Stymulowanie rozwoju percepcji słuchowej u dzieci z wykorzystaniem materiałów rozwojowych Marii Montessori

Słowa kluczowe: percepcja słuchowa, metoda Montessori, materiał zmysłowy,, przygotowane otoczenie, rozwój dziecka, rozwój sensoryczny

Abstrakt

Percepcja słuchowa jest istotnym obszarem z punktu widzenia rozwoju poznawczego dziecka, ponieważ warunkuje rozwój mowy oraz wpływa na kształtowanie umiejętności pisania i czytania. Irena Polewczyk definiuje ją jako: „aktywny odbiór bodźców słuchowych rozporoszonych wokół człowieka, oparty o umiejętność różnicowania dźwięków mowy oraz ich analizy, syntezy i interpretacji zgodnej z wiedzą, pamięcią i doświadczeniem, które posiada człowiek” (Polewczyk, 2017, s. 149). Organizm ludzki jest przystosowany do odbioru wrażeń ze świata zewnętrznego, segreguje je, przetwarza oraz interpretuje w umyśle. W ten sposób nabywa doświadczeń, które determinują kształtowanie kolejnych, coraz bardziej precyzyjnych umiejętności. W procesie rozwoju spostrzegania słuchowego ważną rolę odgrywa najbliższe otoczenie dziecka, które poprzez odpowiednie oddziaływania ma wpływ na przebieg procesu kształtowania funkcji słuchowych. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie założeń teoretycznych dotyczących rozwoju postrzegania słuchowego oraz możliwości stymulowania rozwoju słuchowego poprzez wykorzystanie pomocy dydaktycznych Marii Montessori. W pierwszej części artykułu opisano rozwój percepcji słuchowej u dzieci. Następnie przedstawiono założenia teoretyczne dotyczące pomocy rozwojowych Montessori oraz możliwości ich wykorzystania w rozwijaniu sprawności słuchowej.

Bibliografia

Erbeli, F., Rice, M., & Pracchini, S. (2022). Insight into dyslexia genetics research from the last two decades. Brain Science, 12(1), 1–14. https://doi.org/10.3390/brainsci12010027

Gordon, R. L., Shivers, C. M., Wieland, E. A., Kotz, S. A., Yoder, P. J., & McAuley, J. D. (2015). Musical rhythm discrimination explains individual differences in grammar skills in children. Developmental Science, 18, 635–644. https://doi.org/10.1111/desc.12230

Grabias, S. (2012). Teoria zaburzeń mowy. Perspektywa badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. In S. Grabias & M. Kurkowski (Eds.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy (pp. 15–72). Wydawnictwo UMCS.

Gruba, J. (2012). Ocena słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Guz, S. (2006). Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kruczyńska, A., & Kurkowski, Z. M. (2015). Diagnoza i usprawnianie słuchu fonematycznego i fonetycznego, Nowa Audiologia, 4, 58–66. https://doi.org/10.17431/895774

Kurkowski, Z. M. (1998). Słuch a mowa w aspekcie rozwojowym w normie i patologii. Kosmos, 47(3), 289–296.

Lipowska, M. (2001). Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Maurer, A. (Ed.). (2003). Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Michalik, M. (2016). Kompetencja kulturowa jako przedmiot zainteresowania współczesnej logopedii – na przykładzie teorii logopedycznego wiersza pajdialnego. Logopedia, 45, 19–32.

Montessori, M. (2014). Odkrycie dziecka (A. Pluta, Trans.). Wydawnictwo Palatum.

Montessori, M. (2019). Wykłady londyńskie 1946 (O. Siara, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Polewczyk, I. (2017). Diagnoza percepcji słuchowej. In J. Skibska (Ed.), Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy (pp. 75–96). Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Rocławski, B. (1991). Słuch fonemowy i fonetyczny. Glottispol.

Snowling, J. M., Hulme, Ch., & Nation, K. (2020). Defining and understanding dyslexia: past, present and future. Oxford Review of Education, 46(4), 501–513. https://doi.org/10.1080/03054985.2020.1765756

Styczek, I. (1982). Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Tijms, J. (2004). Verbal memory and phonological proccesing in dyslexia. Journal of Research and Reading, 27, 300–310. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2004.00233.x

Wysocka, M. (2014/2015). Czynniki wspomagające rozwój prozodyczny dziecka. Logopedia 43/44, 121–133.

Wysocka, M., & Kwaterewicz, M. (2018). Program terapeutyczny usprawniający prozodię mowy. Logopedia, 47, 329–348. https://doi.org/10.24335/2y4q-hg06

Zimbardo, Ph. G. (1999). Psychologia i życie (E. Czerniawska et al., Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Opublikowane
2024-09-23
Jak cytować
Utrata, M. (2024). Stymulowanie rozwoju percepcji słuchowej u dzieci z wykorzystaniem materiałów rozwojowych Marii Montessori. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(3(74), 117-128. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1974.07