Monitoring Children’s Progress in the Project Method

Keywords: child's learning, project-based learning (PBL), monitoring the child’s progress, evaluation of the child’s progress

Abstract

The purpose of the study was to understand and describe the space for assessing and monitoring preschoolers’ learning progress in project-based learning. The research problems were formulated as the following questions: In what situations and tasks, a teacher using the project-based learning approach is able to monitor and assess the child’s learning progress? What methods can be used by teachers to monitor children’s progress? What scope of the student’s knowledge, skills and functioning may be monitored by teachers adopting the project-based learning approach?

The research was conducted under the interpretative paradigm, in accordance with qualitative research approach. In the study, basic types of qualitative data collecting methods were used, therefore the paper provides an analysis of the study material obtained from participant observation and document analysis (children’s output) during educational projects.

Based on the analysis of this material, categories determining the space for monitoring and assessing child’s learning process using project-based learning were identified. The author presented educational activities, situations and products that may help to identify and present the real evidence of child’s successful learning.

References

Andrzejewska, J. (2013). Metoda projektów szansą intensyfikacji uczenia się uczniów z klas I–III. Rocznik Pedagogiczny, 5(41/2), 187–211.

Andrzejewska, J. (2019). Sytuacje edukacyjne w szkole zogniskowane na uczeniu się wychowanka. Roczniki Pedagogiczne, 11(47/2), 81–91. httpS://dx.doi.org/10.18290/rped.2019.11.2-7

Bałachowicz, J. (2017). Szkoła jako przestrzeń budowania przyszłości. W: J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (s. 11–95). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Bruner, J.S. (2006). Kultura edukacji (T. Brzostowska-Tereszkiewicz, tłum.). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Difin.

Filipiak. E. (2009). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. Forum Dydaktyczne, 5–6, 82–98.

Helm, J.H. i Katz, L.G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej (E. Pulkowska, tłum.). Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży.

Maj, A. (2014). Metoda projektów we wczesnej edukacji szansą demokratyzacji przestrzeni edukacyjnej dziecka. W: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski i T. Tokarz (red.), Demokracja i edukacja: dylematy, diagnozy, doświadczenia (s. 225–243). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Maj, A. (2017a). Dialog dzieci i nauczycieli w żłobkach Reggio Emilia. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 5(2), 48–64. https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.04

Maj, A. (2017b). Koncepcja stu języków dziecka w przedszkolach Reggio Emilia. O przełamaniu hegemonii języka werbalnego w dziecięcym procesie uczenia się. Problemy Wczesnej Edukacji, 36(1), 112–120.

Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Palka, S. (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pintal, D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Rybińska, A. i Kuszak, K. (2021), Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym. Zmieniające się konteksty i perspektywy. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Siwicki, M. (2021). Nowe podwórka współczesnego dzieciństwa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sterna, D. (2006). Ocenianie kształtujące w praktyce. Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Sterna, D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Tyluś, U. (2022). Ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Klim-Klimaszewska (red.), Wielowymiarowość edukacji XXI wieku. T. 1: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (s. 199–210). Wydawnictwo Naukowe IKRiBL.

Wiliam, D. (2013). Rola oceniania kształtującego w skutecznych środowiskach uczenia się. W: H. Dymaont, A. Isrance i F. Benavides (red.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce (s. 209–247). ABC a Wolters Kluwer Business.

Witkowska-Tomaszewska A. (2017). W stronę paradygmatu uczenia się – o transformacji świadomości edukacyjnej nauczycieli. W: J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (s. 97–140). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej .

Zdybel, J. (2015). Metapoznanie – ukryty wymiar kompetencji uczenia się. W: J. Uszyńska- Jarmoc i M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania (s. 54– 70). Wydawnictwo Akademickie Żak.

Published
2025-03-28
How to Cite
Andrzejewska, J. (2025). Monitoring Children’s Progress in the Project Method. Elementary Education in Theory and Practice, 20(1(76), 87-99. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2076.05