Dilemmas of Teaching Reading and Writing

  • Bożena Pawlak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN
Keywords: reading, writing, teachers, parents, school

Abstract

Reading and writing have long been prized skills around which in recent times have featured interesting discussions and disputes. At the same time, while some people deplore the decline in readership in our country, others point out the fact that we have never read as much as we do today (of course both sides have in mind different types of read texts). Similar disputes are to be found around the issue of writing. Proponents of handwriting, calligraphy, clash with those who these the only sensible tool today for writing to be a computer keyboard, iPad or iPhone. Despite these and other controversies, most of us recognize the importance of reading and writing skills, and some even see their marked increase in the modern world. I am thinking, for example, of parents, grandmothers and grandfathers, who are looking for opportunities, methods and tools to accelerate and support the teaching of the reading and writing of their children and grandchildren. I think of researchers seeking optimal conditions for learning and teaching these important competencies. Another effect of the popularity of thinking about reading and writing skills are also likely to be the decisions of politicians associated with the operation of education, who have prepared a whole raft of changes in recent years for teachers of preschool and early childhood education (those professionally responsible for laying the foundations for children’s reading and writing skills). The only question is - are you sure that they are good changes? The article aims to analyze the doubts and dilemmas that a person teaching reading and writing must confront today.

References

Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

Czarczyńska K., Pisanie ręczne zanika – pisma odręcznego używamy tylko kiedy musimy, http://gadzetomania.pl/5600,pisanie-reczne-zanika-pisma-odrecznego-uzywamy-tylko-kiedy-musimy (dostęp: 17.11.2016).

Czerska A., Dlaczego szkoła nie uczy czytać? http://cudownedziecko.pl/dlaczego-szkola-nie-uczy-czytac/ (dostęp: 09.09.2015).

Czerska A., Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko, Wydawnictwo Instytutu Rozwoju Małego Dziecka, Warszawa 2016.

Domann G. i J., Jak nauczyć małe dziecko czytać? Cicha rewolucja, Wydawnictwo Excalibur, Bydgoszcz 1992.

Fisher R., Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa 1999.

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,394682,ekspert-mozg-pracuje-tak-samo-przy-czytaniu-ebookow-i-zwyklych-ksiazek.html (25.04.2013).

http://www.tvn24.pl/kultura-styl,8/wyniki-badan-czytelnictwa-w-polsce,638128.html (dostęp: 23.04.2016).

http://m.krytykapolityczna.pl/artykuly/czytaj-dalej/20121114/jak-czyta-nasz-mozg (dostęp: 14.11.2012).

http://kognitywnie.pl/pismo-reczne-madrosc-i-zaangazowanie/ (dostęp: 14.10.2013).

Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012.

Kalembka J., O co chodzi z tym czytaniem? Blog psychologiczny: http://www.edukowisko.pl/?p=361 (dostęp: 17.11.2016).

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

Krasowicz-Kupis G., Rozwój i ocena umiejętności czytania dzieci sześcioletnich, „Doradca Nauczyciela Sześciolatków”. Wydawnictwo Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006.

Nowicka M., Szkoła nie uczy czytać. http://www.godmother.pl/blog/szkola-nie-uczy-czytac/ (dostęp: 29.01.2013).

Ober J., Trudności w czytaniu. Część 1-6. http://www.flushyoutube.com/video/b5JAJ4xz_mo (dostęp: 29.01.2013).

Rocławski B., Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, WSiP, warszawa 1986.

Spitzer M., Jak uczy się mózg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Woźniak O., Laptop wyłącza mózg, czyli co tracimy porzucając ręczne pisanie, http://wyborcza.pl/1,75400,16139130,Laptop_wylacza_mozg__czyli_co_tracimy__porzucajac.html?disableRedirects=true (dostęp: 11.06.2014).

Published
2017-04-24
How to Cite
Pawlak, B. (2017). Dilemmas of Teaching Reading and Writing. Elementary Education in Theory and Practice, 12(1(43), 67-78. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1243.04