Edukacja ku twórczości w trylogii Brzechwy o Panu Kleksie

Słowa kluczowe: kreatywność, dziecięca literatura, nauczyciel, twórczość pedagogiczna, wyobraźnia

Abstrakt

Celem artykułu jest wzbogacenie literatury traktującej o powieści Jana Brzechwy o punkt widzenia pedagoga twórczości. Trylogia o Panu Kleksie przeanalizowana została przez pryzmat pedagogicznych koncepcji twórczości, posłużyła jako przykład nauczania ku twórczości i nauczania o twórczości. Dokonano przeglądu badań dotyczących relacji między aktywnościami czytelniczymi a rozwojem kreatywności dzieci, czytaniem literatury fikcyjnej a potencjałem twórczym człowieka. Przeanalizowano koncepcje „twórczego czytania”, zarazem zwracając uwagę na myślenie twórcze i krytyczne, oraz dywergencyjne i konwergencyjne. Podkreślono międzypokoleniowy wymiar zakorzenionej w świadomości kulturowej książki. Z jednej strony powieść przedstawiono jako inspirację do podejmowania aktywności twórczych z dziećmi, z drugiej – nakreślony w niej fikcyjny szkolny świat na opak ukazano jako znamienny ich przykład. Analizie poddany został erudycyjny tytułowy bohater tj. nauczyciel będący twórcą – mistrzem oraz pomysłodawcą edukacji alternatywnej. Lekcje w akademii, jak i fabuła trylogii, są zbudowana na idei kreacji, co było asumptem do stworzenia autorskich propozycji metodycznych – przykładów zadań ukierunkowanych na rozwój operacji myślenia twórczego.

Bibliografia

Baluch, A. (2010). Homo magicus, czyli pan Kleks. W: J. Malicki i J. Papuzińska (red.), Nie bój Brzechwy. Studia i szkice kleksologiczne (s. 101–106). Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Beghetto, R.A. (2017). Creativity in teaching. W: J.C. Kaufman, V.P. Glăveanu I J. Baer, (red.), Cambridge handbook of creativity across different domains (s. 549–564). Cambridge University Press.

Brzechwa, J. (2003). Pan Kleks. Oficyna Wydawnicza G&P.

Brzezińska, A. (1987). Czytanie i pisanie - nowy język dziecka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Djikic, M., Oatley, K. i Moldoveanu, M.C. (2013). Opening the closed mind: The effect of exposure to literature on the need for closure. Creativity Research Journal, 25(2), 149–154. https://doi.org/10.1080/10400419.2013.783735

Doron, E. (2017). Fostering creativity in school aged children through perspective taking and visual media based short term intervention program. Thinking Skills and Creativity, 23, 150–160. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.12.003

Esmaeeli, S. (2024). A model of the home literacy environment and family risk of reading difficulty in relation to children’s preschool emergent literacy. Journal of Learning Disabilities, 57(3), 181–196. https://doi.org/10.1177/00222194231195623

Flack, Z.M., Field, A.P. i Horst, J.S. (2018). The effects of shared storybook reading on word learning: A meta-analysis. Developmental Psychology, 54(7), 1334–1346. https://doi.org/10.1037/dev0000512

Góralski, A. (2003). Teoria twórczości. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Gralewski, J. (2022). Niedostrzegana kreatywność. Trafność ocen kreatywności uczniów dokonywanych przez nauczycieli liceów i jej uwarunkowania. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Gralewski, J. i Wiśniewska, E. (2025). Aktywność twórcza młodzieży licealnej. W: M. Janota-Bzowska (red.), Współczesne perspektywy edukacji artystycznej (s. 41–55). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Eco, U. (2008). Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych (L. Eustachiewicz i in., tłum.). Wydawnictwo WAB.

Jędrych, K. (2018). Gry fikcja – rzeczywistość w cyklu Pan Kleks Jana Brzechwy. W: A. Guzy, D. Krzyżyk, M. Ochwat i M. Wójcik-Dudek (red.), W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane… Księga jubileuszowa dedykowana profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej (s. 125–137). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Johnson, D.R., Cushman, G.K., Borden, L.A. i McCune, M.S. (2013). Potentiating empathic growth: Generating imagery while reading fiction increases empathy and prosocial behavior. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 7(3), 306–312. https://doi.org/10.1037/a0033261

Kaufman, J.C. i Beghetto, R.A. (2009). Beyond big and little: The Four C model of creativity. Review of General Psychology, 13(1), 1–12. https://doi.org/10.1037/a0013688

Karwowski, M. (2009). Identyfikacja potencjału twórczego. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Klus-Stańska, D. i Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kopińska, V., Przyborowska, B. i Solarczyk-Szwec, H. (2021). Podstawy programowe kształcenia ogólnego (od)nowa? Raport z badania kompetencji społecznych i obywatelskich. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kostecka, W., Leszczyński, G. i Skowera, M. (2021). Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian − Korczak – Brzechwa. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, 11(14), 203–222. https://doi.org/10.32798/pflit.544

Koziołek, K. (2017). Czas lektury. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Lubart, T. (2018). Introduction. W: T. Lubart (red.), The creative process: Perspectives from multiple domains (s. 1–18). Palgrave Macmillan.

Mourgues, C.V., Preiss, D.D. i Grigorenko, E.L. (2014). Reading skills, creativity, and insight: Exploring the connections. The Spanish Journal of Psychology, 17, E58.

Mumper, M.L. i Gerrig, R.J. (2017). Leisure reading and social cognition: A meta-analysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11(1), 109–120. https://doi.org/10.1037/aca0000089

Nadurska, K. (1973). Onomastyka humorystyczna w powieści Pan Kleks Jana Brzechwy, Rocznik Naukowo Dydaktyczny WSP w Krakowie. Prace Językoznawcze 2, 47, 91–97.

Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nikolajeva, M. (2014). Reading for learning: Cognitive approaches to children’s literature. John Benjamins Publishing Company.

Pillinger, C. i Vardy, E.J. (2022). The story so far: A systematic review of the dialogic reading literature. Journal of Research in Reading, 45(4), 533–548. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12407

Rada Unii Europejskiej. (2018). Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01). Dz. Urz. UE C 189. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)

Ritchie, S.J., Luciano, M., Hansell, N.K., Wright, M.J. i Bates, T.C. (2013). The relationship of reading ability to creativity: Positive, not negative associations. Learning and Individual Differences, 26, 171–176. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.02.009

Runco, M.A. i Jaeger, G.J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92–96. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.650092

Saeed, K., Reza, Z. i Momene, G. (2012). Bridging theory and practice: How creative ideas flourish through personal and academic literacy practices. International Journal of Research Studies in Psychology, 2(2), 61–70. https://doi.org/10.5861/ijrsp.2012.182

Samsel, K. (2022). „Akademia Pana Kleksa” z innej perspektywy. U źródeł koncepcji filmu dziecięcego Krzysztofa Gradowskiego. Pleograf. Historyczno-Filmowy Kwartalnik Filmoteki Narodowej, 4, 131–139. https://pleograf.pl/wp-content/uploads/2022/12/Akademia-Pana-Kleksa-z-innej-perspektywy.pdf

Sawyer, R.K. (2011) (red.). Structure and improvisation in creative teaching. Cambridge University Press.

Stróżewski, W. (2007). Dialektyka twórczości. Wydawnictwo Znak.

Sukhram, D.P., Hsu, A. (2012). Developing reading partnerships between parents and children: A reflection on the reading together program. Early Childhood Education Journal, 40, 115–121. https://doi.org/10.1007/s10643-011-0500-y

Swędrowska, M. (2021). 777 pomysłów na zabawy z książką. Dla rodziców, bibliotekarzy i edukatorów, którzy chcą rozkochać dzieci w książkach. Wydawnictwo Mamania.

Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Tatarkiewicz, W. (2005). Dzieje sześciu pojęć. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tokarz, A. (2005). Dynamika procesu twórczego. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

van de Ven, I. (2019). Creative reading in the information age: Paradoxes of close and distant reading. Journal of Creative Behavior, 53(2), 156–164. https://doi.org/10.1002/jocb.186

Wang, A.Y. (2012). Exploring the relationship of creative thinking to reading and writing. Thinking Skills and Creativity, 7, 38–47. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2011.09.001

WEF. (2025). The future of jobs report 2025. World Economic Forum. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2025/

Wiśniewska, E. (2021). Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Opublikowane
2025-06-30
Jak cytować
Wiśniewska, E. (2025). Edukacja ku twórczości w trylogii Brzechwy o Panu Kleksie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(2(77), 107-119. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.07