Preventive Interventions for Speech Development in Preschool Children. Research Report
Abstract
Preschool age is a period of intensive language development. The aim of the study was to assess the quality of prevention of speech disorders in preschoolers and to verify the knowledge of speech therapists on the preventive strategies used during speech development. The specific features of the study required the use of a diagnostic survey method, which allowed for assessing social awareness as well as investigating the opinions and views of speech therapists.
Based on the analysis of the obtained results, preventive measures implemented by speech therapists in preschoolers and therapists’ ideas on further steps to improve the quality of these measures were discussed. The educational interventions of speech therapists targeting parents and teachers, as well as their opinion on the preventive effectiveness of information technology were also addressed. Additionally, the quality of cooperation between speech therapists and other specialists to improve prevention of speech disorders was discussed.
The results confirm that speech therapists employ diverse preventive approaches which are important for proper speech shaping in preschool children. The research has shown the interdisciplinary nature of teams cooperating for the prevention among preschool children and a wide range of specialists involved in this process. Speech therapists encounter minor difficulties when cooperating with other professional groups. Solving these problems requires both individual and systemic changes that would support better work organisation and communication between specialists.
References
Banaszkiewicz, A. (2021). Akwizycja mowy w pierwszych latach życia. In K. Kaczorowska-Bray & S. Milewski (Eds.), Wczesna interwencja logopedyczna (pp. 72-81). Wydawnictwo Harmonia.
Bieńkowska, K. (2012). Jak dzieci uczą się mówić. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Grabias, S. (2010). Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowań językowych. Polskie Towarzystwo Logopedyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Grabowska, E. (2009). Ankieta. In A. Góralski (Ed.), Metody badań pedagogicznych w zarysie (pp. 47–59). Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Kielar-Turska, M. (2019). Testy sprawności językowych i komunikacyjnych w diagnozie logopedycznej. In S. Milewski & K. Kaczorowska-Bray (Eds.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki (pp. 213–227). Harmonia.
Lichota, E.J. (2015). Technika komputerowa w terapii logopedycznej – dlaczego warto ją wykorzystywać w pracy z dziećmi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 172. Studia Paedagogica, 4, 113–133.
Łuszczuk, M. (2022). Ocena motoryki narządów mowy. Wskazówki dla logopedów. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Malicka, I. (2021). Funkcje prymarne – połykanie i oddychanie. Ocena i usprawnianie. Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. In A. Domagała & U. Mirecka U. (Eds.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna: diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy (pp. 76–92). Grupa Wydawnicza Harmonia.
Moćko, N., Sroka, A., & Szlachta, M. (2012). Wstępna identyfikacja zaburzeń mowy – przesiewy logopedyczne w praktyce nauczyciela. In K. Węsierska (Ed.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej (pp. 169–185). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Pilch, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie„Żak”.
Pluta-Wojciechowska, D. (2022). Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Wydawnictwo Ergo-Sum.
Porayski-Pomsta, J. (2023). Nasze dziecko mówi. Rozważania o rozwoju mowy dziecka. Grupa Wydawnicza Harmonia.
Sindrewicz, K., & Siudzińska, N. (2021). Profilaktyka logopedyczna. In A. Domagała & U. Mirecka (Eds.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna: diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy (pp. 32–58). Grupa Wydawnicza Harmonia.
Skorek, M.E. (2023). Profilaktyka w logopedii. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym. In K. Węsierska (Ed.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej (pp. 25–47). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Węsierska, K. (2013). Opieka logopedyczna w przedszkolu. Profilaktyka – diagnoza – terapia. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Woźniak, A., Lipiec, D., & Mężyk, A. (2018). Profilaktyka logopedyczna w wychowaniu przedszkolnym w kontekście gotowości szkolnej. In S. Śniatkowski, D. Emiluta-Rozya & K.I. Bieńkowska (Eds.), Norma i zaburzenia komunikacji językowej w kontekście edukacyjnym (pp. 205–215). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wójcik, M. (2021). Funkcjonowanie psychomotoryczne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w młodszym wieku szkolnym w opinii rodziców i nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 40(4), 275–289.
Copyright (c) 2025 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search