Stimulation of Auditory Perception in Children Using Maria Montessori’s Developmental Materials

Keywords: auditory perception, Montessori method, sensory material, prepared environment, child development, sensory development

Abstract

Auditory perception is an important area of a child’s cognitive development because it determines the development of speech and influences writing and reading skills. Irena Polewczyk defines it as “active reception of auditory stimuli scattered around a person, based on the ability to differentiate speech sounds and their analysis, synthesis and interpretation in accordance with the knowledge, memory and experience that a person has” (Polewczyk, 2017, p. 149). The human body is adapted to receive impressions from the outside world; it segregates, processes and interprets them in the mind. In this way, a person acquires experiences that determine the development of subsequent, more and more precise skills. In the process of developing auditory perception, an important role is played by the child’s immediate environment, which, through appropriate interactions, influences the process of shaping auditory functions. The aim of this article is to present theoretical assumptions regarding the development of auditory perception and the possibilities of stimulating auditory development through the use of Maria Montessori’s teaching aids. The first part of the article describes the development of auditory perception in children. Then, theoretical assumptions regarding Montessori development aids and the possibility of using them in developing auditory skills are presented.

References

Erbeli, F., Rice, M., & Pracchini, S. (2022). Insight into dyslexia genetics research from the last two decades. Brain Science, 12(1), 1–14. https://doi.org/10.3390/brainsci12010027

Gordon, R. L., Shivers, C. M., Wieland, E. A., Kotz, S. A., Yoder, P. J., & McAuley, J. D. (2015). Musical rhythm discrimination explains individual differences in grammar skills in children. Developmental Science, 18, 635–644. https://doi.org/10.1111/desc.12230

Grabias, S. (2012). Teoria zaburzeń mowy. Perspektywa badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. In S. Grabias & M. Kurkowski (Eds.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy (pp. 15–72). Wydawnictwo UMCS.

Gruba, J. (2012). Ocena słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Guz, S. (2006). Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kruczyńska, A., & Kurkowski, Z. M. (2015). Diagnoza i usprawnianie słuchu fonematycznego i fonetycznego, Nowa Audiologia, 4, 58–66. https://doi.org/10.17431/895774

Kurkowski, Z. M. (1998). Słuch a mowa w aspekcie rozwojowym w normie i patologii. Kosmos, 47(3), 289–296.

Lipowska, M. (2001). Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Maurer, A. (Ed.). (2003). Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Michalik, M. (2016). Kompetencja kulturowa jako przedmiot zainteresowania współczesnej logopedii – na przykładzie teorii logopedycznego wiersza pajdialnego. Logopedia, 45, 19–32.

Montessori, M. (2014). Odkrycie dziecka (A. Pluta, Trans.). Wydawnictwo Palatum.

Montessori, M. (2019). Wykłady londyńskie 1946 (O. Siara, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Polewczyk, I. (2017). Diagnoza percepcji słuchowej. In J. Skibska (Ed.), Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy (pp. 75–96). Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Rocławski, B. (1991). Słuch fonemowy i fonetyczny. Glottispol.

Snowling, J. M., Hulme, Ch., & Nation, K. (2020). Defining and understanding dyslexia: past, present and future. Oxford Review of Education, 46(4), 501–513. https://doi.org/10.1080/03054985.2020.1765756

Styczek, I. (1982). Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Tijms, J. (2004). Verbal memory and phonological proccesing in dyslexia. Journal of Research and Reading, 27, 300–310. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2004.00233.x

Wysocka, M. (2014/2015). Czynniki wspomagające rozwój prozodyczny dziecka. Logopedia 43/44, 121–133.

Wysocka, M., & Kwaterewicz, M. (2018). Program terapeutyczny usprawniający prozodię mowy. Logopedia, 47, 329–348. https://doi.org/10.24335/2y4q-hg06

Zimbardo, Ph. G. (1999). Psychologia i życie (E. Czerniawska et al., Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published
2024-09-23
How to Cite
Utrata, M. (2024). Stimulation of Auditory Perception in Children Using Maria Montessori’s Developmental Materials. Elementary Education in Theory and Practice, 19(3(74), 117-128. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1974.07