"Listen to the World". Musical Themes in Children's Literature as a Space for Knowledge Integration
Abstract
The authors of this article analyse contemporary children’s books containing a musical theme. Selected books were examined to determine their educational potential in promoting children’s ability to integrate associative knowledge of music. The following research questions were formulated: can the content and form of the studied works initiate the integration of children’s knowledge? What types of literary editing approaches promote knowledge integration? The study demonstrated that the analysed books can inspire educators to promote identity-building and the development of self-awareness, self-esteem, self-efficacy, and socio-cultural identity in children. They can provide students with the necessary tools for discovering their identity and true potential, becoming independent thinkers, formulating and expressing personal beliefs, and – above all – integrating their knowledge.
References
Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Bednarek, J. (2016). W to mi graj. Bajki muzyczne. Poradnia K.
Calogero, J. M. (2002). Integrating music and children’s literature. Music Educators Journal, 88(5), 23–30.
Cyrek, B., & Dziwak, E. (2017). Muzyczne uwikłania tożsamości. Kultura Współczesna, 3(96), 110–117. https://doi.org/10.26112/kw.2017.96.11
Czabanowska-Wróbel A., & Kotkowska, M. (Eds.). (2017). Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Czerwińska-Rydel, A. (2007). Tajemnica Matyldy. Wydawnictwo „Bernardinum”.
Czerwińska-Rydel, A. (2011). Marzenie Matyldy. Wydawnictwo „Bernardinum”.
Czerwińska-Rydel, A., & Ignerska, M. (2011). Wszystko gra. Wytwórnia.
Dudzikowa, M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. In M. Dudzikowa & A. A. Kotusiewicz (Eds.), Z pogranicza idei i praktyk edukacji nauczycielskiej (pp. 127–152). Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Eppink, J. (2009). Engaged music learning through children's literature. General Music Today, 22(2), 19–23.
Gauthier, D. R. (2005). Children’s literature in the music classroom: Finding the music within. Music Educators Journal, 91(3), 51–56.
Hejmej, A. (2002). Muzyczność dzieła literackiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Hejska-Kwaśniewicz, K. (2014). Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Jabłońska, B. (2018). O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny, Pogranicze. Studia Społeczne, 34, 113–128. https://doi: 10.15290/pss.2018.34.07
Klus-Stańska, D. (2005). Polska wersja integracji treści w perspektywie teorii psychologicznych, czyli dlaczego ogórek nie śpiewa? In M. Nowicka (Ed.), Zreformowana wczesna edukacja – od refleksji ku działaniom nauczyciela (pp. 15–45). Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Klus-Stańska, D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty. In D. Klus-Stańska (Ed.), Dokąd zmierza polska szkoła? (pp. 7–35). Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Klus-Stańska, D. & Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kopaczewska, I. (2008). Zewnętrzny świat – wewnętrzny obraz. Jedność, holizm, integracja w edukacyjnym wymiarze. In I. Kopaczewska & A. Nowak-Łojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej (pp. 18–30). Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Kozielecki, J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Krasoń, K. (2005). Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Edytor.
Leszczyński, G. (2015). Wielkie małe książki. Lektury dzieci i nie tylko. Media Rodzina.
Lipka, K. (2019). Niesamowita przemiana marszałka Bimbusa. Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Marszałek, L. (2020). Pedagogiczna perspektywa duchowości człowieka. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 12, 29–36, https://doi: 10.19251/sej/2020.12(3)
Mikołajewski, J. (2019). Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Miller, B. A. (2008). A harmonious duet: Music and children’s literature, Journal of General Music Education, 21(2), 18–24.
Niesporek-Szamburska, B. (2011). Zabawy słowem we współczesnych wierszach dla dzieci. In T. Korpysz & A. Kozłowska (Eds.), Język pisarzy. Problemy słownictwa (pp. 355–369). Instytut Filologii Polskiej UKSW.
Nosek, A. (2017). “Pan Maluśkiewicz i wieloryb” Juliana Tuwima jako utwór paidialny. In E. Gorlewska, M. Jurkowska & K. Korotkich (Eds.), Julian Tuwim. Tradycja, recepcja, perspektywy badawcze (pp. 351–362). Wydawnictwo Prymat.
Nowak-Łojewska, A. (2008). O integracji inaczej, czyli w poszukiwaniu nowych możliwości integralnego rozwoju dzieci. In I. Kopaczewska & A. Nowak-Łojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej (pp. 31–62). Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Olek-Redlarska, Z. (2016). W kręgu kultury i literatury dla dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Papuzińska, J., & Leszczyński, G. (Eds.). (2002). Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia. Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej.
Silbermann, A. (1963). The sociology of music. Routledge and Kegan Paul.
Szpiter, M. (2004). Integracja w aspekcie nowych założeń edukacji wczesnoszkolnej. Pomorska Akademia Pedagogiczna.
Ungeheuer-Gołąb, A., Chrobak, M., & Rogoż M. (Eds.). (2015). O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badan and toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Waksmund, R. (2000). Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wiśniewska-Kin, M. (2016). Dziecięce rozumienie świata – w poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(32), 59–70.
Zabawa, K. (2016). Aktywność artystyczna dziecięcych bohaterów w utworach literackich dla młodego odbiorcy. In A. Ungeheuer-Gołąb & U. Kopeć, Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka (pp. 93–101). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Copyright (c) 2024 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search