Sztuka jako środek edukacji patriotycznej dzieci w rzeczywistości społecznej XXI wieku
Abstract
Artykuł przedstawia możliwości wykorzystania sztuki jako środka dydaktycznego w kształtowaniu postaw dzieci wobec ojczyzny. Autorka zwraca uwagę na socjokulturowe uwarunkowania współczesnej edukacji i wynikające z nich wyzwania wobec wychowania patriotycznego. Wskazując na wychowawcze walory
sztuki, prezentuje metodę pracy z dziećmi z wykorzystaniem różnych dzieł sztuki oraz zwraca uwagę na kilka ważnych zasad efektywnego jej stosowania.
References
Bielska E., Konteksty społeczeństwa globalnego a perspektywy tożsamości, [w:] Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji, red. T. Bajkowski, K. Sawicki, Trans Humana, Białystok 2001.
Dziecko i sztuka, red. W. Szlufik, Anna Pękala, Częstochowa 2000.
Dziecko w świecie sztuki. Nauczyciele nauczycielom, red. B. Dymara, Kraków 1996.
Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka, red. B. Suchodolski, Warszawa 1986.
Erikson E., Tożsamość a cykl życia, Poznań 2004.
Jakubiak K., Wychowanie państwowe jako ideologia wychowawcza sanacji, Bydgoszcz 1994.
Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.
Kotłowska K., Rzecz o wychowaniu patriotycznym, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1974.
M. Królica, Drama w wychowaniu patriotycznym i w edukacji wielokulturowej, [w:] Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku. Wyzwania i konteksty, red. M. Królica, E. Piwowarska, E. Skoczylas-Krotla, Częstochowa 2007.
Królica M., Edukacja patriotyczna, [w:] Nowe oblicza pedagogiki. Pojęcia. Przedstawiciele. Literatura. red. A. Marzec. E. Sadowska, E. Piwowarska, Częstochowa 2008.
Królica M., Edukacja przedszkolna. Przewodnik dla studentów, Częstochowa 2004.
Królica M., Koncepcja wychowania patriotycznego w przedszkolu wobec nowych strategii edukacyjnych zjednoczonej Europy (poszukiwanie źródeł w polskich ideałach wychowania), [w:] Twórczość i nowoczesność w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, red. U. Ordon, A. Pękala, Częstochowa 2008.
Królica M., Kształtowanie relacji dzieci przedszkolnych z ojczyzną metodą „zapoznanie z wielkim człowiekiem”,
[w:] Wybrane problemy rozwoju i edukacji małego dziecka, red. M. Królica, Częstochowa 2001.
Kurdybacha Ł., Ideał wychowawczy w rozwoju dziejowym, Warszawa 1948.
Łempicki St., Polskie tradycje wychowawcze, Warszawa 1936.
Paruzel E., Ideał wychowawczy Narodowej Demokracji i próby jego realizacji na przełomie XIX i XX wieku, Toruń 1993.
Patriotyzm. Tożsamość narodowa. Poczucie narodowe, red. E. Nowicka-Włodarczyk, Fundacja „Międzynarodowe Centrum Rozwoju Demokracji”, Kraków 1998.
Rodziński A., Osoba. Moralność. Kultura, Lublin 1989.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976.
Teoria wychowania estetycznego. Wybór tekstów, red. I. Wojnar, Warszawa 1997.
Trojanowska-Kaczmarska A., Dziecko i twórczość, Wrocław 1971.
Wojnar I., Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964.
Wokół problemów tożsamości, red. A. Jawłowska, Warszawa 2001.
Z dziejów polskiego patriotyzmu: wybór tekstów, red. J. Kloczkowski, Kraków 2007.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search