Concepts, Approaches and Methods of Foreign Language Teaching to Children
Abstract
The widely understood methodology of a foreign language teaching covers both methods, techniques, aids, rules of teaching, and teacher competences, necessity to consider pupils’ developmental qualities, as well as factors of individual differences. The methods used in work with children at preschool and early school age, the choice of adequate components of language education are based on observation, analysis of children needs, potential, and interests and, therefore, they have to be adjusted to their possibilities. This article presents selected methods and approaches whose elements, techniques, and exercises can be used with the youngest pupils in foreign language teaching. Both the Council of Europe and European Union recommendations, tendencies in methodology of teaching foreign languages at the first educational stages underline that making a child sensitive to a foreign language, stimulating his/her interests in language learning, and forming the behavior which fosters its acquisition and learning are important. An overview of the literature of the subject below leads to the conclusion that there is no one, universal method of foreign languages teaching, or the set of techniques and strategies which could provide all children with success, as each of them features a varied range of experience, knowledge and skills, different interests, personal qualities, styles and strategies of learning. The role of method selection in teaching appears to be the key in the didactic – upbringing process. Hence, the most appropriate approach is the eclectic one in order to improve this process and obtain optimal results in learning by students.
References
Anisimowicz B., Alternatywne nauczanie języków obcych w XX wieku, DiG, Warszawa 2000.
Baïdak N., Garcia Mingues M.L., Oberheidt S., Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe w szkołach w Europie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2007.
Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, WSiP, Warszawa 1987.
Chodkiewicz H., Nauczanie języka przez treść: założenia i rozwój koncepcji, „Lingwistyka Stosowana”, 4(2011).
Cuq J.P., Gruca I., Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 2002.
Dakowska M., O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
Ellis R., Task-Based Language Learning and Teaching, Oxford University Press, Oxford 2003.
Eurydice, L’enseignement d’une matière intégrée à une langue étrangère (EMILE) à l’école en Europe, Commission européenne, Brukselles 2006.
Gładysz J., Rola tekstów narracyjnych we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, 1(2011).
Grabara M., Spory wokół metod nauczania języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, 2(1999).
Gravé-Rousseau G., L’EMILE d’hier à aujourd’hui: une mise en perspective de l’apprentissage d’une discipline en langue étrangère, (2011), http://www.emilangues.education.fr/files/par-rubriques/L_EMILE_d_hier_a_aujourdhui_G_Grave-Rousseau.pdf [dostęp: 29.06.2017].
Iluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych?, Wyd. Wyższej Szkoły Lingwistycznej, Częstochowa 2006.
Jaffke Ch., Maier M., Języki obce dla wszystkich dzieci. Doświadczenia szkół waldorfskich w nauczaniu najmłodszych, Impuls, Kraków 2011.
Janicka M., Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.
Kabzińska A., Zadania komunikacyjne w nauczaniu sprawności mówienia – kluczowe decyzje w klasie językowej, „Konińskie Studia Językowe”, 2(2014)1.
Kaczmarek A., Integracja przedmiotowa na lekcjach języka obcego w szkole podstawowej, [w:] Integracja w nauczaniu języków obcych, red. J. Zawodniak, K. Tychom-Cieślak, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005.
Karbowniczek J., Założenia metodyczne pracy pedagogicznej w przedszkolu, [w:] Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, WAM, Kraków 2013.
Kic-Drgas J., Dzieci a nauka języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, 1(2014).
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2004.
Kondrat D., Metody pracy z dziećmi w przedszkolu, „Języki Obce w Szkole”, 1(2015).
Kotarba-Kończugowska M., Sześciolatek na zajęciach z języka obcego. Poradnik dla nauczycieli, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.
Kozłowski A., Literatura piękna w nauczaniu języków obcych, WSiP, Warszawa 1991.
Nicholls K., Język angielski w przedszkolu ‒ metody i formy pracy, „Przedszkole. Miesięcznik Dyrektora”, 77(2015)8.
Olpińska-Szkiełko M., Wychowanie dwujęzyczne w przedszkolu, Wyd. Naukowe Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
Pamuła M., Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2004.
Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, WAGROS, Poznań 2001.
Philips S., Young Learners, Oxford University Press, Oxford 2007.
Piegzik W., Współczesny eklektyzm glottodydaktyczny – rozważania nad metodą, „Języki Obce w Szkole”, 3(2004).
Puren Ch., La didactique des langues étrangères à la croisée des méthodes: essai sur l’éclectisme, Didier 1994.
Rokita-Jaśkow J., Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, 1(2015).
Ronowicz E., Kierunki w metodyce nauczania języków obcych, WSiP, Warszawa 1982.
Sopata A., Sprawność mówienia produktywnego we wczesnoszkolnej edukacji językowej, [w:] Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych: zarys teorii i praktyki, red. D. Sikora-Banasik, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2009.
Spitzer M., Jak uczy się mózg, PWN, Warszawa 2007.
Springer C., La didactique des langues face aux défis de la formation des adultes, Edition Ophrys, Paris 1996.
Richer J.J., Quelques remarques sur la notion d’éclectisme en didactique de FLE, „Synergies Chine”, (2007)2, http://gerflint.fr/Base/Chine2/richer.pdf [dostęp: 01.07.2017].
Tomczuk D., Metody audiowizualne i media w nauczaniu języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, 3(2012).
Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa‒Poznań 1999.
Copyright (c) 2017 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search