School Readiness in Case of Six-Year-Old Students as a Market Instrument of Educational Policy

  • Bogusław Śliwerski Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
Keywords: pre-school education, compulsory education, school maturity, education policy, political manipulation

Abstract

The analysis is based on the politicization of the age of compulsory school since 2009 in Poland. It was implemented in the framework of state system change by the Ministry of Education. In my work I answer the question whether six years old children are ready for this change and mature enough? Can they cope in schools, which lead the learning process in a way that is radically different from the pre-school education? The problem is not related only with the psychophysical maturity, but the maturity of the existing institutions and curriculum. Education authorities presents different point of view to scientifical approach, due to the fact that the main aim of this educational change was movement of compulsory education graduates into labor market as early as possible. It was not related with support of children’s development. I claim that quoting the British authorities solutions, by educational political authorities from our country, only serves to political manipulation.

References

Christ M., „Doniesienie z pola walki” – doświadczenia z diagnozowania gotowości szkolnej dzieci, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 33(2014)3.

Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, „Impuls”, Kraków 2011.

Grabek A., Przedszkolne litery na cenzurowanym, http://www.rp.pl/artykul/19,968719-Przedszkolne-litery-na-cenzurowanym.html, (dostęp: 11.01.2013).

http://www.ibe.edu.pl/images/wydawnictwo/ulotki/EE_szesciolatki_okok.pdf, (dostęp: 9.12.2014).

http://www.ibe.edu.pl/images/wydawnictwo/ulotki/EE_szesciolatki_okok.pdf, (dostęp: 9.12.2014).

http://www.ive.edu.pl/pl/media-prasa/aktualnosci-prasowe/197-zlainterpretacja-wynikow-analiz-ibe-nie-może-podwazac-reformy, (dostęp: 14.06.2013).

Kaczan R., Rycielski P., Co wiemy o sześciolatkach w szkole na podstawie badań? Umiejętności matematyczne. Czytanie. Pisanie. Opinie rodziców o dzieciach i placówkach, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

Konopnicki J., Eksperymentalne szkolnictwo w Anglii i Szkocji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1964.

Kormanowa Ż., Reforma szkolnictwa w Anglii i we Francji, PZWS, Warszawa 1946.

Kotłowski K., Szkoła angielska po drugiej wojnie światowej, PZWS, Warszawa 1960.

Mikiewicz P., Kapitał społeczny i edukacja, PWN, Warszawa 2014.

Program grup przedszkolnych, http://www.przedszkole1.rabka.pl/index.php/grupa-ekoludki, (dostęp: 9.12.2014).

Sandiford P., (przeł.) W. Gumplowicz, (uzupełnił wizytator) J. Hellman, Szkolnictwo angielskie, Wyd. „Nasza Księgarnia”, Warszawa–Łódź 1927.

Swianiewicz P. (red.), Edukacja przedszkolna, Wyd. ICM, Warszawa 2012.

Swianiewicz P., Krukowska J., Lackowska-Madurowicz M., Polityka samorządów gminnych wobec edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2012.

Szewczuk K., Gotowość szkolna dzieci 5- i 6-letnich w zakresie kompetencji matematycznych – analiza porównawcza, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 33(2014)3.

Trzy pytania do prof. Anny Brzezińskiej, http://eduentuzjasci.pl/pl/wydarzenia/index.php?option=com_content&view=article&id=609, (dostęp: 14.06.2013).

Published
2016-05-27
How to Cite
Śliwerski, B. (2016). School Readiness in Case of Six-Year-Old Students as a Market Instrument of Educational Policy. Elementary Education in Theory and Practice, 9(34/4), 53-70. https://doi.org/10.35765/eetp.2014.0934.03