Therapeutic Function of Literary Accounts of the War in Ukraine Addressed to Children

Keywords: literature for children, Bibliotherapy, war in Ukraine, research on children, fairy tale therapy

Abstract

The aim of the article is to analyse children’s books on war, written by Polish and Ukrainian authors, with special emphasis on the war in Ukraine. The starting point for the considerations is the methodology of childrens studies, which is a scientific discipline that places childhood as the subject of in-depth research. The interpretation used current data on psychological problems related to the youngest refugees from Ukraine. Children’s books by Polish authors published in the series Adult Wars – Children’s Stories about the war in Ukraine were analysed, and their indisputable therapeutic functions were indicated. Reading them individually or collectively brings relief to the traumas experienced by Ukrainian children who find themselves in exile in a new, unknown country. At the same time, it teaches compassion and creates empathy for those in need among the youngest Poles. Then, the works from the indicated series were compared with those written at the same time, i. e. from February 2022, by Ukrainian authors. It turned out that they did not take into account the psychological needs of Ukrainian children, promoting primarily patriotic content and focusing on providing knowledge about the homeland in a state of danger. The summary includes a postulate regarding the need to adapt the content and form of the message related to war in children’s literature to the audience of early school age, in such a way that its therapeutic function is fulfilled.

References

Bautsz-Sontag, A. (2013). Literatura w terapii dzieci. Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.

Bautsz-Sontag, A. (2015). Literatura w terapii. Warsztaty otwarte. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Borecka, I. (1991). Biblioterapia: przewodnik metodyczny dla studentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie.

Brett, D. (2003). Bajki, które leczą (Part 1) (M. Trzebiatowska, Trans.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brett D. (2005). Bajki, które leczą (Part 2). (H. Dankiewicz, Trans.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Charczenko, O., Sampson, M. (2022). Mała książka o wielkiej Ukrainie. Z tekstem hymnu narodowego/РозповідьпроУкраїну. Гімнславитасвободи [Rozpovìdʹpro Ukraïnu. Gìmnslavitasvobodi] (M. Tychmanowicz, Trans.). Wydawnictwo Babaryba.

Czernianin, W., Czernianin, H., & Chatzipentidis, K. (2017). Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki. Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Falkowska, E., & Telusiewicz-Pacak A. (Eds.) (2019). Prawa dziecka z perspektywy dzieci, rodziców i nauczycieli. Raport z badań. UNICEF.

Gawryluk, B. (2022). Moc Amelki. Wydawnictwo Literatura.

Gawryluk, B. (2022). Teraz tu jest nasz dom. Wydawnictwo Literatura.

Grzywacz, M., & Okupnik, M. (Eds.). (2020). Dzieci i doświadczenie wojny. Wiek XX i XXI. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Józefowicz, A. (2019). Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczaniem uchodźstwa? Kwartalnik Pedagogiczny, 64(251), 113–125.

Kotaba, K. (2015). Czy wojna jest dla dzieci? O obrazach wojny w literaturze dla najmłodszych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, 15, 184–192.

Kotaba, K. (2021). Książki Barbary Gawryluk lekarstwem na problemy duszy. Paidia i Literatura, 3, 1–10.

Kryńska, E. J. (2022). Nie chcemy umierać – mówią dzieci. In: E. J. Kryńska, Ł. Kalisz & A. Suplicka (Eds.), Dziecko w historii – między godnością a zniewoleniem. Vol. 2: Godność jako źródło naszego człowieczeństwa (p. 59–65). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Michajłowa-Rodina, O., & Nikorycz, L. (2022). Ukraina. Wydawnictwo Muchomor.

Molicka, M. (1997). Bajki terapeutyczne jako metoda obniżania lęków u dzieci hospitalizowanych. Kolegium Nauczycielskie w Lesznie.

Molicka, M. (1999). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Media Rodzina.

Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Media Rodzina.

Molicka, M. (2003). Bajki terapeutyczne. Cz. 2. Media Rodzina.

Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie rozumienia świata społecznego i siebie. Media Rodzina.

Ortner, G. (1995). Bajki na dobry sen. Poradnik dla rodziców (Z. Dalewski, Trans.). Świat Książki.

Ortner, G. (1996). Nowe bajki na dobry sen. Poradnik dla rodziców dzieci od 6 do 10 lat (E. Ptaszyńska-Sadowska, Trans.). Świat Książki.

Ostrowska, J. (2020). Performans wojenny. Strategie opowiadania dzieciom o wojnie w muzeach i miejscach pamięci. In M. Grzywacz & M. Okupnik (Eds.), Dzieci i doświadczenie wojny. Wiek XX i XXI (p. 225–238). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Papuzińska, J. (2017). Asiunia. Wydawnictwo Literatura.

Sharapova, T. (2023, June 30). Bezpłatna pomoc psychologiczna dla dorosłych i dzieci z Ukrainy. Ukrainian in Poland. https://www.ukrainianinpoland.pl/free-psychological-assistance-for-people-arriving-from-ukraine-pl

Shrodes, C. (1949). Bibliotherapy: A theoretical and clinical-experimental Study. University of California.

Sikora, A. (2014). W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(19), 25–44.

Słoniowska, Ż. (2022). Owwa! Ukraina dla dociekliwych. Wydawnictwo Dwie Siostry.

Szaga H. (2014). Bajki terapeutyczne. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Szymborska, K. (2016). Childrenstudies jako perspektywa metodologiczna. Współczesne tendencje w badaniach nad dzieckiem. Teksty Drugie, 1, 189–205.

Szymborska, K. (2020). Po stronie dziecka. Perspektywa childrenstudies. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Trojański, P. (Ed.) (2008). Auschwitz i Holocaust. Dylematy i wyzwania polskiej edukacji. Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Turaieva, I. (2022, October 27). Ukraińcy w Polsce mogą zdobyć niezbędne rzeczy dzięki serwisowi Lalafo. Ukrainian in Poland. https://www.ukrainianinpoland.pl/lalafo-helps-ukrainians-in-poland-pl

Turaieva, I. (2023, December 4). Dzisiejsza sytuacja na polskiej granicy: ilu Ukraińców przekroczyło granicę z Polską w 2023 r. Ukrainian in Poland. https://www.ukrainianinpoland.pl/how-many-ukrainians-have-crossed-the-ukrainian-polish-border-since-the-beginning-of-the-war-current-data-pl

Ungeheuer-Gołąb, A. (1999). Poezja dzieciństwa, czyli droga ku wrażliwości. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Ungeheuer-Gołąb, A. (2007). Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka. O metodzie ekspresywnego wykonania utworów poetyckich. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Ungeheuer-Gołąb, A. (2009). Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Wydawnictwo SBP & Uniwersytet Rzeszowski.

UNICEF. (2022a, March 21). Dzieci uciekające przed wojną na Ukrainie są narażone na handel ludźmi i wykorzystanie (2022). UNICEF. https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/news/dzieci-uciekajace-przed-wojna-na-ukrainie-sa-narazone-na-handel-ludzmi-i-wykorzystanie

UNICEF. (2022b, March 31). Już dwa miliony dzieci uciekły z Ukrainy. UNICEF. https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/news/juz-dwa-miliony-dzieci-uciekly-z-ukrainy

Wądolny-Tatar K. (2017). Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych. Litteraria Copernicana, 23(3), 111–124. http://dx.doi.org/10.12775/LC.2017.053

Witek, R. (2023). Jak Pan Żyrafa uciekał przed wojną. Wydawnictwo Literatura.

Published
2024-09-23
How to Cite
Chłosta-Zielonka, J. (2024). Therapeutic Function of Literary Accounts of the War in Ukraine Addressed to Children. Elementary Education in Theory and Practice, 19(3(74), 11-27. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1974.01