Multimedialne programy edukacyjne dla dzieci w młodszym wieku szkolnym
Abstract
W artykule podjęto jeden z ważniejszych problemów dotyczących roli i znaczenia multimedialnych programów edukacyjnych w nauczaniu dzieci. Wszyscy żyjemy w czasach, gdzie technologie informacyjne stały się wielkim i tajemniczym „światem” jednostki. Zastosowanie komputerowych programów edukacyjnych posiada dużą wartość w kształceniu najmłodszych, stwarza znakomite warunki do rozwoju myślenia twórczego, przyspiesza i ułatwia nabywanie różnorodnych umiejętności: czytania, pisania, słuchania, rozumowania, liczenia. Odgrywa ważną rolę również w diagnozie i terapii pedagogicznej. Dzięki programom edukacyjnym zajęcia zintegrowane stają się bardziej atrakcyjne i urozmaicone.
References
Gajda J., Dominująca rola mass mediów i hipermediów w kulturze i edukacji, [w:] Edukacja medialna, red. J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta, Toruń 2002.
Juszczyk S. (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Toruń 2002.
Karbowniczek J., Grabowski M., Kilka słów o oddziaływaniu Internetu na psychikę dzieci i młodzieży, [w:] Wychowanie i nauczanie w społeczeństwie otwartym – wybrane zagadnienia, red. W. Grelowska, E. Kielska, Radom 2010.
Karbowniczek J., Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej po wprowadzeniu reformy systemu oświaty, Częstochowa 2008.
Kłosińska T., Kompetencje medialne nauczycieli wczesnej edukacji, [w:] Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, t. 2, red. B. Śliwerski, Kraków 2007.
Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy. Być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego, Warszawa 2005.
Kujawiński J., Postęp pedagogiczny w szkole, Poznań 2008.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998.
Panasiuk B., Komputer w przedszkolu, [w:] Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci. Wybrane zagadnienia, red. S. Guz, Warszawa 2001.
Podolski A., Postawy a mass media, [w:] Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia, red. R. Pęczkowski, Poznań – Warszawa 2005.
Sitarczyk M., Bohaterowie telewizyjni w percepcji dzieci sześcioletnich. Kontekst emocjonalny i społeczny, [w:] Rozwój i edukacja dziecka: szanse i zagrożenia, red. S. Guz, Lublin 2005.
Włoch S., Pedagogia widzialna i niewidzialna w edukacji przedszkolnej. Aspekty rozwojowe, [w:] Rozwój i edukacja dziecka: szanse zagrożenia, red. S. Guz, Lublin 2005.
Wolska-Długosz M., Wpływ reklamy na zachowanie się dzieci i młodzieży, Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość, Zeszyty naukowe, 2006, nr 2.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search