"Listen to the World". Musical Themes in Children's Literature as a Space for Knowledge Integration

Keywords: children's literature, integration of knowledge, hermeneutic approach, music in literature, interconnectedness of the arts

Abstract

The authors of this article analyse contemporary children’s books containing a musical theme. Selected books were examined to determine their educational potential in promoting children’s ability to integrate associative knowledge of music. The following research questions were formulated: can the content and form of the studied works initiate the integration of children’s knowledge? What types of literary editing approaches promote knowledge integration? The study demonstrated that the analysed books can inspire educators to promote identity-building and the development of self-awareness, self-esteem, self-efficacy, and socio-cultural identity in children. They can provide students with the necessary tools for discovering their identity and true potential, becoming independent thinkers, formulating and expressing personal beliefs, and – above all – integrating their knowledge.

Author Biography

Aneta Świder-Pióro, University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Aneta Świder-Pióro – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Absolwentka Studiów Doktoranckich na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, filologii polskiej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Studiów Edytorskich w Instytucie Badań Literackich PAN. Jej zainteresowania naukowe obejmują problematykę funeralną, zwłaszcza w kontekście literatury romantyzmu, oraz wybrane obszary literatury dla dzieci. Pracuje w Katedrze Dydaktyki i Wczesnej Edukacji na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

References

Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Bednarek, J. (2016). W to mi graj. Bajki muzyczne. Poradnia K.

Calogero, J. M. (2002). Integrating music and children’s literature. Music Educators Journal, 88(5), 23–30.

Cyrek, B., & Dziwak, E. (2017). Muzyczne uwikłania tożsamości. Kultura Współczesna, 3(96), 110–117. https://doi.org/10.26112/kw.2017.96.11

Czabanowska-Wróbel A., & Kotkowska, M. (Eds.). (2017). Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Czerwińska-Rydel, A. (2007). Tajemnica Matyldy. Wydawnictwo „Bernardinum”.

Czerwińska-Rydel, A. (2011). Marzenie Matyldy. Wydawnictwo „Bernardinum”.

Czerwińska-Rydel, A., & Ignerska, M. (2011). Wszystko gra. Wytwórnia.

Dudzikowa, M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. In M. Dudzikowa & A. A. Kotusiewicz (Eds.), Z pogranicza idei i praktyk edukacji nauczycielskiej (pp. 127–152). Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Eppink, J. (2009). Engaged music learning through children's literature. General Music Today, 22(2), 19–23.

Gauthier, D. R. (2005). Children’s literature in the music classroom: Finding the music within. Music Educators Journal, 91(3), 51–56.

Hejmej, A. (2002). Muzyczność dzieła literackiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Hejska-Kwaśniewicz, K. (2014). Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jabłońska, B. (2018). O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny, Pogranicze. Studia Społeczne, 34, 113–128. https://doi: 10.15290/pss.2018.34.07

Klus-Stańska, D. (2005). Polska wersja integracji treści w perspektywie teorii psychologicznych, czyli dlaczego ogórek nie śpiewa? In M. Nowicka (Ed.), Zreformowana wczesna edukacja – od refleksji ku działaniom nauczyciela (pp. 15–45). Wydawnictwo Akademickie “Żak”.

Klus-Stańska, D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty. In D. Klus-Stańska (Ed.), Dokąd zmierza polska szkoła? (pp. 7–35). Wydawnictwo Akademickie “Żak”.

Klus-Stańska, D. & Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kopaczewska, I. (2008). Zewnętrzny świat – wewnętrzny obraz. Jedność, holizm, integracja w edukacyjnym wymiarze. In I. Kopaczewska & A. Nowak-Łojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej (pp. 18–30). Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Kozielecki, J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wydawnictwo Akademickie “Żak”.

Krasoń, K. (2005). Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Edytor.

Leszczyński, G. (2015). Wielkie małe książki. Lektury dzieci i nie tylko. Media Rodzina.

Lipka, K. (2019). Niesamowita przemiana marszałka Bimbusa. Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Marszałek, L. (2020). Pedagogiczna perspektywa duchowości człowieka. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 12, 29–36, https://doi: 10.19251/sej/2020.12(3)

Mikołajewski, J. (2019). Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Miller, B. A. (2008). A harmonious duet: Music and children’s literature, Journal of General Music Education, 21(2), 18–24.

Niesporek-Szamburska, B. (2011). Zabawy słowem we współczesnych wierszach dla dzieci. In T. Korpysz & A. Kozłowska (Eds.), Język pisarzy. Problemy słownictwa (pp. 355–369). Instytut Filologii Polskiej UKSW.

Nosek, A. (2017). “Pan Maluśkiewicz i wieloryb” Juliana Tuwima jako utwór paidialny. In E. Gorlewska, M. Jurkowska & K. Korotkich (Eds.), Julian Tuwim. Tradycja, recepcja, perspektywy badawcze (pp. 351–362). Wydawnictwo Prymat.

Nowak-Łojewska, A. (2008). O integracji inaczej, czyli w poszukiwaniu nowych możliwości integralnego rozwoju dzieci. In I. Kopaczewska & A. Nowak-Łojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej (pp. 31–62). Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Olek-Redlarska, Z. (2016). W kręgu kultury i literatury dla dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Papuzińska, J., & Leszczyński, G. (Eds.). (2002). Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia. Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej.

Silbermann, A. (1963). The sociology of music. Routledge and Kegan Paul.

Szpiter, M. (2004). Integracja w aspekcie nowych założeń edukacji wczesnoszkolnej. Pomorska Akademia Pedagogiczna.

Ungeheuer-Gołąb, A., Chrobak, M., & Rogoż M. (Eds.). (2015). O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badan and toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Waksmund, R. (2000). Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wiśniewska-Kin, M. (2016). Dziecięce rozumienie świata – w poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(32), 59–70.

Zabawa, K. (2016). Aktywność artystyczna dziecięcych bohaterów w utworach literackich dla młodego odbiorcy. In A. Ungeheuer-Gołąb & U. Kopeć, Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka (pp. 93–101). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Published
2024-09-23
How to Cite
Sławińska, M., & Świder-Pióro, A. (2024). "Listen to the World". Musical Themes in Children’s Literature as a Space for Knowledge Integration . Elementary Education in Theory and Practice, 19(3(74), 45-59. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1974.03