire social skills. The aim of this article is to contribute to analyses concerning social competence of preschool children in two dimensions: cognitive, by expanding knowledge of the theoretical basis for the acquisition of social competence; and teleological, by presenting educational situations that support the acquisition of social competence in childhood. In the first part, the concept of social competence was characterised, pointing out the definitional difficulties arising from different theoretical approaches in social sciences. Then, the profile of the Swiss researcher Anne-Nelly Perret-Clermont, who originated from the Geneva School, was presented, as well as the assumptions of the social-cognitive concept, which is an example of the post-Piagetian trend in social research. The second part presents examples of the practical application of the phenomenon of social-cognitive conflict in the interactions of six-year-old kindergarten children. The aim of the study was to draw attention to the possibilities of supporting their social competences. Three types of art-construction exercises that encourage children to share a tool, an idea and space are described. Attention was paid to the emergence of argumentative skills during interaction and the dilemmas of organising work in children’s teams.

References

Argyle M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich (W. Domachowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barbier, J.-M. (2016). Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć (E. Marynowicz-Hetka, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Deptuła, M. i Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Doise, W., Mugny, G. i Perret-Clermont, A.-N. (1975) Social interaction and the development of cognitive operations. European Journal of Social Psychology, 5(3), 367–383. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420050309

Goleman, D. (2007). Inteligencja społeczna (A. Jankowski, tłum.). Dom Wydawniczy Rebis.

Greco, S. i Perret-Clermont, A.-N. (2023). Young children’s argumentative contributions. W: J. Fahnestock i R.A. Harris (red.) The Routledge handbook of language and persuasion (s. 457–474). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367823658-32

Gruszczyk-Kolczyńska, E. i Zielińska E. (1997). Dziecięca matematyka: książka dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kielar-Turska, M. (1989). Mowa dziecka. Słowo i tekst. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Klus-Stańska, D. (2019). Formatowanie dziecka i dzieciństwa. Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki. W: M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar i A. Buła (red.), Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, (s. 13–31). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Matczak, A. i Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 11, 5–18.

Perret-Clermont, A.-N. (1979). Interakcje społeczne a procesy poznawcze. Przegląd Psychologiczny, 22(1), 59–71.

Perret-Clermont, A.-N. (2022). Socio-cognitive Conflict. W: V.P. Glăveanu (red.), The Palgrave encyclopedia of the possible. Palgrave Macmillan. https://www.researchgate.net/publication/358042111_Socio-cognitive_conflict

Perret-Clermont, A.-N. (2023). Hommage à Willem Doise. Université de Neuchâtel.

https://libra.unine.ch/entities/publication/4c8dc4a3-c339-408c-8f20-15317464529b/details

Perret-Clermont, A.-N., Breux, S., Greco Morasso S. i Miserez-Caperos, C. (2014). Children and knowledge-oriented argumentation: Some notes for future research. W: G. Gobber i A. Rocci (red.), Language, reason and education. Studies in honor of Eddo Rigotti (s. 259–277). Peter Lang. https://www.researchgate.net/publication/269617198_Children_and_knowledge-oriented_argumentation_Some_notes_for_future_research

Perret-Clermont, A.-N., Schär, R., Greco, S., Convertini, J., Iannaccone, A. i Rocci, A. (2019). Shifting from a monological to a dialogical perspective on children's argumentation. Lessons learned. W: F.H. van Eemren i B. Garssen (red.), Argumentation in actual practice. Topical studies about argumentative discourse in context (s. 211–236). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/aic.17.12per

Rzechowska, E. (2004). Potencjalność w procesie rozwoju: mikroanaliza konstruowania wiedzy w dziecięcych interakcjach rówieśniczych. Wydawnictwo KUL.

Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka (A. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Schaffer, H.R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość (M. Białecka-Pikul i K. Sikora, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Schaffer, H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia (R. Andruszko, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Shugar, G.W. (1982). Interakcja, koordynacja linii działania i funkcjonowanie językowe. Badania nad małymi dziećmi w warunkach zróżnicowania sytuacyjnego (B. Mroziak, tłum.). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Shugar, G.W. (1995). Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych. Energeia.

Tartas, V. i Perret-Clermont, A.-N. (2008). Socio-cognitive dynamics in dyadic interaction: How do you work together to solve Kohs cubes? European Journal of Developmental Psychology, 5(5), 561–584. https://doi.org/10.1080/17405620701859522

Twardowski, A. (2014). Możliwości wykorzystania rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 5, 17–39. https://doi.org/10.14746/ikps.2014.5.02

White, R.W. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66(5), 297–333. Przedruk w: G.T. Morris, (red.) Dimensions of psychology: Introductory readings (s. 81–117). MSS Educational Publishing Company. https://books.google.pl/books?hl=en&lr=&id=es8cTc2AUEkC&oi=fnd&pg=PA81&ots=fXD7cuACbs&sig=vX1nCj4kkVVW6I1RzrsCwc60aX4&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Wiśniewska-Kin, M. (2019). Dziecięce kompetencje do przeciwstawiania się w kulturze szkoły polskiej. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(47), 35–46.

Wróblewska, H.M. (2018). Kompetencje społeczne przestrzenią i doświadczaniem dialogu. Studia z Teorii Wychowania, 9(23), 41–60.

Published
2024-06-27
How to Cite
Sajdera, J. (2024). Social-Cognitive Concept of Anne-Nelly Perret-Clermont Theoretical as the Basis for the Formation of Social Competence of Preschool Children. Elementary Education in Theory and Practice, 19(2 (73), 25-37. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1973.02