Contemporary Music in Aesthetic Education of Children – the Angle of a Pedagogue, animator and Composer

Keywords: creativity, pedagogy of creativity, contemporary music, music education, perception of contemporary music

Abstract

The aim of the paper is to investigate the educational potential of contemporary music and ways of using it, especially in the scope of stimulating children’s creative activity. The author presents the condition of Polish contemporary music for children and opportunities to experience this music by children outside the school system. Six interviews with composers and pedagogues were carried out and the offer of such events in Poland was analyzed. The author notices the significant educational potential of contemporary music and its increasingly diverse and comprehensive use. Stimulating creativity is one of the most important aspects of this education; it inspires both, the creativity of children who are encouraged to improvise and perform music, as well as professional composers, who find inspiration to work on new pieces. Children are naturally open to new various sonic experiences. In taking part in such events, they become aware participants of culture and learn valuable ways of spending their free time. Their creative activity is stimulated, artistic and non-artistic sensitivity is developed as well as courage and divergent thinking. One of the most important rules of presenting contemporary music to children is interaction, which helps to gain the goals mentioned above.

Author Biography

Magdalena Karolina Sasin, Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości

Adiunkt Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, członek Zakładu Teorii Wychowania Estetycznego w Katedrze Edukacji Artystycznej. Pracownik naukowo-dydaktyczny UŁ od 2002 r. Członek Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. Rozprawa doktorska pod tytułem „Funkcje mediów regionalnych w kształtowaniu zainteresowań kulturalnych młodzieży licealnej na przykładzie aglomeracji łódzkiej”, napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Mirosławy Zalewskiej-Pawlak, obroniona w kwietniu 2010 r. na Uniwersytecie Łódzkim. Książka przygotowana na bazie pracy doktorskiej wydana w Wydawnictwie Uniwersytetu Łódzkiego w 2013 r. pt. „Media regionalne a zainteresowania kulturalne młodzieży. Studium pedagogiczne”. Autorka (wraz z A. Pikałą) książki „Arteterapia. Scenariusze zajęć” wydanej w 2016 r. w wydawnictwie Uniwersytetu Łódzkiego. Kilkadziesiąt artykułów naukowych w czasopismach naukowych w językach polskim i angielskim („Kultura i Wychowanie”, „Studia Pedagogiczne”, „Pedagogika Szkoły Wyższej” i in.) oraz publikacjach wieloautorskich Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Śląskiego, Akademii Muzycznej w Łodzi i in. Recenzje artykułów w pedagogicznych czasopismach naukowych.

Zainteresowania naukowe obejmują: edukację estetyczną i artystyczną ze szczególnym uwzględnieniem edukacji muzycznej, edukację medialną, problematykę upowszechniania sztuki wśród dzieci, młodzieży i dorosłych w instytucjach pozaszkolnych, poprzez media oraz w sytuacjach nieformalnych (rodzina, przyjaźnie).

W zakresie działalności organizacyjnej i dydaktycznej między innymi: kierownik projektu dydaktycznego „Interwencje artystyczne. Samorozwój przez sztukę” (Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ); wielokrotne wykłady w krajach europejskich w ramach programu Erasmus+; prowadzenie zajęć w e-learningu.

W latach 2001–2006 stała recenzentka muzyczna łódzkiego wydania „Gazety Wyborczej”. Obecnie (od 2006 r.) stała współpraca z łódzkim magazynem kulturalnym „Kalejdoskop”, wcześniej także z innymi czasopismami o tematyce kulturalnej. Autorka kilkuset tekstów z zakresu publicystyki kulturalnej, głównie recenzji oraz wywiadów. Dwukrotna laureatka wyróżnienia „Złote Pióro” dla najlepszych łódzkich dziennikarzy piszących o tematyce kulturalnej. Pracownik Działu Rozwoju i Reklamy Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubisnteina (od 2006 r.). Wcześniej praca w kilku placówkach edukacyjnych i naukowo-edukacyjnych, m.in. w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia przy ul. Szpitalnej w Łodzi (obecnie im. Aleksandra Tansmana), Społecznej Szkole Muzycznej II stopnia przy Polskim Instytucie Muzycznym w Łodzi, Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Miejskim Domu Kultury w Aleksandrowie Łódzkim.

Absolwentka Wydziału Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (2001) oraz Podyplomowego Studium Komunikacji Społecznej i Mediów przy Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (2002).

 

References

MFMW „Warszawska Jesień”, tekst na oficjalnej stronie internetowej festiwalu; http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2014/news-2014/1624483716 (dostęp: 5.06.2018).

Festiwal Muzyki Współczesnej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka”; http://www.srebrnaszybka.pl (dostęp: 11.03.2018).

Fundacja „Muzyka jest dla Wszystkich”; https://www.muzykajest.pl (dostęp: 12.03.2018).

Gawrońska H., Czy dzieci mogą polubić muzykę współczesną? O poszukiwaniu dróg komunikacji artystycznej z najmłodszym słuchaczem, [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, red. M. Karasińska, t. 2: Praktyki artystyczne, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań 2009.

Gozdecka R., Grusiewicz M. (red.), Współczesne oblicza edukacji muzycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008.

Gozdecka R., Muzyka artystyczna na tle przemian edukacyjnych, [w:] Nowe trendy w edukacji muzycznej, red. A. Białkowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.

Gozdecka R., Weiner A. (red.), Profesjonalizm w edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.

Kojs R., Dziecięca muzyka eksperymentalna, [w:] Dziecko w świecie muzyki, red. B. Dymara, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000.

Kowalska-Zając E., Rola łódzkiego Festiwalu Do-Re-Mi w popularyzacji muzyki współczesnej dla dzieci, [w:] Musica Moderna x 50, red. M. Szoka, E. Kowalska-Zając, O. Hans, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi, Łódź 2007.

Marciniak K.B., „Mała Warszawska Jesień”, tekst z 20 października 2014 r. na stronie internetowej magazynu o muzyce współczesnej „Glissando”; http://glissando.pl/relacje/warszawska-jesien-2014–55/#fn1–2702 (dostęp: 23.01.2018).

Pater R., Czas wolny w (dla) edukacji kulturalnej dzieci, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” (2015)1.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.

Popowski R., Grusiewicz M., Do jakiej kultury prowadzi współczesna powszechna edukacja muzyczna?, „Wychowanie Muzyczne” (2014)3; http://www.wychmuz.pl/artykul_ar_50.html (dostęp: 19.02.2018).

Program Małej Warszawskiej Jesieni 2017; http://www.warszawska-jesien.art.pl/files/2017/08/Program_mWJ2017_PL[1].pdf (dostęp: 5.06.2018).

Program nauczania gry na fortepianie w Szkole Muzycznej I stopnia im. St. Wiechowicza w Krakowie, Kraków 2011; file:///C:/Users/Magdalena/Downloads/92298_0%20(1).pdf (dostęp: 5.06.2018).

Skutnik J., Spotkanie dziecka ze sztuką nową, [w:] Edukacja artystyczna wobec przemian w kulturze. Dylematy edukacji artystycznej, red. W. Limont, K. Nielek-Zawadzka, t. I, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005.

Surma B., Teoretyczne założenia kształtowania postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” (2012)4.

Surmiak-Domańska K., Ciocia Jadzia, „Gazeta Wyborcza”, 2.11.2001; http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,498264.html (dostęp: 12.03.2018).

Zwolińska E.A. (red.), Edukacja kreatywna, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Published
2018-07-25
How to Cite
Sasin, M. K. (2018). Contemporary Music in Aesthetic Education of Children – the Angle of a Pedagogue, animator and Composer. Elementary Education in Theory and Practice, 13(2(48), 123-138. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.48.123