Sztuka jako środek edukacji patriotycznej dzieci w rzeczywistości społecznej XXI wieku
Abstrakt
Artykuł przedstawia możliwości wykorzystania sztuki jako środka dydaktycznego w kształtowaniu postaw dzieci wobec ojczyzny. Autorka zwraca uwagę na socjokulturowe uwarunkowania współczesnej edukacji i wynikające z nich wyzwania wobec wychowania patriotycznego. Wskazując na wychowawcze walory
sztuki, prezentuje metodę pracy z dziećmi z wykorzystaniem różnych dzieł sztuki oraz zwraca uwagę na kilka ważnych zasad efektywnego jej stosowania.
Bibliografia
Bielska E., Konteksty społeczeństwa globalnego a perspektywy tożsamości, [w:] Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji, red. T. Bajkowski, K. Sawicki, Trans Humana, Białystok 2001.
Dziecko i sztuka, red. W. Szlufik, Anna Pękala, Częstochowa 2000.
Dziecko w świecie sztuki. Nauczyciele nauczycielom, red. B. Dymara, Kraków 1996.
Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka, red. B. Suchodolski, Warszawa 1986.
Erikson E., Tożsamość a cykl życia, Poznań 2004.
Jakubiak K., Wychowanie państwowe jako ideologia wychowawcza sanacji, Bydgoszcz 1994.
Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.
Kotłowska K., Rzecz o wychowaniu patriotycznym, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1974.
M. Królica, Drama w wychowaniu patriotycznym i w edukacji wielokulturowej, [w:] Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku. Wyzwania i konteksty, red. M. Królica, E. Piwowarska, E. Skoczylas-Krotla, Częstochowa 2007.
Królica M., Edukacja patriotyczna, [w:] Nowe oblicza pedagogiki. Pojęcia. Przedstawiciele. Literatura. red. A. Marzec. E. Sadowska, E. Piwowarska, Częstochowa 2008.
Królica M., Edukacja przedszkolna. Przewodnik dla studentów, Częstochowa 2004.
Królica M., Koncepcja wychowania patriotycznego w przedszkolu wobec nowych strategii edukacyjnych zjednoczonej Europy (poszukiwanie źródeł w polskich ideałach wychowania), [w:] Twórczość i nowoczesność w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, red. U. Ordon, A. Pękala, Częstochowa 2008.
Królica M., Kształtowanie relacji dzieci przedszkolnych z ojczyzną metodą „zapoznanie z wielkim człowiekiem”,
[w:] Wybrane problemy rozwoju i edukacji małego dziecka, red. M. Królica, Częstochowa 2001.
Kurdybacha Ł., Ideał wychowawczy w rozwoju dziejowym, Warszawa 1948.
Łempicki St., Polskie tradycje wychowawcze, Warszawa 1936.
Paruzel E., Ideał wychowawczy Narodowej Demokracji i próby jego realizacji na przełomie XIX i XX wieku, Toruń 1993.
Patriotyzm. Tożsamość narodowa. Poczucie narodowe, red. E. Nowicka-Włodarczyk, Fundacja „Międzynarodowe Centrum Rozwoju Demokracji”, Kraków 1998.
Rodziński A., Osoba. Moralność. Kultura, Lublin 1989.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976.
Teoria wychowania estetycznego. Wybór tekstów, red. I. Wojnar, Warszawa 1997.
Trojanowska-Kaczmarska A., Dziecko i twórczość, Wrocław 1971.
Wojnar I., Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964.
Wokół problemów tożsamości, red. A. Jawłowska, Warszawa 2001.
Z dziejów polskiego patriotyzmu: wybór tekstów, red. J. Kloczkowski, Kraków 2007.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: