Rymowanka, rytm i myślenie narracyjne we wczesnej edukacji dzieci

Słowa kluczowe: rytm, muzyka, opowiadanie historii, wczesne dzieciństwo, myślenie narracyjne, ciche książki

Abstrakt

Niniejszy artykuł skupia się na skuteczności rymowanek, muzyki i opowiadań w edukacji wczesnodziecięcej. Badania prowadzone w ciągu ostatnich dwudziestu lat wykazały, że wykorzystanie rytmu, muzyki i historyjek może usprawnić ogólny rozwój dziecka. Badanie opisane w niniejszym tekście ukazuje wpływ stosowania tzw. cichych książek w edukacji wczesnodziecięcej w celu poprawy umiejętności językowych dziecka, a także jego interakcji społecznych i rozwoju poznawczego. W ciągu miesiąca nauczyciele oceniali postępy małych dzieci w różnych dziedzinach, w tym w przyswajaniu słownictwa, płynności narracji i interakcji z rówieśnikami. Wyniki tych obserwacji podkreślają znaczenie możliwości zabawy z opowieściami, obrazami i muzyką we wspieraniu holistycznego rozwoju małych dzieci. Włączając takie zajęcia do praktyki nauczania małych dzieci, nauczyciele mogą skutecznie wspierać kompetencje językowe, społeczne i emocjonalne swych podopiecznych, tworząc dla nich solidne podstawy do nauki i rozwoju trwającego przez całe życie.

 

Bibliografia

Bachelard, G. (1938/1995). La formazione dello spirito scientifico (E. Castelli Gattinara, Trans.). Raffaello Cortina Editore.

Bachelard, G. (1960/1973). La poetica della rêverie (G. Silvestri Stevan, Trans.). Edizioni Dedalo.

Bachelard, G. (1970/1987). Il diritto di sognare (B. Sambo, Trans.). Edizioni Dedalo.

Bruner, J. S. (1964/1968). Il conoscere. Saggi per la mano sinistra (M. Manno, Trans.). Armando.

Bruner, J. S. (1986/2001). La mente a più dimensioni (R. Rini, Trans.). Armando.

Cangià, C. (2011). Lingue altre. Conoscerle e coltivarle (Vol. 1–2). La Scuola.

Imberty, M. (2019). Musica e metamorfosi del tempo. Da Wagner a Boulez: un percorso fra musica, psicologia e psicanalisi. Morcelliana.

Isaacs, S. (1930/1961). Lo sviluppo intellettuale nei bambini al di sotto degli 8 anni (M. Gabrieli, E. Zallone & G. Tagliacuzzi, Trans.). La Nuova Italia.

Klein, M. (1921/1986). Lo sviluppo libidico del bambino (A. Guglielmi, Trans.). In M. Klein, Scritti 1921–1958 (pp. 17–73). Bollati Boringhieri.

Munari, B. (1980/2011). I prelibri. Corraini.

Munari, B. (1984/2011). Libri illegibili. Corraini.

Piaget, J. (1964). Epistemologia genetica (F. Martinelli, Trans.). Studium.

Regni, R. (1997). Il bambino padre dell’uomo. Armando.

Visioli, T. (2011). Il baule dei suoni. Multidea.

Opublikowane
2024-09-23
Jak cytować
Rosati, N. (2024). Rymowanka, rytm i myślenie narracyjne we wczesnej edukacji dzieci. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(3(74), 87-100. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1974.05