Inclusion – an alternative? About inclusive education a few words…
Abstract
In this article refers to the issue of inclusive education. Among other things, summarizes the question, the inclusion. We presented the main objectivesof inclusive education. First of all, reference is made to the legislation governingthe education of persons with disabilities in the Polish education and jobs, which should form the foundation for the modern teacher. It also shows the differences in inclusive education and inclusive.References
Baranowicz K., Czasopisma pedagogiczne jako źródło wiedzy o niesegregacyjnym kształceniu dzieci z niepełnosprawnością, [w:] Dyskursy pedagogiki specjalnej 8 : Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, red. Cz. Kosakowski, A. Krause, M. Wójcik, Toruń – Olsztyn 2009.
Baranowicz K., Pozadydaktyczne efekty edukacji integracyjnej dzieci niepełnosprawnych, Łódź 2006.
Baranowicz K., Zakres pojęcia ,,integracja” w pedagogice specjalnej, [w:] Forum pedagogów specjalnych XXI wieku, t. 1, red. J. Pańczyk, Łódź 2002.
Chrzanowska I., Czy szkoła ogólnodostępna jest dostępna? Perspektywy powodzenia działań normalizacyjnych w edukacji uczniów upośledzonych umysłowo, [w:] Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, Kraków 2007.
Chrzanowska I., Edukacja włączająca – nowa jakość? Czy dotąd byliśmy pedagogicznie zacofani, [w:] Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran, S. Olszewski Kraków 2006.
Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, Warszawa 2000.
Firkowska-Mankiewicz A., Edukacja włączająca – wyzwaniem dla polskiej szkoły, „Szkoła Specjalna” 2004, nr 1.
Jachimczak B., Postawy wobec niepełnosprawności – szansa na społeczną akceptację, [w:] Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Konteksty pedagogiki specjalnej, t. II, red. T. Żółkowska, Szczecin 2007, s. 599.
Kamyk-Wawryszuk A., Zadania nauczyciela w klasie integracyjnej, [w:] Dyskursy pedagogiki specjalnej 8: Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, red. Cz. Kosakowski, Kossakowski. Krause, M. Wójcik, Toruń – Olsztyn 2009.
Minczakiewicz E., Edukacja włączająca jako imperatyw normalizacji w biegu życia osób niepełnosprawnych, [w:] Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Edukacja XXI wieku 16, red. D. Czajkowska- Ziobrowska, A. Zduniak, Poznań 2009.
Pulwarska V., Edukacja włączająca – wyzwanie dla polskiej szkoły ?, „Meritum” 2009, nr 2.
Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Warszawa 2006.
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search