Depicting the “Other” in Literature in The Process of Learning Attitude Towards Immigrants and Refugees
Abstract
In this article I present examples of children’s literature related to the categories of immigration and refugee. I show examples of fairy tales, readings and storytelling, which are part of intercultural education projects and programs, and “non-fiction” books written for children. The purpose of the article is to indicate the role of these publications in enhancing knowledge about refugee status, raising awareness of the problems experienced by the “Refugee”, as well as developing an attitude of inclusion and tolerance towards minorities. The issues raised here should be considered important because the presence of refugees and immigrants is not always associated with the openness of citizens of the host country, resulting from racial, ethnic or religious conflicts. These disturbing phenomena require in-depth reflection on the issues of attitudes toward the members of the groups described here and the attempts to find “remediation”. It is particularly important to undertake parental interventions in relation to the key moments in children development. Literary texts provide opportunities for reflection on the importance and value of bilateral dialogue and the realization of common goals in a diversified world.
References
Badania IPSOS dla IOM ‒ Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji https://poland.iom.int/sites/default/files/IOM_Cudzoziemcy_raport_IX_2016.pdf [dostęp: 26.05.2016].
Bajki w edukacji początkowej, http://www.eid.edu.pl/archiwum/1999,97/czerwiec,150/bajki_w_edukacji_poczatkowej,875.html, [dostęp: 26.05.2016].
Bauman Z., Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016.
Borecka I., Biblioterapia. Teoria i praktyka. Poradnik, Wyd. SBP, Warszawa 2001.
Chłopiec z Lampedusy, http://czasdzieci.pl/ksiazki/ksiazka,3762e13-chlopiec_lampedusy.html, [dostęp: 26.05.2017].
Dyka F., Bajki w edukacji początkowej, http://www.eid.edu.pl/archiwum/1999,97/ czerwiec,150/bajki_w_edukacji_poczatkowej,875.html, [dostęp: 26.05.2015].
Elmer i hipopotamy, https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,34938,Elmer-i-hipopotamy, [dostęp: 26.05.2017].
Gawryluk B., Teraz to jest nasz dom, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016.
Golka M., Imiona wielokulturowości, Wydawnictwo MUZA SA., Warszawa 2010.
Grzybowski P.P., Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej, Impuls, Kraków 2011.
Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000.
Kaczmarczyk P., Migracje zarobkowe Polaków w dobie przemian, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
Kawczyńska-Butrym Z., Migracje. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
Konwencja o statusie uchodźcy, art. 1 Dz.U. z 1991 r. nr 119, poz. 515 zob. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU1991119051, [dostęp: 26.05.2017].
Majewska M., „TY UCHODŹCO!”, http://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/ty-uchodzco/ [dostęp: 26.05.2017].
McKee D., Elmer i hipopotamy, Wyd. Papillon, Poznań 2011.
Mikołajewski J., Wędrówka Nabu, wyd. Austeria, Kraków 2016.
Młynarczuk-Sokołowska A., Potoniec K., Szostak-Król K. (red.), Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich, Białystok 2015, Fundacja Dialog, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/rozne/Przygody%20innego.pdf, [dostęp: 26.05.2017].
Młynarczuk-Sokołowska A., Potoniec K., Szostak-Król K., Przygody Innego II. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich, Fundacja Dialog, Białystok 2015.
Molicka M., Bajki terapeutyczne: cechy charakterystyczne, rodzaje, zastosowania, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja psychokorekcja. Tom 6, red. B. Kaja, Bydgoszcz 2004.
Molicka M., Baśniowa terapia, „Psychologia w Szkole”, nr 4/2005.
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Media Rodzina, Poznań 2011.
Myrdzik B., Dialog z Innym w przestrzeni kultury w wybranych koncepcjach, [w:] Dialog kultur w edukacji, red. B. Myrdzik, M. Karwatowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
Niesporek-Szamburska B., Wójcik-Dudek M., przy współpracy A. Zok-Smoły, Wyczytać świat ‒ międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014.
Nowak E., Kot, który zgubił dom, Egmont Polska, Warszawa 2016.
Nowe wyzwiska w szkołach. „Ty uchodźco! Ty imigrancie”, http://wiadomosci.wp.pl/nowe-wyzwiska-w-szkolach-ty-uchodzco-ty-imigrancie-6025256314029185a, [dostęp: 26.05.2017].
Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Scholar, Warszawa 2004.
Piątkowska R., Hebanowe serce, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016.
Pilch T., Wstęp, [w:] Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie, red. D. Lalak, Wyd. „Żak”, Warszawa 2007.
Potoniec K., Bajki w edukacji międzykulturowej, http://cis-caritas.nazwa.pl/mentoring/documents/Przygody_Innego-Bajki_w_edukacji_miedzykulturowej-A_Mlynarczuk-Sokolowska_K_Potoniec-K_Szostak-Krol.pdf, [dostęp: 26.05.2017].
Stephan W.G., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, GWP, Gdańsk 1999.
Stosunek Polaków do przyjmowania uchodźców, Warszawa, luty 2016 http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_024_16.PDF, [dostęp: 26.05.2017].
Stosunek Polaków do uchodźców, http://uchodzcy.info/infos/stosunek-polakow-do-uchodzcow/, [dostęp: 26.05.2017].
Suchecka J., „Ty uchodźco” krzyczeli i pobili szóstoklasistę, http://wyborcza.pl/1,75248,19013631,ty-uchodzco-krzyczeli-i-pobili-szostoklasiste.html?disableRedirects=true, [dostęp: 26.05.2017].
Sułek H., Król M., Krupiński G., Praktyczny słownik terminów literackich, Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2003.
Szeląg A., Przedmowa, [w:] Szeląg A., Wielokulturowość – międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień, „Impuls”, Kraków 2006.
Szeliga K., Historia Guziołka, czyli jak tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka w wieku przedszkolnym. Poradnik dla dzieci, rodziców i nauczycieli, Kraków 2005.
Weigl B., Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży. Studium empiryczne, Wyd. Instytutu Pedagogiki PAN, Warszawa 1999.
Mackie D. M., Hamilton D. I., Susskind J., Rosselli F., Społeczno-psychologiczne podstawy powstawania stereotypów, [w:] Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, red. N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, GWP, Gdańsk 1999.
Welsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, [w:] Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfgang Welscha, red. R. Kubicki, 1998.
Wędrówka Nabu, http://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,59084,Wedrowka-Nabu, [dostęp: 26.05.2017].
Witek R., Chłopiec z Lampedusy, Wyd. Literatura, Łódź 2016.
Wypowiedź R. Witka na temat książki Chłopiec z Lampedusy, http://www.wyd-literatura.com.pl/rafal-witek,joanna-rusinek/chlopiec-z-lampedusy.html, [dostęp: 26.05.2017].
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search