Kluczowa rola nauki czytania i pisania w edukacji polonistycznej

  • Wanda Grelowska Katedra Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, Wydział Nauk Społecznych i Zdrowia, Wałbrzyska Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
Słowa kluczowe: edukacja polonistyczna, czytanie, pisanie, akceleracja, reforma oświatowa, sylwetka dziecka na progu szkoły, integracja

Abstrakt

Rozważania zawarte w artykule odnoszą się do zmian, jakie proponuje reforma oświatowa w kwestii 
obniżenia progu szkolnego. W odniesieniu do właściwości rozwojowych dziecka wstępującego do klasy pierwszej dokonano próby poszukiwania argumentów popierających tę kontrowersyjną decyzję. Szansę dla intensyfikacji procesu nauczania upatruje się m.in. w zjawisku akceleracji, nazbyt często pomijanym przez rodziców i nauczycieli. W zestawieniu tabelarycznym uwzględnione zostały typowe cechy ucznia wkraczającego w proces nauczania w kontekście nauki czytania i pisania. Wiodąca i integrująca rola przypada edukacji polonistycznej, która jest nośnikiem wszelkich treści na płaszczyznach edukacyjnych. W dążeniu do optymalizacji działań edukacyjnych ogniwa cyklu pracy nad wprowadzeniem litery przedstawiono z uwzględnieniem integracji wewnątrzprzedmiotowej i międzyprzedmiotowej. Znacząca rola została przypisana zabawie w celu złagodzenia przejścia z przedszkola do szkolnego systemu pracy.

Bibliografia

Baran J., Co robić, żeby dziecko sprawniej czytało i pisało, a dorosły przetrwał. Opracowanie dla terapeutów i rodziców, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2009.

Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, cz. I, WSiP, Warszawa 1981.

Brzózka J., Harmak K., Izbińska K., Jasiocha A., Went W., Razem w szkole. Klasa 1. Edukacja wczesnoszkolna. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć, WSiP, Warszawa 2009.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2011.

Matczak A., Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, pod red. B. Harwas- Napierały, J. Trempały, PWN, Warszawa 2010.

Muszyński H., Rozwój moralny, WSiP, Warszawa 1987.

Okoń W., Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa 1969, PZWS.

Olejnik M., Kozina D., Psychologia, [w:] Encyklopedia Powszechna, t. 1., Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński, Kraków 2002.

Panek W., Akceleracja rozwoju psychicznego i społecznego dzieci i młodzieży, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, pod red. W. Pomykały, Fundacja Innowacyjna, Warszawa 1993.

Przetacznikowa M., Wiek przedszkolny, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, pod red. M. Żebrowskiej, PWN, Warszawa 1977.

Rozporządzenie MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkó? (Dz. U. 2009/4/17), załącznik nr 2.

Spock B., Dziecko. Pielęgnowanie i wychowanie, PZWL, Warszawa 1979.

Przewodnik metodyczny do nauczania języka polskiego w klasie I, pod red. R. Więckowskiego, WSiP, Warszawa 1978.

Wołoszynowa L., Młodszy wiek szkolny, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, pod red. M. Żebrowskiej, PWN, Warszawa 1977.

Opublikowane
2016-07-08
Jak cytować
Grelowska, W. (2016). Kluczowa rola nauki czytania i pisania w edukacji polonistycznej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, (23/1), 11-25. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/368