A key role of teaching reading and writing in Polish language teaching

  • Wanda Grelowska Katedra Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, Wydział Nauk Społecznych i Zdrowia, Wałbrzyska Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
Keywords: Polish language education, reading, writing, acceleration, educational reform, a child’s profile at the school threshold, integration

Abstract

Deliberations contained in the article refer to changes suggested by education reform in respect of lowering educational threshold. With reference to the developmental characteristics of a child entering the first form, an attempt has been made to find arguments supporting that controversial decision. A chance of teaching process intensification is seen in, inter alia, the acceleration phenomenon, too often ignored by parents and teachers. The table shows typical features of a pupil beginning his/her educational process in respect of reading and writing. Polish language teaching, which conveys all educational contents, has a key role. In order to optimize educational process, work stages devoted to the introduction of a letter have been presented taking into account individual subject and intersubject integration. A crucial role has been  assigned to play in order to ease the transition from nursery school to school working system.

References

Baran J., Co robić, żeby dziecko sprawniej czytało i pisało, a dorosły przetrwał. Opracowanie dla terapeutów i rodziców, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2009.

Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, cz. I, WSiP, Warszawa 1981.

Brzózka J., Harmak K., Izbińska K., Jasiocha A., Went W., Razem w szkole. Klasa 1. Edukacja wczesnoszkolna. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć, WSiP, Warszawa 2009.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2011.

Matczak A., Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, pod red. B. Harwas- Napierały, J. Trempały, PWN, Warszawa 2010.

Muszyński H., Rozwój moralny, WSiP, Warszawa 1987.

Okoń W., Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa 1969, PZWS.

Olejnik M., Kozina D., Psychologia, [w:] Encyklopedia Powszechna, t. 1., Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński, Kraków 2002.

Panek W., Akceleracja rozwoju psychicznego i społecznego dzieci i młodzieży, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, pod red. W. Pomykały, Fundacja Innowacyjna, Warszawa 1993.

Przetacznikowa M., Wiek przedszkolny, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, pod red. M. Żebrowskiej, PWN, Warszawa 1977.

Rozporządzenie MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkó? (Dz. U. 2009/4/17), załącznik nr 2.

Spock B., Dziecko. Pielęgnowanie i wychowanie, PZWL, Warszawa 1979.

Przewodnik metodyczny do nauczania języka polskiego w klasie I, pod red. R. Więckowskiego, WSiP, Warszawa 1978.

Wołoszynowa L., Młodszy wiek szkolny, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, pod red. M. Żebrowskiej, PWN, Warszawa 1977.

Published
2016-07-08
How to Cite
Grelowska, W. (2016). A key role of teaching reading and writing in Polish language teaching. Elementary Education in Theory and Practice, (23/1), 11-25. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/368