A significant role of perfect reading

  • Wanda Grelowska
Keywords: a teacher reading aloud, readership, text selection, reading supporting forms, a teacher-librarian, library catalogues

Abstract

The article arose from alarming results of current research on Polish readership. The disastrous situation should induce both teachers and parents to reflect on it. Following the organizers of “The whole Poland reads children” campaign, measures aiming at improving the existing situation must be taken. Aiming at achieving reading maturity, it is necessary to implement some planned and consistent solutions.The publication attempts to emphasize an important role of a teacher reading aloud. Principles  of perfect reading must be reminded. Particular attention is drawn to the selection of an appropriate text which should help develop intellectual activities, sensitivity to beauty, and shape socially desirable attitudes. An overview of selected forms of educational activities will certainly support the reading process. Particularly important is an active role of a teacherlibrarian, who can offer interesting methodsof working with a book. It seems that the set of suggested educational procedures will encourage to commune with literature from the youngest age.

References

Brzózka J., Harmak K., Izbińska K., Jasiocha A., Went W., Razem w szkole. Edukacja wczesnoszkolna w klasie 1. Zeszyt 1., WSiP, Warszawa 2009.

Czyżewska B., Funkcjonowanie bibliotek szkolnych w obliczu nowej podstawy programowej, "Biblioteka - czasopismo dla nauczycieli bibliotekarzy" 13(2010)1.

Ilg F.L., Bates Ames L., Baker S.M., Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

Kłosiński W., Pierwszy rok nauki szkolnej. Przewodnik metodyczny, Skład Główny w Księgarniach GEBETHNERA i WOLFFA, Warszawa-Kraków 1929.

Lemańska W., O sile emocji pozytywnych. Zapobieganie depresji dzieci i młodzieży, PSYCHOLGIA. PEDAGOGIKA, WSiP, Warszawa 2005.

Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 1982.

Rembowski J., Empatia, PWN, Warszawa 1989.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.).

Sikorska-Celejewska A., Porozmawiajmy o... - przewodnik po książkach na tematy trudne, "Biblioteka - czasopismo dla nauczycieli bibliotekarzy" 16(2010)4.

Steiner R., Ogólna wiedza o człowieku jako podstawa pedagogiki, Wydawnictwo Genesis, Gdynia 2008.

Szczerbacz M., Katalog ilustrowany, "Biblioteka - czasopismo dla nauczycieli bibliotekarzy" 16(2010)4.

Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1987.

Published
2016-07-08
How to Cite
Grelowska, W. (2016). A significant role of perfect reading. Elementary Education in Theory and Practice, (24/2), 11-26. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/349