STEM/ STEAM in Education for Sustainable Development in the Light of EU Documents

Keywords: STEM/ STEAM in children's education, 21st century competences, education for sustainable development, education for sustainable development in EU documents, STEM/ STEAM in EU documents

Abstract

The aim of this article is to characterise the specificity of education for sustainable development with STEM/ STEAM in education, in the light of EU documents and positions presented in the literature. The research problem is expressed in the questions: 1) How the sphere of education for sustainable development is secured formally at the EU level? 2) What direction of educational activities for sustainable development is indicated by EU documents, including those relating to STEM/ STEAM, also at the level of early childhood education? The subject of the study is the content of EU documents in the sphere of education for sustainable development, including considering the specificity of STEM/ STEAM education at the early childhood education level. The results of the analyses carried out made it possible to specify EU regulations setting the direction of educational activities and constituting EU guidelines in the area of the implementation of sustainable development with the use of STEM/ STEAM in education. Against this background, the competences and skills for sustainable development necessary for environmental and digital transformation were identified, as well as the need to shape them from an early age.

Author Biography

Iwona Samborska, University of Silesia in Katowice

Dr Iwona Samborska jest adiunktem w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Z wykształcenia pedagog, prawnik, logopeda. Zajmuje się edukacją małego dziecka w tym zagadnieniami dotyczącymi kształtowania środowiska edukacyjnego najmłodszych. W badaniach i publikacjach koncentruje się na ujmowaniu aspektów dziecięcego świata w szerokim kontekście społecznym, kulturowym, prawnym.

References

Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych (W. Betkiewicz i in., tłum). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barabel, M. i Meier, O. (2021). Przedmowa (A. Zręda, tłum.). W: J. Lamri, Kompetencje XXI wieku: Kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja (s. 11–14). Wolters Kluwer.

Chauvin, T., Stawecki, T. i Winczorek, P. (2014). Wstęp do prawoznawstwa. Wydawnictwo C.H. BECK.

Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/936 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie Europejskiego Roku Umiejętności (Tekst mający znaczenie dla EOG). (2023). Dz. U. UE. L 125 z 11.5.2023, s. 1–11. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32023D0936&qid=1720044573489

DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the early childhood classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 18, 1–9. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878

Dzik, Z. (2023). Nie tylko IT i AI. Człowiek i technologia a kompetencje i ekosystem edukacyjny wobec wyzwań przyszłości. W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 96–109). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.

Gierek, Ł. (2023). Sztuczna inteligencja w świecie edukacji. W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 162–168). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.

Haas, B., Lavicza, Z., Houghton, T. i Kreis, Y. (2022) Evaluating technology-enhanced, STEAM-based remote teaching with parental support in Luxembourgish early childhood education. Frontiers in Education, 7(872479), 1–12. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.872479

Hadryjańska, B. (2021). Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030. Difin.

Janus-Khouri, E. (2023). Dlaczego kreatywność jest ważna? W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 152–160). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.

Kaczor, A. (2021). Wykorzystanie portfolio w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 79–94. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.06

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności. (2020). COM/2020/274 final, s. 1–31. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52020DC0274

Konkluzje Rady w sprawie umiejętności i kompetencji na potrzeby transformacji ekologicznej 2023/C 95/03. (2023). Dz. U. UE. C 95 z 14.3.2023, s. 3–7. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52023XG0314%2801%29&qid=1720021187747

Krüger, H.H. (2007). Metody badań w pedagogice (D. Sztobryn, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kycia, R.A. (2021). Zajęcia z robotyki i programowania z zestawem Lego Mindstorms Education EV3. Książka do nauki w modelu STEM (STREM). Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.

Lamri, J. (2021). Kompetencje XXI wieku. Kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja (A. Zręda, tłum.). Wolters Kluwer.

Lewandowska, E. (2016). Od idei zrównoważonego rozwoju (ZR) do idei edukacji dla zrównoważonego rozwoju (EZR). W: A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa wiedzy (s. 39–72). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Michalska, J. (2023). Jak się uczyć? W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 110–119). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.

Nowosad, I. (2022). Singapur – azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Papadakis, S., Kalogiannakis, M. i Gözüm, A.İ.C. (2022). Editorial: STEM, STEAM, computational thinking, and coding: Evidence-based research and practice in children’s development. Frontiers in Psychology, 13(1110476), 1–4. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1110476

Plebańska, M. i Szyller, A. (2021). STEAM-owe przedszkole. Difin.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2017 r. w sprawie działań UE na rzecz zrównoważonego rozwoju. (2018). Dz. U. UE. C 334 z 19.9.2018, s. 151–167. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52017IP0315&qid=1723996145708

Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. „Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”. (2015). Organizacja Narodów Zjednoczonych, Zgromadzenie Ogólne 21.10.2015 r., A/RES/70/1. http://onz.org.pl/agenda-2030-rezolucja

Samborska, I. (2019). Edukacja STEM a aktywność poznawcza dziecka w wieku przedszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(4/54), 49–59. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1454.04

Stalmach-Tkacz, A. (2022). Program rozwijania kompetencji kluczowych uczniów szkół podstawowych oraz ponad podstawowych „EDU-MONTIS”. W: S. Koczy, A. Jadwiszczok, S. Cieśla, M.M. Wolewińska, I. Atamaniuk i A. Stalmach-Tkacz, Laboratorium kompetencji przyszłości. Zestaw programów i poradników metodycznych wraz z przykładowymi scenariuszami zajęć oraz programem rozwijania kompetencji kluczowych (s. 292–333). Grupa Edukacyjno-Szkoleniowa SOKRATES.

Surma, B. (2021a). Edukacja naukowa oparta na dociekaniu (IBSE – Inquiry Based Science Education) oraz STEAM w przedszkolu a zrównoważony rozwój. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 11–24. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.01

Surma, B. (2021b). Wprowadzenie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(5/63), 7–8. https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/2015

Trapp, A. (2023). Scenariusze przyszłości dla edukacji. W: R. Jesionek (red.), Praca i kompetencje przyszłości. Wyzwania edukacyjne (s. 64–75). Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Urząd m. st. Warszawy Biuro Edukacji.

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG.) (2018). Dz. U. UE. C 189 z 4.6.2018, s. 1—13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2018.189.01.0001.01.POL&toc=OJ%3AC%3A2018%3A189%3ATOC

Zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2022 r. w sprawie uczenia się na rzecz transformacji ekologicznej i zrównoważonego rozwoju (2022/C 243/01) (Tekst mający znaczenie dla EOG). (2022). Dz. U. UE. C 243 z 27.6.2022, s. 1–9. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32022H0627%2801%29&qid=1720021187747

Zdybel, D., Pulak, I., Crotty, Y., Fuertes, M. T. i Cinque, M. (2019). Rozwijanie umiejętności STEM w przedszkolu. Możliwości i wyzwania z perspektywy przyszłych nauczycieli. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(4/54), 71–94. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1454.06

Ziółkowski, P. (2021). Kompetencje przyszłości. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki.

Published
2024-12-24
How to Cite
Samborska, I. (2024). STEM/ STEAM in Education for Sustainable Development in the Light of EU Documents. Elementary Education in Theory and Practice, 19(4(75), 11-21. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1975.01