Literature as a Remedy for the (De)sensitization of the Contemporary Child. Attempt of Practical Approach Using the Theme of War

Keywords: Children's literature, sensitivity, working with a literary text, taboo subjects (war), early childhood education

Abstract

The text is theoretical in its nature and deals with the subject of the influence of literature on the child in early school age in terms of affecting the sensitivity of the recipient. The author considers the phenomenon of (de)sensitization as a process that would help the modern child to accept taboo phenomena on the example of the subject of war. The article refers to the theory of the Highly Sensitive Child and the “bitter-sweet” impact of art, recalling the works of Elaine Aron and Susan Cain. It was emphasized that the child’s hypersensitivity to certain images or sounds is related not only to natural stages of development, but also, or perhaps mainly, to individual predispositions to sensitivity to stimuli. The considerations included in the article also refer to war-themed texts for children published in Poland. The researcher provides a list of reading materials that may be interesting for contemporary child readers, but are not part of the school canon. The text is supplemented by a practical example of working with Liliana Bardijewska’s work entitled Karim’s Cat and Pictures with the use of a board game as a form of work with text at the level of grades I–III of primary school.

Author Biography

Alicja Anna Ungeheuer-Gołąb, University of Rzeszow

Alicja Ungeheuer-Gołąb – dr hab., prof. nadzw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, pedagog, instruktorka tańca, literaturoznawczyni, poetka pracuje na Wydziale Pedagogicznym UR. Należy do stowarzyszeń naukowych, jak: Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań nad Literaturą Dziecięcą – IRSCL (International Research Society for Children’s Literature); Polska Sekcja Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych – IBBY (International Board on Books for Young People – (członkini od 2010 r.). Należy do Komitetu Redakcyjnego serii wydawniczej „Biblioteki – Dzieci – Młodzież” Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w Warszawie, jest członkinią Rady Naukowej czasopisma „Studia Biblioteczne UR”, oraz Rady Programowej serii Kultura – Przemiany – Edukacja wydawanej na Uniwersytecie Rzeszowskim, należy do Rady Programowej Polskiego Centrum Literatury Dziecięcej z siedzibą w Oświęcimu.

Jest autorką kilkudziesięciu artykułów oraz kilku książek z zakresu badań nad literaturą dziecięcą, jak: Poezja dzieciństwa, czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999;Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka, Rzeszów 2007;Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Rzeszów 2009;Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą, Warszawa 2011;Literackie inspiracje przedszkolaka, Warszawa 2012;

References

Aron, E. (2021). Wysoko wrażliwe dziecko. Jak je zrozumieć i pomóc mu żyć w przytłaczającym świecie? (A. Sawicka-Chrapkowicz, Trans.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bardijewska, L. (2016). Kot Karima i obrazki (A. Sędziwy, Illustrations). Wydawnictwo Literatura.

Boyce, W. T. (2019). Dziecko, orchidea czy mlecz. Jak wspierać wrażliwe dzieci (M. Słysz, Trans.). Wydawnictwo Czarna Owca.

Brett, D. (2006). Bajki, które leczą (Part 1) (M. Trzebiatowska, Trans.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Caillois, R. (1997). Gry i ludzie (A. Tatarkiewicz, M. Żurowska, Trans.). Oficyna Wydawnicza Volumen.

Cain, S. (2022). Słodko gorzko. Dlaczego smutek i tęsknota są potrzebne do szczęścia (M. Witkowska, Trans.). Laurum.

Chess, S., & Thomas, A. (1996). Temperament: Theory and practice. Routlege.

Cieślikowski, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Cohen, L. J. (2020). Nie strach się bać. Jak pomóc dziecku oswoić lęki i zmartwienia (A. Rogozińska, Trans.). Mamania.

Czelakowska, D. (2020). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Dobrowolska D. (2015). Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Francikowski, J. (2018). Wykorzystanie gier planszowych w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Homo Ludens, 11, 30–40. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/hl/article/view/17978/17719

Gołaszewska, M. (1997). Estetyka pięciu zmysłów. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołota, M. (2022). Jak być dobrym rodzicem? Książka o rodzicielstwie w czasach social mediów, opresyjnych szkół i samotności. Filia.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., & Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci konstruowania gier? Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Huizinga, J. (1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury (M. Kurowska & W. Wirpsza, Trans.). Czytelnik.

Januszewski, A. (2017). Gry planszowe. Kompendium wiedzy nie tylko dla bibliotekarza. Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej? (B. Hellmann & B. Baczyńska, Trans.). MiND Dariusz Syska.

Kluz-Stańska, D. (2003). W nauczaniu początkowym inaczej. Scenariusz lekcji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kopoczek, R. (2013). Wstęp do wiedzy o grach tradycyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Korolczuk, R., & Zambrowska, M. (2014). Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej. Instytut Badań Edukacyjnych.

Maslow, A. H. (2006). Motywacja i osobowość (J. Radzicki, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Molicka, M. (2012), Terapeutyczne oddziaływanie literatury. W: B. Sochańska & J. Czechowska (Eds.), Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci (pp. 9–18). Duński Instytut Kultury, Media Rodzina.

Piaget, J. (1967). Rozwój ocen moralnych dziecka (T. Kołakowska, Trans.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Poland, J. (2000). Wrażliwe dziecko (M. Rozwarzewska, Trans.). Dom Wydawniczy „Rebis”.

PWN. (n.d.). Desensybilizacja. Słownik języka polskiego. Retrieved August 20, 2023, from https://sjp.pwn.pl/doroszewski/desensybilizacja;5420456.html

Sand, I. (2016). Wrażliwość: dar czy przekleństwo? Przewodnik życiowy dla osób wyjątkowo wrażliwych i innych pięknych dusz (A. Świerk & E. M. Bilińska, Trans.). MT Biznes.

Sochańska, B., & Czechowska, J. (Eds.). (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Duński Instytut Kultury, Media Rodzina.

Sołtys-Para, U. (2023). Dziecko wysoko wrażliwe Jak je mądrze wychować i wspierać. Poradnik dla rodziców dzieci wysoko wrażliwych. Helion.

Stachowicz-Zawiszewska, K. (2016). Środowiska wychowawcze a wrażliwość moralna dzieci kończących edukację przedszkolną. Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.

Stążka-Gawrysiak, A. (2022). Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę. Znak Emotikon.

Strzelecki, R. (2020). Ku antropologii zabawy. Teoria statusowo-transformacyjna. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Szubrycht, M. (2022). Szczęśliwe i silne dziecko. Jak uchronić dzieci przed kryzysami psychicznymi. Mando.

Ungeheuer-Gołąb, A. (2009). Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Węglorz-Masłowska, M. (2021). Gry planszowe a wspomaganie rozwoju wybranych zdolności poznawczych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Published
2024-09-23
How to Cite
Ungeheuer-Gołąb, A. A. (2024). Literature as a Remedy for the (De)sensitization of the Contemporary Child. Attempt of Practical Approach Using the Theme of War. Elementary Education in Theory and Practice, 19(3(74), 29-44. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1974.02