Inclusion – an alternative? About inclusive education a few words…

  • Mariusz Grabowski
Keywords: inclusive education, inclusion, integration in school, special school, mainstream school

Abstract

In this article refers to the issue of inclusive education. Among other things, summarizes the question, the inclusion. We presented the main objectivesof inclusive education. First of all, reference is made to the legislation governingthe education of persons with disabilities in the Polish education and jobs, which should form the foundation for the modern teacher. It also shows the differences in inclusive education and inclusive.

References

Baranowicz K., Czasopisma pedagogiczne jako źródło wiedzy o niesegregacyjnym kształceniu dzieci z niepełnosprawnością, [w:] Dyskursy pedagogiki specjalnej 8 : Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, red. Cz. Kosakowski, A. Krause, M. Wójcik, Toruń – Olsztyn 2009.

Baranowicz K., Pozadydaktyczne efekty edukacji integracyjnej dzieci niepełnosprawnych, Łódź 2006.

Baranowicz K., Zakres pojęcia ,,integracja” w pedagogice specjalnej, [w:] Forum pedagogów specjalnych XXI wieku, t. 1, red. J. Pańczyk, Łódź 2002.

Chrzanowska I., Czy szkoła ogólnodostępna jest dostępna? Perspektywy powodzenia działań normalizacyjnych w edukacji uczniów upośledzonych umysłowo, [w:] Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, Kraków 2007.

Chrzanowska I., Edukacja włączająca – nowa jakość? Czy dotąd byliśmy pedagogicznie zacofani, [w:] Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran, S. Olszewski Kraków 2006.

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, Warszawa 2000.

Firkowska-Mankiewicz A., Edukacja włączająca – wyzwaniem dla polskiej szkoły, „Szkoła Specjalna” 2004, nr 1.

Jachimczak B., Postawy wobec niepełnosprawności – szansa na społeczną akceptację, [w:] Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Konteksty pedagogiki specjalnej, t. II, red. T. Żółkowska, Szczecin 2007, s. 599.

Kamyk-Wawryszuk A., Zadania nauczyciela w klasie integracyjnej, [w:] Dyskursy pedagogiki specjalnej 8: Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, red. Cz. Kosakowski, Kossakowski. Krause, M. Wójcik, Toruń – Olsztyn 2009.

Minczakiewicz E., Edukacja włączająca jako imperatyw normalizacji w biegu życia osób niepełnosprawnych, [w:] Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Edukacja XXI wieku 16, red. D. Czajkowska- Ziobrowska, A. Zduniak, Poznań 2009.

Pulwarska V., Edukacja włączająca – wyzwanie dla polskiej szkoły ?, „Meritum” 2009, nr 2.

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Warszawa 2006.

Published
2016-07-09
How to Cite
Grabowski, M. (2016). Inclusion – an alternative? About inclusive education a few words…. Elementary Education in Theory and Practice, 1(22/4), 25-35. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/493

Most read articles by the same author(s)