Economic Concepts in Children’s Literature (Based on Novels by Sylwia Wojciechowska)
Abstract
The aim of this article is to draw attention to the educational role of Sylwia Wojciechowska’s novels. In the article we describe literary ways of explaining economic processes and concepts to early school-aged children, using semantic and linguistic, as well as didactic and mathematical, analysis. The exploration of Sylwia Wojciechowska’s novels has led to the following conclusions: the literary text explains economic phenomena in an original and attractive way and in a realistic and exemplary manner; thanks to literature, the child recipient learns to make financial decisions (e.g. saving, planning of expenditure); the child assimilates economic information ostensibly reserved for adults and learns to manage his (pocket) budget, including making independent financial decisions.
References
Alternatywna lista lektur. Podstawówka 1–3 (2024). Pobrano 18 czerwca 2024 z: https://alternatywnalistalektur.pl/poziom/lista-lektur-dla-uczniow-szkol-podstawowych-z-klas-1-3/
Bach, D. i Mann, J. D. (2020). Efekt latte. Dlaczego nie trzeba być bogatym, by mieć bogate życie (A. Bukowski i J. Środa, tłum.). Wydawnictwo Studio EMKA.
Berti, A.E. i Bombi, A.S. (1988). The child’s construction of economics. Cambridge University Press.
Garbolińska, A. (2012). Rozmowy z użyciem głowy czyli ekonomia dla dzieci. Wydawnictwo Novae Res – Wydawnictwo Innowacyjne.
Greps, D. (b.d.). Edukacja ekonomiczna dla najmłodszych. Biblioteka Suska.
Jenks Ch. (2008). Socjologiczne konstrukty dzieciństwa (M. Kościelniak, tłum.). W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 111–133). Wydawnictwo WAM.
Kasdepke, G. (2016). Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela. 50 opowiastek z ekonomią w tle (plus jedna). Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Kasperek, A. (2008). Kultura przedsiębiorczości w czasach burzliwych. Refleksje socjologa. W: H. Rusek, A. Górniok-Naglik i J. Oleksy (red.), Oświata w otoczeniu burzliwym. Migotliwe konteksty i perspektywy rozwoju współczesnej edukacji (s. 61–70). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kawecki, Z. (2019). Bankructwo małego Dżeka Janusza Korczaka jako studium przedsiębiorczości. W: T. Rachwał (red.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. Obszary: przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa, kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych w edukacji, doświadczenia międzynarodowe w zakresie kształtowania kompetencji przedsiębiorczych (s. 108–121). Wydawnictwo FRSE.
Kiyosaki, R.T. i Lechter, S.L. (2005). Ucieczka z wyścigu szczurów. Jak stać się bogatym dzieckiem, stosując rady bogatego ojca (P. Dereziński, tłum.). Instytut Praktycznej Edukacji.
kmz i mk. (2022, 28 sierpnia). Kieszonkowe dla dziecka. Tak rodzice dbają o finanse swoich pociech. Bankier.pl. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Kieszonkowe-dla-dziecka-Tak-rodzice-dbaja-o-finanse-swoich-pociech-8394947.html
Komisja Europejska. Dyrekcja Generalna ds. Edukacji i Kultury. (2007). Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie. Europejskie ramy odniesienia. Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/5719a044-b659-46de-b58b-606bc5b084c1
Kondracka-Szala, M. (2015). Przedsiębiorczość i edukacja ku przedsiębiorczości z perspektywy nauczycielek przedszkola oraz studentek pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. E-mentor, 5, 4–15.
Kupisiewicz, M. (2004). Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Kupisiewicz, M. i Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2009). Wspomaganie dzieci w rozumieniu sensu sytuacji kupna i sprzedaży. Poznawanie gradacji pieniądza i jego wartości nabywczej. Łatwe obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności jego spłaty. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji (s. 419–434). Wydawnictwo Edukacja Polska.
Maison, D. i Furman, A. (2017). Style wydawania pieniędzy przez młodych dorosłych Polaków. W: W. Dymarczyk i Ł. Pyfel (red.). Wykorzystanie metod jakościowych w badaniach zachowań i zjawisk ekonomicznych (s. 56–78). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Rachwał, T., Kilar, W., Kawecki, Z. i Wróbel, P. (2018). Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w wychowaniu przedszkolnym, szkole podstawowej i szkołach średnich w świetle nowej podstawy programowej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 14, 389–424. https://doi.org/10.24917/20833296.14.28
Raszka, R. (2017). Edukacja finansowa dzieci. W: A. Murzyn i U. Szuścik (red.), Przedsiębiorczość jako wartość w edukacji (s. 140–153). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Świecka, B. (2018). Kompetencje finansowe i edukacja finansowa. Ujęcie teoretyczne i praktyczne. Rozprawy Ubezpieczeniowe. Konsument na rynku usług finansowych, 27/1, 3–17.
TEDx Talks. (2013, 13 lutego). Pełna moc możliwości: Jacek Walkiewicz at TEDxWSB. YouTube. https://youtu.be/ktjMz7c3ke4
Trzcińska, A. (2012). Aktywność ekonomiczna dzieci i młodzieży. W: M. Goszczyńska, S. Kołodziej i A. Trzcińska (red.), Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży (s. 74–97). Wydawnictwo DIFIN.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2016). Uczenie się a zarobki – dziecięce rozumienie problemów ekonomicznych świata dorosłych. Problemy Wczesnej Edukacji, 32(1), 7–26. https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.5632
Wacławik, J. (2015). Mądre oszczędzanie. Oficyna Wydawnicza Vocatio.
Walkiewicz, J. (2014). Pełna MOC możliwości. Onepress HELION.
Wojciechowska, S. (2017). Julek i dziura w budżecie (M. Dzik, ilustr.). Mali Moi – Tikal Sylwia Wojciechowska.
Wojciechowska, S. (2020). Julek i cały ten biznes (M. Dzik, ilustr.). Mali Moi.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. (2006). Dz. Urz. UE L 394 z 30.12.2006. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=EN
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG). (2018). Dz. Urz. UE C 189 z 4.06.2018. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
Zaleśkiewicz, T. (2004). Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka. W: T. Tyszka (red.), Psychologia ekonomiczna (s. 303–333). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zalewska, K. (2018, 15 sierpnia). „Julek i dziura w budżecie” – Sylwia Wojciechowska. W naszej bajce. https://wnaszejbajce.pl/julek-i-dziura-w-budzecie-sylwia-wojciechowska
Zalewska, K. (2020, 27 grudnia). Julek i cały ten biznes – Sylwia Wojciechowska – patronat bloga. W naszej bajce. https://wnaszejbajce.pl/julek-i-caly-ten-biznes-sylwia-wojciechowska-patronat-bloga
Copyright (c) 2024 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search