What do early childhood education teachers believe in? – analysis of the declarations regarding selected aspects related to the school

Keywords: beliefs, early education teacher, early school-age child, theoretical approaches to the teacher, models of mind and models of pedagogy

Abstract

The article presents the results of research on beliefs that are important for a teacher’s work style. The aim of the project was to get to know, describe and explain thinking about a child, an early education teacher and school. The written statements were sentences completed by the respondents, and the analysis used the assumptions of selected theoretical approaches and concepts, i. e. the theoretical approaches to a teacher and Jerome S. Bruner’s models of mind and pedagogy. For most of the research participants, the teacher was a structure of perfect qualities, and for few respondents she/he was an autonomous, unique individual whose source of knowledge was primarily personal experience. In the opinions of several teachers, the concept of a professional role understood as specific norms and values related to the position held was crucial. In the opinion of most research participants, a child is a learning entity, motivated to learn, and some respondents perceived him/her as a being that needs to be shaped. The  conducted research indicates that there is a need to create a cultural space for (future) teachers that is conducive to learning about their own beliefs and experiencing confrontation with scientific knowledge.

References

Bruner, J. (2006). Kultura edukacji (T. Brzostowska-Tereszkiewicz, tłum.). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej (B. Komorowska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dylak, S. (1994). Skąd opór kadr pedagogicznych wobec zmian? Forum Oświatowe, 2, 93–103.

Gołębniak, B.D. (2000). Postawy, przekonania i wiedza praktyczna nauczycieli. W: Cylkowska-Nowak (red.), Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości (s. 237–254). Wolumin.

Gołębniak, B.D. (2014). O „upedagogicznianiu” szkoły poprzez akademicki dyskurs edukacyjny. Ku autoetnografii. Forum Oświatowe, 2(52), 147–169. http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/279

Filipiak, E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Fishbein, M., Ajzen, M. (1975). Beliefs, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Addison-Wesley.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Lemańska-Lewandowska, E. (2013). Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – strategie – kierunki zmian. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Leppert, R. (2023). Stereotypy? Potoczne teorie? Ideologie? Możliwe sposoby interpretowania potocznych sposobów myślenia o pedagogice i jej przedmiocie. Colloquium, 3(51), 73–89. http://doi.org/10.34813/31coll2023

Mizerek, H. (1995). Alternatywne sposoby myślenia o nauczycielu i jego edukacji. Pytania do badaczy i edukatorów. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna – dylematy teorii (s. 395–411). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nowak-Łojewska, A. (2023). Komunikacja z dzieckiem w procesie kształcenia. Wielość paradygmatów – odmienność spojrzeń. Colloquium, 3(51), 73–89. http://doi.org/10.34813/25coll2023

Nowicka, M. (2016). Wartości w świecie dziecka w przekonaniach dorosłych – przyszłych nauczycieli. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(33), 152–165.

Shor, I. (1992). Empowering education: Critical teaching for social change. University of Chicago Press.

Szymczak, J. (2023). Znaczenie uczenia się w codzienności (przed)szkolnej „z” innymi i „od” innych dla profesjonalnej samorealizacji nauczyciela. Roczniki Pedagogiczne, 15(2), 131–145. http://dx.doi.org/10.18290/rped23152.8

Published
2025-03-28
How to Cite
Szymczak, J. (2025). What do early childhood education teachers believe in? – analysis of the declarations regarding selected aspects related to the school. Elementary Education in Theory and Practice, 20(1(76), 103-115. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2076.06