The Diversity of Children’s Drawings
Abstract
For an educator or a researcher, children’s drawings are an invaluable source of knowledge about them – their thinking, emotions and family situation. Children’s drawings vary depending on age, their level of development, emotions and desires, and family relations, and through these differences one can learn a lot and hence be able to help them more effectively. Especially significant is the presentation of the human form, which varies at different stages of development (scribbles, cephalopods, diagrams, realism), and also depends on the internal experiences of the children and their family situation. Because of these differences in expression, the interpretation of a drawing allows to learn wherever the level of performance is adequate for the child’s age, and also to get to know his or her emotional sphere. The aim of the article is to present the diversity of children’s drawings. It is based on both the relevant academic literature and the author’s own studies and is supplemented by examples of drawings drawn from the collection of the author. Interpretation of the drawings is difficult because it requires using indicators coming from the comparisons of the drawings of the various groups and is based on a mechanism of the projection and on symbols. It is a completely different approach than in questionnaires and polls based on self-description.
References
Baley S., Psychologia wychowawcza w zarysie, PWN, Warszawa 1960.
Bertalanffy L. von, General systems theory and psychiatry, [w:] American handbook of psychiatry, red. S. Arieti, Basic Books, New York 1966.
Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Pax, Warszawa 1980.
Braun-Gałkowska M., Poznawanie systemu rodzinnego, Wyd. KUL, Lublin 2007.
Braun-Gałkowska M., Projekcja życzliwości w rysunku dzieci, [w:] Rysunek projekcyjny w badaniach obrazu siebie, red. B. Kostrubiec, B. Mirucka, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2004.
Braun-Gałkowska M., Projekcyjny obraz siebie osób przeżywających poczucie osamotnienia, [w:] Rysunek projekcyjny w badaniach obrazu siebie, red. B. Kostrubiec, B. Mirucka, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2004.
Braun-Gałkowska M., Rysunek jako projekcja zmian w sytuacji rodzinnej, [w:] Rysunek projekcyjny w badaniach nad rodziną i wychowaniem, red. B. Kostrubiec-Wojtachnio, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2012.
Braun-Gałkowska M., Projekcyjny obraz siebie w różnych grupach osób starych, [w:] Zawodowe i zdrowotne problemy człowieka w różnych okresach dorosłości. Perspektywa psychologiczna, red. T. Rostowska, W. Budziński, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.
Braun-Gałkowska M., Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa, Tow. Nauk. KUL, Lublin 1992.
Braun-Gałkowska M., Test Rysunku Rodziny, Wyd. KUL, Lublin 1985.
Braun-Gałkowska M., Zmiany w rysunku jako projekcja zmian w psychice badanego, [w:] Rysunek projekcyjny w badaniach relacji społecznych, red. B. Kostrubiec, B. Mirucka, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2007.
Braun-Gałkowska M., Steuden S., Projekcja niepokoju w rysunku, [w:] Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych, red. B. Łaguna, M. Lachowska, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2003.
Buczyński F., Rodzina z dzieckiem chorym na białaczkę, Red. Wyd. KUL, Lublin 1999.
Corman L., Le test du dessin de famille, PUF, Paris 1970.
Frank L., Projective methods, II: Charles C. Thomas Publisher, Springfield 1948.
Frank L.K., Metody projekcyjne w badaniu osobowości, [w:] Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych, red. M. Stasiakiewicz, PTP Wydział Psychologii UW, Biblioteka Psychologa Praktyka, t. III, Warszawa 1989.
Fromm E., Zapomniany język, PIW, Warszawa 1977.
Frydrychowicz A., Rysunek rodziny, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 1984.
Gałkowska A., Percepcja powodzenia małżeństwa rodziców a społeczny obraz siebie ich dorosłych dzieci, Tow. Nauk. KUL, Lublin 1999.
Goodenough F., L’intelligence d’apres le dessin, PUF, Paris 1957.
Hornowski B., Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku postaci ludzkiej, Ossolineum, Wrocław 1982.
Koch C., Le test de L’Arbre, Emmanuel Vitt. Ed., Lyon 1969.
Koch C., Test Drzewa, Wyd. ERDA, Warszawa 1997.
Kostrubiec B., Mirucka B. (red.), Rysunek projekcyjny w badaniach relacji społecznych, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2007.
Kostrubiec B. Mirucka B. (red.), Rysunek projekcyjny w badaniu obrazu siebie, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2004.
Kostrubiec-Wojtachnio B., Trubiłowicz E. (red.), Rysunek projekcyjny w badaniach nad rodziną i wychowaniem, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2012.
Lachowska B., Gosztyła T., Graficzne przedstawienie reprezentacji poznawczej rodziny – analiza porównawcza rysunków dzieci wykonanych w różnych okresach historycznych, [w:] Rysunek projekcyjny w badaniach relacji społecznych, red. B. Kostrubiec, B. Mirucka, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2004.
Lüscher M., The Lüscher Color Test, Random House, New York 1969.
Łaguna N., Lachowska B. (red.), Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2003.
Machover K., Personality projection in the draving of human figure, II: Charles C. Thomas Publisher, Springfield 1949.
Margasiński A., Analiza psychologiczna systemów rodzinnych z chorobą alkoholową, Wyd. WSP, Częstochowa 1996.
Minkowska F., Dessins d’enfants, „Age Nouveau”, (1950)47.
Minuchin S., Families and family therapy, Harvard University Press, Cambridge 1975.
Namysłowska I., Terapia rodzin, PWN, Warszawa 1997.
Ochojska D., Stwardnienie rozsiane i rodzina, Wyd. WSP, Rzeszów 2000.
Oster G., Gould P., Rysunek w psychoterapii, GWP, Gdańsk 1999.
Pulver M., Le symbolisme de l’Ecriture, Stock, Paris 1953.
Radochoński M., Choroba a rodzina, Wyd. WSP, Rzeszów 1987.
Radochoński M., Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym, Wyd. WSP, Rzeszów 1984.
Rembowski J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1975.
Rembowski J., Więzi uczuciowe w rodzinie, PWN, Warszawa 1972.
Romey G., Le test de l’arche de Noé, Robert Laffont Ed., Paris 1977.
Rorschach H., Psychodiagnostik, Hans Huber, Bern 1921.
Rostowski J., Zarys psychologii małżeństwa, PWN, Warszawa 1987.
Salem G., L’approche therapeutuqe de la famille, Masson, Paris 1987.
Staabs von G., Le scéno test, Delachaux and Niestle, Paris 1973.
Szuman S., Sztuka dziecka, Książnica Atlas, Warszawa 1927.
Wallon P., Cambier A., Engelhart D., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993.
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search