Pojęcie wartości. Kilka refleksji w perspektywie poglądów Jana Pawła II
Abstract
Autor w publikacji odnosi się do wartości w kontekście teoretycznym. Swoje rozważania odnosi nie tylko do zinterpretowania zagadnienia, ale zaprezentowania funkcji, modeli i kategoryzacji wartości. Kwintesencją jest analiza systemu wartości w nurcie nauczania Jana Pawła II. Publikację kończy refleksja autora.
References
Brzozowski P., Wzorcowa hierarchia wartości. Polska, europejska czy uniwersalna, Lublin 2007.
Denek K. , Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
Denek, Ku dobrej edukacji, Toruń – Leszno 2005.
Denek K., Morszczyńska U., Morszczyński W., Michałowski S. C., Dziecko w świecie wartości , cz. 1, Kraków 2003.
Głoskowska-Sołdatow M., Poszukiwanie aksjologicznego wymiaru wychowania, a system wartości nauczycieli i rodziców, [w:] U podstaw dialogu o edukacji, red. A. Karpińska, Białystok 2003.
Homplewicz J., Sposoby pojmowania wartości, „Wychowawca” 1999 nr 4.
Jan Paweł II, Fides et ratio, Tarnów 1988.
Jan Paweł II, Prymat wartości duchowych w wychowaniu młodych roku 2000, 18.03.1982, [w:] Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, V, 1, 1982, Poznań 1993.
Jan Paweł II, Przemówienie do profesorów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, 09.05.1987, Jakie są perspektywy tego pokolenia? „L' Ossertvatore Romano ” 1987, nr 5.
Jan Paweł II, Spotkanie Ojca Św. Jana Pawła II z młodzieżą akademicką, Warszawa 3.06.1979 r., [w:] Jan Paweł II, Wypłyń na głębię. Ojciec Św. do młodych Polaków, Warszawa 2006.
Mazur P., Wychowanie ku wartościom wyzwaniem dla współczesnej szkoły, [w:] Wybrane zagadnienia wychowania szkolnego – wokół wartości, red. P. Mazur, Lublin 2007.
Misztal M., Problematyka wartości w socjologii, Warszawa 1972.
Ossowski S., U podstaw estetyki, Warszawa 1958.
Ostrowska K. , W poszukiwaniu wartości, cz. 1, Gdańsk 1994.
Sztumski J., Społeczeństwo i wartości, Katowice 1992.
Wojciszke B. , Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.
Wojtyła K. , Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search