Searching for a Model of Mathematical Education: Towards Maria Montessori’s Pedagogy
Abstract
Mathematics is a school subject which causes students the greatest problems, sometimes throughout their entire school experience. Unsatisfactory learning outcomes in mathematics have been observed worldwide for a number of years, and the lack of or poor mathematical skills make it impossible for many students to cope with the ever increasing demands of modern life. In view of this alarming situation, constant attempts are being made to modify and reform mathematics education curricula in order to improve their effectiveness. The present study explores the difficulties faced by students in learning mathematics. Attention is given to the types and effects of failures in mathematics education. In the context of these problems, the Montessori method is recommended as an alternative. The main assumptions of the Montessori pedagogy are presented, with a special emphasis on the development material. The greatest prominence is given to sensory and mathematical materials, providing their brief characterization and pointing to their high educational effectiveness. In order to bring the characteristics of Montessori’s organizational forms closer (forms of students’ work) the three-stage-lesson is presented. The lesson involves presenting the names connected with the typical developmental Montessori method with the use of Golden Bead Material. The concluding section highlights the didactic effectiveness of Montessori pedagogy in the domain of mathematics education. It is stressed that students who have been educated in Montessori schools work eagerly with mathematical materials and independently. They achieve educational success, acquire new skills and see that mathematics can be easy and pleasant to learn.
References
Albinoska A., Czekalska R., Gaj A., Lauba B., Matczak J., Piecusiak J., Sosnowska J., Odkryjmy Montessori raz jeszcze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Andrzejewska J., Kompetencje poznawcze dzieci pięcioletnich, [w:] Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, red. H. Sowińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.
Bednarczuk B., Dziecko w klasie Montessori, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007.
Darowna M., Pora czy nie pora na matematykę?, „Edukacja i Dialog” 2005, nr 9.
Epstein P., Odkryć każde z dzieci (Edukacja Montessori), „Bliżej Przedszkola” 2012, nr 6.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1989.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1992.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Główne grzechy przedszkolnej szkolnej edukacji matematycznej. Czyli o tym, co utrudnia dzieciom nabywanie wiadomości i umiejętności matematycznych, [w:] Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o, Warszawa 2009.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania. Zakres potrzebny do kształtowania aspektu porządkowego pojęcia liczby naturalnej [w:] Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o. o, Warszawa 2009.
Guz S., Edukacja w systemie Montessori, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998.
Guz S., Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006.
Guz S., Wyzwalanie aktywności poznawczej dzieci w edukacji Montessori [w:] Aktywność dzieci i młodzieży red. S. Guz, T. Sokołowska-Dzioba, A. Pielecki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2008.
Kalinowska A., Rozwijanie kompetencji myślenia matematycznego, „Edukacja i Dialog”, (2005) 9.
Kawczyńska E., Dla kogo trudna matematyka, „Życie Szkoły”, (2009)1.
Kurant M., Rozwiązywanie zadań tekstowych przez dzieci z dyskalkulią [w:] Psychologia trudności arytmetycznych dzieci. Doniesienia z badań red. U. Oszwa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Lillard A., Montessori Education Provides Better Outcomes Than Traditional Methods, Study Finds Science, Journal Article 29 września 2006, https://news.virginia.edu/.../montessori-education-provides-better (dostęp 28.01.2018).
Montessori M., Odkrycie dziecka,tłum. A. Pluta, Wydawnictwo Palatum, Łódź 2014.
Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2017. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2017, CKE, https://cke. https://cke.gov.pl/egzamin-gimnazjalny/wyniki/gov.pl/sprawdzian/wyniki/ (dostęp: 28.01. 2018) CKE.
Osiągnięcia uczniów kończących szkołę podstawową w roku 2016.Sprawozdanie ze sprawdzianu 2016, CKE, https://cke. https://cke.gov.pl/egzamin-gimnazjalny/wyniki/gov.pl/sprawdzian/wyniki/ (dostęp: 28.01.2018) CKE.
Oswald P., Schlutz-Benesch G., Grundgedanken der Montessori-Pädagogik, Herder-Freiburg-Basel – Wien 1990.
Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2008.
Oszwa U., Analiza wskaźników ryzyka rozwojowych trudności arytmetycznych, [w:] Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia, red. U. Oszwa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Piaget J., Dokąd zmierza edukacja?, PWN, Warszawa 1977.
Piaget J., Nauczanie matematyki a rozwój dziecka, „Wiadomości Matematyczne” 1979, t. XXII, nr 1.
Skjöld Wennerström K., Bröderman Smeds M., Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
Steenberg U., Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce, 2004.
Stein B., Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2003.
Surma B., Gotowość szkolna do uczenia się matematyki dzieci sześcioletnich w przedszkolu Montessori – raport z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2013, nr 28/2.
Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje, Wydawnictwo Palatum, Łódź 2008.
Tuszyńska-Bogucka V., Nauczyciel w percepcji dzieci 6-letnich w przedszkolu masowym oraz placówce Montessori-analiza porównawcza, [w:]: Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów, red. Z.B. Gaś, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1999.
Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Zajdel K., Tajemnice świata matematyki, „Edukacja i Dialog” 2005, 9.
Zarucka B., Trudności w uczeniu się matematyki u dzieci w ocenie nauczycieli, [w:] Psychologia trudności arytmetycznych dzieci. Doniesienia z badań, red. U. Oszwa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Copyright (c) 2018 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search