STEM/ STEAM in Education for Sustainable Development in the Light of EU Documents
Abstract
The aim of this article is to characterise the specificity of education for sustainable development with STEM/ STEAM in education, in the light of EU documents and positions presented in the literature. The research problem is expressed in the questions: 1) How the sphere of education for sustainable development is secured formally at the EU level? 2) What direction of educational activities for sustainable development is indicated by EU documents, including those relating to STEM/ STEAM, also at the level of early childhood education? The subject of the study is the content of EU documents in the sphere of education for sustainable development, including considering the specificity of STEM/ STEAM education at the early childhood education level. The results of the analyses carried out made it possible to specify EU regulations setting the direction of educational activities and constituting EU guidelines in the area of the implementation of sustainable development with the use of STEM/ STEAM in education. Against this background, the competences and skills for sustainable development necessary for environmental and digital transformation were identified, as well as the need to shape them from an early age.
References
Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych (W. Betkiewicz i in., tłum). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Barabel, M. i Meier, O. (2021). Przedmowa (A. Zręda, tłum.). W: J. Lamri, Kompetencje XXI wieku: Kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja (s. 11–14). Wolters Kluwer.
Chauvin, T., Stawecki, T. i Winczorek, P. (2014). Wstęp do prawoznawstwa. Wydawnictwo C.H. BECK.
Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/936 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie Europejskiego Roku Umiejętności (Tekst mający znaczenie dla EOG). (2023). Dz. U. UE. L 125 z 11.5.2023, s. 1–11. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32023D0936&qid=1720044573489
DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the early childhood classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 18, 1–9. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878
Dzik, Z. (2023). Nie tylko IT i AI. Człowiek i technologia a kompetencje i ekosystem edukacyjny wobec wyzwań przyszłości. W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 96–109). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.
Gierek, Ł. (2023). Sztuczna inteligencja w świecie edukacji. W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 162–168). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.
Haas, B., Lavicza, Z., Houghton, T. i Kreis, Y. (2022) Evaluating technology-enhanced, STEAM-based remote teaching with parental support in Luxembourgish early childhood education. Frontiers in Education, 7(872479), 1–12. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.872479
Hadryjańska, B. (2021). Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030. Difin.
Janus-Khouri, E. (2023). Dlaczego kreatywność jest ważna? W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 152–160). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.
Kaczor, A. (2021). Wykorzystanie portfolio w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 79–94. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.06
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności. (2020). COM/2020/274 final, s. 1–31. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52020DC0274
Konkluzje Rady w sprawie umiejętności i kompetencji na potrzeby transformacji ekologicznej 2023/C 95/03. (2023). Dz. U. UE. C 95 z 14.3.2023, s. 3–7. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52023XG0314%2801%29&qid=1720021187747
Krüger, H.H. (2007). Metody badań w pedagogice (D. Sztobryn, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kycia, R.A. (2021). Zajęcia z robotyki i programowania z zestawem Lego Mindstorms Education EV3. Książka do nauki w modelu STEM (STREM). Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.
Lamri, J. (2021). Kompetencje XXI wieku. Kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja (A. Zręda, tłum.). Wolters Kluwer.
Lewandowska, E. (2016). Od idei zrównoważonego rozwoju (ZR) do idei edukacji dla zrównoważonego rozwoju (EZR). W: A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa wiedzy (s. 39–72). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Michalska, J. (2023). Jak się uczyć? W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 110–119). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.
Nowosad, I. (2022). Singapur – azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Papadakis, S., Kalogiannakis, M. i Gözüm, A.İ.C. (2022). Editorial: STEM, STEAM, computational thinking, and coding: Evidence-based research and practice in children’s development. Frontiers in Psychology, 13(1110476), 1–4. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1110476
Plebańska, M. i Szyller, A. (2021). STEAM-owe przedszkole. Difin.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2017 r. w sprawie działań UE na rzecz zrównoważonego rozwoju. (2018). Dz. U. UE. C 334 z 19.9.2018, s. 151–167. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52017IP0315&qid=1723996145708
Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. „Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”. (2015). Organizacja Narodów Zjednoczonych, Zgromadzenie Ogólne 21.10.2015 r., A/RES/70/1. http://onz.org.pl/agenda-2030-rezolucja
Samborska, I. (2019). Edukacja STEM a aktywność poznawcza dziecka w wieku przedszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(4/54), 49–59. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1454.04
Stalmach-Tkacz, A. (2022). Program rozwijania kompetencji kluczowych uczniów szkół podstawowych oraz ponad podstawowych „EDU-MONTIS”. W: S. Koczy, A. Jadwiszczok, S. Cieśla, M.M. Wolewińska, I. Atamaniuk i A. Stalmach-Tkacz, Laboratorium kompetencji przyszłości. Zestaw programów i poradników metodycznych wraz z przykładowymi scenariuszami zajęć oraz programem rozwijania kompetencji kluczowych (s. 292–333). Grupa Edukacyjno-Szkoleniowa SOKRATES.
Surma, B. (2021a). Edukacja naukowa oparta na dociekaniu (IBSE – Inquiry Based Science Education) oraz STEAM w przedszkolu a zrównoważony rozwój. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 11–24. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.01
Surma, B. (2021b). Wprowadzenie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 7–8. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/2015
Trapp, A. (2023). Scenariusze przyszłości dla edukacji. W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 64–75). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG.) (2018). Dz. U. UE. C 189 z 4.6.2018, s. 1—13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2018.189.01.0001.01.POL&toc=OJ%3AC%3A2018%3A189%3ATOC
Zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2022 r. w sprawie uczenia się na rzecz transformacji ekologicznej i zrównoważonego rozwoju (2022/C 243/01) (Tekst mający znaczenie dla EOG). (2022). Dz. U. UE. C 243 z 27.6.2022, s. 1–9. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32022H0627%2801%29&qid=1720021187747
Zdybel, D., Pulak, I., Crotty, Y., Fuertes, M. T. i Cinque, M. (2019). Rozwijanie umiejętności STEM w przedszkolu. Możliwości i wyzwania z perspektywy przyszłych nauczycieli. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(4/54), 71–94. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1454.06
Ziółkowski, P. (2021). Kompetencje przyszłości. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki.
Copyright (c) 2024 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search