Monitoring Children’s Progress in the Project Method
Abstract
The purpose of the study was to understand and describe the space for assessing and monitoring preschoolers’ learning progress in project-based learning. The research problems were formulated as the following questions: In what situations and tasks, a teacher using the project-based learning approach is able to monitor and assess the child’s learning progress? What methods can be used by teachers to monitor children’s progress? What scope of the student’s knowledge, skills and functioning may be monitored by teachers adopting the project-based learning approach?
The research was conducted under the interpretative paradigm, in accordance with qualitative research approach. In the study, basic types of qualitative data collecting methods were used, therefore the paper provides an analysis of the study material obtained from participant observation and document analysis (children’s output) during educational projects.
Based on the analysis of this material, categories determining the space for monitoring and assessing child’s learning process using project-based learning were identified. The author presented educational activities, situations and products that may help to identify and present the real evidence of child’s successful learning.
References
Andrzejewska, J. (2013). Metoda projektów szansą intensyfikacji uczenia się uczniów z klas I–III. Rocznik Pedagogiczny, 5(41/2), 187–211.
Andrzejewska, J. (2019). Sytuacje edukacyjne w szkole zogniskowane na uczeniu się wychowanka. Roczniki Pedagogiczne, 11(47/2), 81–91. httpS://dx.doi.org/10.18290/rped.2019.11.2-7
Bałachowicz, J. (2017). Szkoła jako przestrzeń budowania przyszłości. W: J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (s. 11–95). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Bruner, J.S. (2006). Kultura edukacji (T. Brzostowska-Tereszkiewicz, tłum.). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Difin.
Filipiak. E. (2009). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. Forum Dydaktyczne, 5–6, 82–98.
Helm, J.H. i Katz, L.G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej (E. Pulkowska, tłum.). Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży.
Maj, A. (2014). Metoda projektów we wczesnej edukacji szansą demokratyzacji przestrzeni edukacyjnej dziecka. W: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski i T. Tokarz (red.), Demokracja i edukacja: dylematy, diagnozy, doświadczenia (s. 225–243). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Maj, A. (2017a). Dialog dzieci i nauczycieli w żłobkach Reggio Emilia. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 5(2), 48–64. https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.04
Maj, A. (2017b). Koncepcja stu języków dziecka w przedszkolach Reggio Emilia. O przełamaniu hegemonii języka werbalnego w dziecięcym procesie uczenia się. Problemy Wczesnej Edukacji, 36(1), 112–120.
Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Palka, S. (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pintal, D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Rybińska, A. i Kuszak, K. (2021), Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym. Zmieniające się konteksty i perspektywy. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Siwicki, M. (2021). Nowe podwórka współczesnego dzieciństwa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Sterna, D. (2006). Ocenianie kształtujące w praktyce. Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Sterna, D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Tyluś, U. (2022). Ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Klim-Klimaszewska (red.), Wielowymiarowość edukacji XXI wieku. T. 1: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (s. 199–210). Wydawnictwo Naukowe IKRiBL.
Wiliam, D. (2013). Rola oceniania kształtującego w skutecznych środowiskach uczenia się. W: H. Dymaont, A. Isrance i F. Benavides (red.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce (s. 209–247). ABC a Wolters Kluwer Business.
Witkowska-Tomaszewska A. (2017). W stronę paradygmatu uczenia się – o transformacji świadomości edukacyjnej nauczycieli. W: J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (s. 97–140). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej .
Zdybel, J. (2015). Metapoznanie – ukryty wymiar kompetencji uczenia się. W: J. Uszyńska- Jarmoc i M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania (s. 54– 70). Wydawnictwo Akademickie Żak.
Copyright (c) 2025 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search