Literatura jako remedium na (de)sensybilizację współczesnego dziecka. Próba praktycznego ujęcia z wykorzystaniem tematu wojny

Słowa kluczowe: literatura dziecięca, wrażliwość, praca z tekstem literackim, temat tabu (wojna), edukacja wczesnoszkolna

Abstrakt

Tekst ma charakter teoretyczny i podejmuje temat oddziaływania literatury na dziecko w wieku wczesnoszkolnym w aspekcie wpływania na wrażliwość odbiorcy. Autorka rozważa zjawisko (de)sensabilizacji jako procesu, który pomagałby współczesnemu dziecku w przyjęciu zjawisk tabu na przykładzie tematu wojny. W artykule odniesiono się do teorii wysoko wrażliwego dziecka oraz „słodko-gorzkiego” oddziaływania sztuki, przywołując prace Elaine Aron i Susan Cain. Zaakcentowano, że nadwrażliwość dziecka na niektóre obrazy czy dźwięki jest związana nie tylko z naturalnymi fazami rozwoju, ale także, a może w głównym stopniu, z indywidualnymi predyspozycjami wrażliwości na bodźce. Rozważania nawiązują ponadto do wydanych w Polsce utworów dla dzieci o tematyce wojennej. Badaczka podaje listę lektur, które mogą być interesujące dla współczesnych dziecięcych czytelników, a nie wchodzą w obszar szkolnego kanonu. Tekst uzupełniony jest o praktyczny przykład pracy z utworem Liliany Bardijewskiej pt. Kot Karima i obrazki z zastosowaniem gry planszowej jako formy pracy z lekturą na poziomie klas I–III szkoły podstawowej.

Biogram autora

Alicja Anna Ungeheuer-Gołąb, Uniwersytet Rzeszowski

Alicja Ungeheuer-Gołąb – dr hab., prof. nadzw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, pedagog, instruktorka tańca, literaturoznawczyni, poetka pracuje na Wydziale Pedagogicznym UR. Należy do stowarzyszeń naukowych, jak: Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań nad Literaturą Dziecięcą – IRSCL (International Research Society for Children’s Literature); Polska Sekcja Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych – IBBY (International Board on Books for Young People – (członkini od 2010 r.). Należy do Komitetu Redakcyjnego serii wydawniczej „Biblioteki – Dzieci – Młodzież” Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w Warszawie, jest członkinią Rady Naukowej czasopisma „Studia Biblioteczne UR”, oraz Rady Programowej serii Kultura – Przemiany – Edukacja wydawanej na Uniwersytecie Rzeszowskim, należy do Rady Programowej Polskiego Centrum Literatury Dziecięcej z siedzibą w Oświęcimu.

Jest autorką kilkudziesięciu artykułów oraz kilku książek z zakresu badań nad literaturą dziecięcą, jak: Poezja dzieciństwa, czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999;Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka, Rzeszów 2007;Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Rzeszów 2009;Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą, Warszawa 2011;Literackie inspiracje przedszkolaka, Warszawa 2012;

Bibliografia

Aron, E. (2021). Wysoko wrażliwe dziecko. Jak je zrozumieć i pomóc mu żyć w przytłaczającym świecie? (A. Sawicka-Chrapkowicz, Trans.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bardijewska, L. (2016). Kot Karima i obrazki (A. Sędziwy, Illustrations). Wydawnictwo Literatura.

Boyce, W. T. (2019). Dziecko, orchidea czy mlecz. Jak wspierać wrażliwe dzieci (M. Słysz, Trans.). Wydawnictwo Czarna Owca.

Brett, D. (2006). Bajki, które leczą (Part 1) (M. Trzebiatowska, Trans.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Caillois, R. (1997). Gry i ludzie (A. Tatarkiewicz, M. Żurowska, Trans.). Oficyna Wydawnicza Volumen.

Cain, S. (2022). Słodko gorzko. Dlaczego smutek i tęsknota są potrzebne do szczęścia (M. Witkowska, Trans.). Laurum.

Chess, S., & Thomas, A. (1996). Temperament: Theory and practice. Routlege.

Cieślikowski, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Cohen, L. J. (2020). Nie strach się bać. Jak pomóc dziecku oswoić lęki i zmartwienia (A. Rogozińska, Trans.). Mamania.

Czelakowska, D. (2020). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Dobrowolska D. (2015). Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Francikowski, J. (2018). Wykorzystanie gier planszowych w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Homo Ludens, 11, 30–40. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/hl/article/view/17978/17719

Gołaszewska, M. (1997). Estetyka pięciu zmysłów. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołota, M. (2022). Jak być dobrym rodzicem? Książka o rodzicielstwie w czasach social mediów, opresyjnych szkół i samotności. Filia.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., & Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci konstruowania gier? Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Huizinga, J. (1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury (M. Kurowska & W. Wirpsza, Trans.). Czytelnik.

Januszewski, A. (2017). Gry planszowe. Kompendium wiedzy nie tylko dla bibliotekarza. Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej? (B. Hellmann & B. Baczyńska, Trans.). MiND Dariusz Syska.

Kluz-Stańska, D. (2003). W nauczaniu początkowym inaczej. Scenariusz lekcji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kopoczek, R. (2013). Wstęp do wiedzy o grach tradycyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Korolczuk, R., & Zambrowska, M. (2014). Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej. Instytut Badań Edukacyjnych.

Maslow, A. H. (2006). Motywacja i osobowość (J. Radzicki, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Molicka, M. (2012), Terapeutyczne oddziaływanie literatury. W: B. Sochańska & J. Czechowska (Eds.), Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci (pp. 9–18). Duński Instytut Kultury, Media Rodzina.

Piaget, J. (1967). Rozwój ocen moralnych dziecka (T. Kołakowska, Trans.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Poland, J. (2000). Wrażliwe dziecko (M. Rozwarzewska, Trans.). Dom Wydawniczy „Rebis”.

PWN. (n.d.). Desensybilizacja. Słownik języka polskiego. Retrieved August 20, 2023, from https://sjp.pwn.pl/doroszewski/desensybilizacja;5420456.html

Sand, I. (2016). Wrażliwość: dar czy przekleństwo? Przewodnik życiowy dla osób wyjątkowo wrażliwych i innych pięknych dusz (A. Świerk & E. M. Bilińska, Trans.). MT Biznes.

Sochańska, B., & Czechowska, J. (Eds.). (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Duński Instytut Kultury, Media Rodzina.

Sołtys-Para, U. (2023). Dziecko wysoko wrażliwe Jak je mądrze wychować i wspierać. Poradnik dla rodziców dzieci wysoko wrażliwych. Helion.

Stachowicz-Zawiszewska, K. (2016). Środowiska wychowawcze a wrażliwość moralna dzieci kończących edukację przedszkolną. Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.

Stążka-Gawrysiak, A. (2022). Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę. Znak Emotikon.

Strzelecki, R. (2020). Ku antropologii zabawy. Teoria statusowo-transformacyjna. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Szubrycht, M. (2022). Szczęśliwe i silne dziecko. Jak uchronić dzieci przed kryzysami psychicznymi. Mando.

Ungeheuer-Gołąb, A. (2009). Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Węglorz-Masłowska, M. (2021). Gry planszowe a wspomaganie rozwoju wybranych zdolności poznawczych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Opublikowane
2024-09-23
Jak cytować
Ungeheuer-Gołąb, A. A. (2024). Literatura jako remedium na (de)sensybilizację współczesnego dziecka. Próba praktycznego ujęcia z wykorzystaniem tematu wojny. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(3(74), 29-44. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1974.02