The Individuality of the Child in the Face of Compulsory Schooling

Keywords: early childhood pedagogy, early childhood education, child subjectivity, individual development of a child, the diagnosis of maturity and school readiness

Abstract

This article is an attempt to provoke the reader to consider the situation of a first-grade pupil from another perspective, namely from the individual autonomy of a child. Polish law requires the compulsory schooling of children of their parents and gives them a certain freedom of choice. Since 2016, children from the age of seven are in the compulsory schooling system. However, if parents agree, they can send children to school at the age of six. It is in this case that the accurate diagnosis of maturity and school readiness is very important since it will determine the future education of the child. Hasty decisions resulting from social pressure or the belief that it will all be alright somehow should not be taken. The opinion of the preschool teacher, a responsible approach on the part of the parents and the health of the child should help in formulating a complete diagnosis. The knowledge of the current state of the child’s development, its capabilities, competence and needs will allow the teacher to personalize the education process. From the 1st of September, every first-grade pupil should be treated subjectively, as a unique and exceptional individual obtaining own experience through free activity. It should be kept in mind that fun and exploration of the immediate environment are priorities at this age. It is in order to manage the education and upbringing process wisely that the principles of child development, the current reality and cooperation with parents should be taken into account. In the times of rapidly changing realities, the teaching program must be flexible, the school has to create appropriate conditions for fun and learning, and teachers should look for new, often alternative methods of working with children.

References

Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, tłum. A. Wojciechowski, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2004.

Bruner J.S., Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznania, tłum. B. Mroziak, PWN, Warszawa 1978.

Christ M., „Doniesienia z pola walki” – doświadczenia z diagnozowania gotowości szkolnej dzieci, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 33(2014)3, DOI: 10.14632/eetp_33.5.

Gray P., Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?, tłum. G. Chamielec, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2013.

Janiszewska B., Edukacja w przedszkolu, WSiP, Warszawa 2007.

Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1998.

Karbowniczek J., Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z językiem angielskim – propozycje rozwiązań metodycznych dla nauczycieli, Instytut. Wyd. Erica, Warszawa 2012.

Marek E., Narodowska K., Przewodnik metodyczny. Diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, WSiP, Warszawa 2010.

Mazur B., Zagórska K., Gra w kolory. Klasa 1. Ćwiczenia, część 4, Wyd. Juka, Warszawa 2014.

Pęczkowski R., Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.

Piaget J., Mowa i myślenie dziecka, tłum. J. Kołudzka, PWN, Warszawa 2005.

Pokój A., Obraz przygotowań w przedszkolu do podjęcia nauki w szkole – wyniki badań własnych, [w:] Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, red. D. Waloszek, CE Bliżej Przedszkola, Kraków 2009.

Seligman M.E.P., Optymistyczne dziecko, tłum. A. Jankowski, Media Rodzina, Poznań 1997.

Skarżyńska K. (red. nauk.), Między ludźmi...: Oczekiwania, interesy, emocje, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2012.

sliwerski-peadagog.blogspot.com/2014/10/szescilatki-w-toksycznej-szkole.html (dostęp: 26.10.2014).

Sokołowska B., Gra w kolory. Klasa 1. Matematyka, część 2, Wyd. Juka, Warszawa 2014.

Szociński R., Wiatrem z połonin, Wydawca Kwinto i Spółka, Toruń 2004.

Śliwerski B., Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, Impuls, Kraków 2012.

Vasta R., Haith M.M., Miller S., Psychologia dziecka, tłum. M. Babiuch i in., WSiP, Warszawa 1995.

Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003.

Zakrzewska B., Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa 2006.

Żylińska M., Neurodydaktyka czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Published
2016-07-19
How to Cite
Dmitruk-Sierocińska, K. (2016). The Individuality of the Child in the Face of Compulsory Schooling. Elementary Education in Theory and Practice, 11(2(40), 25-40. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.11.40.25