Formative Assessment in the Reflection of an Early Childhood Education Teacher. Development and Change in an Autoethnographic Approach

Keywords: formative assessment, reflective learning, reflective practitioner, early childhood education teacher, autoethnography

Abstract

Formative assessment is an important element of supporting students in the learning process. Students, aware of the purposefulness of the actions they take, have the opportunity to assess themselves and receive constructive feedback. The potential of using formative assessment in educational practice also applies to teachers who build reflections on areas of their practical activities. The basis for conscious development through the introduction of changes is reflective learning, understood as the ability to reflect on the actions taken, to think creatively and critically. The subject of the presented research are the reflections of a teacher of early school education on formative assessment. The presented results of autoethnographic research focus on the author’s personal experiences as a teacher who notices various benefits and challenges that her practice provides. From the teacher’s perspective, the pro-developmental nature of formative assessment in relation to students and their teachers was noticed. The presented research can be an invitation to practice reflective learning by implementing the concept of formative assessment.

References

Anderson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 144–166.

Black, P. i Wiliam D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7–74. https://doi.org/10.1080/0969595980050102

Brookhart, S.M. (2010). Formative assessment strategies for every classroom: An ASCD Action Tool (2nd ed.). ASCD.

Brzezińska, A. (2012). Ewaluacja w praktyce i systemie edukacji. Remedium, 2(228), 1–3.

Budzik, M. (2019). Ocenianie kształtujące. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli. Forum Media Polska.

Ciechowska, M. (2020). Autoetnografia w perspektywie teorii Jack Mezirowa i możliwości wykorzystania jej w ustawicznym kształceniu refleksyjnych praktyków. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 29–40.

Ciechowska, M. i Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Część I. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Ciechowska, M. i Szymańska, M. (red.). (2024). Autoetnografia w praktyce pedagogicznej. Wybrane przykłady konstruowania tożsamości. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie.

Ćwikła, E. (2019). Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki. W: M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar i A. Buła (red.), Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy (s. 137–150). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dróżka, W. (2011). Od pewności ku refleksyjności w zawodzie nauczycielskim. Przyczynek do dyskusji. Przegląd Pedagogiczny, 1(25), 135–151.

Dróżka, W. (2022). Refleksyjność w kontekście podmiotowości i sprawczości nauczyciela. Wnioski dla kształcenia nauczycieli. Rocznik Pedagogiczny, 45, 37–55.

Filipiak, E. (2019). Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli – pozory zmiany czy przestrzeń możliwości rozwoju kultury szkoły i jej uczestników. Kwartalnik Pedagogiczny, 64(1/251), 33–46.

Gołębniak, B.D. (2007), Doskonalenie nauczania poprzez badania. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 200–205). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.

Hattie, J. i Anderman E.M. (red.) (2013). International guide to student achievement. Routledge.

Henderson, E. (2017). Autoetnography in early childhood education and care: Narrating the heart of practice. Routledge.

Kacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 32-74.

Kubinowski, D. (2020). Trajektorie legitymizacji naukowej innowacyjnych metod pedagogicznych badań jakościowych: badanie w działaniu, badanie przez sztukę, autoetnografia. W: J. Madalińska-Michalak i A. Wiłkomirska (red.), Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (s. 443–456). Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Madalińska-Michalak, J. (2019). Autonomia nauczyciela: uwarunkowania prawne i rozwijanie kompetencji nauczyciela do bycia autonomicznym. Forum Oświatowe, 31(62/2), 11–26.

Makarewicz, M. (2023). Doświadczenia nauczycieli w zakresie wspierania motywacji do uczenia się w ujęciu teorii autodeterminacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(56), 207–223.

Mizerek, H. (2020). Ewaluacje konstruktywistyczne. Implikacje dla wczesnej edukacji. Problemy Wczesnej Edukacji, 51(4), 75–86. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.51.06

Muchacka, B. i Czaja-Chudyba, I. (2018). Bariery i ograniczenia w refleksyjnym rozwoju nauczycieli wczesnej edukacji. Forum Pedagogiczne, 8(2), 17–32. https://doi.org/10.21697/fp.2018.2.02

Nadolnik, I. (2015). Ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej. Próba odpowiedzi na oczekiwania rzeczywistości XXI wieku. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 10(36/2), 43–55.

Orland-Barak, L. (2005). Portfolios as evidence of reflective practice: what remains ‘untold’. Educational Research, 47(1), 25–44. https://doi.org/10.1080/0013188042000337541

Perkowska-Klejman, A. (2013). Modele refleksyjnego uczenia się. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(61), 75–90.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Perkowska-Klejman, A. (2021). Refleksyjne uczenie się jako odpowiedź na współczesne wyzwania edukacyjne. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 40(3), 7–23. https://doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.7-23

Pintal, D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Schön, D.A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. Jossey‐Bass Publishers.

Sterna, D. (2018). W szkole jest OK. Ocenianie kształtujące w praktyce. Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Szempruch, J. (2018). Teoria i praktyka pedagogiczna w rozwoju zawodowym nauczyciela. W: E. Musiał i J. Malinowska (red.), Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Koncepcje – przemiany – rozwiązania (s. 15–25). Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Szyling, G. (2010). Ocenianie kształtujące, czyli o niejednoznaczności. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 118–129). Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.

Szymańska, M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Szymczak, J. (2017). Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Tłuściak-Deliowska, A. i Czyżewska, M. (2018). Od funkcji oceniania do kultury samoregulowanego uczenia się, czyli rozprawa o ocenianiu kształtującym. Przegląd Pedagogiczny, 1, 69-81.

Tłuściak-Deliowska, A. i Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Published
2025-03-28
How to Cite
Makarewicz, M. (2025). Formative Assessment in the Reflection of an Early Childhood Education Teacher. Development and Change in an Autoethnographic Approach. Elementary Education in Theory and Practice, 20(1(76), 57-71. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2076.03