Preventive Interventions for Speech Development in Preschool Children. Research Report

Keywords: speech therapy, preventing speech disorders, preschool age, speech development, preschool teacher, speech therapist

Abstract

Preschool age is a period of intensive language development. The aim of the study was to assess the quality of prevention of speech disorders in preschoolers and to verify the knowledge of speech therapists on the preventive strategies used during speech development. The specific features of the study required the use of a diagnostic survey method, which allowed for assessing social awareness as well as investigating the opinions and views of speech therapists.

Based on the analysis of the obtained results, preventive measures implemented by speech therapists in preschoolers and therapists’ ideas on further steps to improve the quality of these measures were discussed. The educational interventions of speech therapists targeting parents and teachers, as well as their opinion on the preventive effectiveness of information technology were also addressed. Additionally, the quality of cooperation between speech therapists and other specialists to improve prevention of speech disorders was discussed.

The results confirm that speech therapists employ diverse preventive approaches which are important for proper speech shaping in preschool children. The research has shown the interdisciplinary nature of teams cooperating for the prevention among preschool children and a wide range of specialists involved in this process. Speech therapists encounter minor difficulties when cooperating with other professional groups. Solving these problems requires both individual and systemic changes that would support better work organisation and communication between specialists.

References

Banaszkiewicz, A. (2021). Akwizycja mowy w pierwszych latach życia. In K. Kaczorowska-Bray & S. Milewski (Eds.), Wczesna interwencja logopedyczna (pp. 72-81). Wydawnictwo Harmonia.

Bieńkowska, K. (2012). Jak dzieci uczą się mówić. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Grabias, S. (2010). Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowań językowych. Polskie Towarzystwo Logopedyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grabowska, E. (2009). Ankieta. In A. Góralski (Ed.), Metody badań pedagogicznych w zarysie (pp. 47–59). Wydawnictwo Universitas Rediviva.

Kielar-Turska, M. (2019). Testy sprawności językowych i komunikacyjnych w diagnozie logopedycznej. In S. Milewski & K. Kaczorowska-Bray (Eds.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki (pp. 213–227). Harmonia.

Lichota, E.J. (2015). Technika komputerowa w terapii logopedycznej – dlaczego warto ją wykorzystywać w pracy z dziećmi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 172. Studia Paedagogica, 4, 113–133.

Łuszczuk, M. (2022). Ocena motoryki narządów mowy. Wskazówki dla logopedów. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Malicka, I. (2021). Funkcje prymarne – połykanie i oddychanie. Ocena i usprawnianie. Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. In A. Domagała & U. Mirecka U. (Eds.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna: diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy (pp. 76–92). Grupa Wydawnicza Harmonia.

Moćko, N., Sroka, A., & Szlachta, M. (2012). Wstępna identyfikacja zaburzeń mowy – przesiewy logopedyczne w praktyce nauczyciela. In K. Węsierska (Ed.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej (pp. 169–185). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Pilch, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie„Żak”.

Pluta-Wojciechowska, D. (2022). Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Wydawnictwo Ergo-Sum.

Porayski-Pomsta, J. (2023). Nasze dziecko mówi. Rozważania o rozwoju mowy dziecka. Grupa Wydawnicza Harmonia.

Sindrewicz, K., & Siudzińska, N. (2021). Profilaktyka logopedyczna. In A. Domagała & U. Mirecka (Eds.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna: diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy (pp. 32–58). Grupa Wydawnicza Harmonia.

Skorek, M.E. (2023). Profilaktyka w logopedii. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym. In K. Węsierska (Ed.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej (pp. 25–47). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Węsierska, K. (2013). Opieka logopedyczna w przedszkolu. Profilaktyka – diagnoza – terapia. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Woźniak, A., Lipiec, D., & Mężyk, A. (2018). Profilaktyka logopedyczna w wychowaniu przedszkolnym w kontekście gotowości szkolnej. In S. Śniatkowski, D. Emiluta-Rozya & K.I. Bieńkowska (Eds.), Norma i zaburzenia komunikacji językowej w kontekście edukacyjnym (pp. 205–215). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wójcik, M. (2021). Funkcjonowanie psychomotoryczne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w młodszym wieku szkolnym w opinii rodziców i nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 40(4), 275–289.

Published
2025-06-30
How to Cite
Grzesiak-Witek, D., & Pająk, K. (2025). Preventive Interventions for Speech Development in Preschool Children. Research Report. Elementary Education in Theory and Practice, 20(2(77), 75-90. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.05