Od refleksyjnego studenta do refleksyjnego nauczyciela. O przygotowaniu psychospołecznym do pracy w edukacji wczesnoszkolnej

Słowa kluczowe: refleksyjny nauczyciel, nauczanie wczesnoszkolne, motywacja, zasoby operacyjne, dobrostan

Abstrakt

Równowaga pomiędzy teorią i praktyką jest przedmiotem zainteresowania w edukacji. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wkraczają w etap złotego okresu motoryczności, są więc naturalnie zaprogramowane do aktywności i działania (Roczniak i in., 2015). Rodzi się pytanie o autonomię uczniów w doświadczaniu, która powinna królować w klasach I – III szkół podstawowych oraz pytanie o poziom przygotowania nauczycieli do wychodzenia naprzeciw naturalnym potrzebom dzieci. Artykuł koncentruje uwagę wokół tematyki przygotowania psycho – społecznego studentów do pracy w szkole podstawowej, samooceny kompetencji psycho – społecznych u aktywnie pracujących wychowawców klas I-III, a także korelacji między samooceną zasobów motywacyjnych oraz zasobów poznawczych i działaniowych. Refleksyjny nauczyciel to nauczyciel testujący swoje odczucia i reakcje w kierunku samooceny własnego stanu psychicznego, fizycznego i społecznego, to nauczyciel rewidujący swoją motywację do pracy i poszerzający wiedzę oraz umiejętności metodyczne. Przygotowany na potrzeby artykułu sondaż diagnostyczny i przeprowadzony w grupie 60 osób zachęca do refleksji nad poziomem koherencji, dobrostanem subiektywnym i poziomem motywacji – kompetencji kluczowych w pracy z dziećmi. Badania mają na celu ukazanie mocnych i słabych stron nauczycieli i studentów według ich samooceny, a także wykazanie ewentualnych deficytów w przygotowaniu do pracy pedagogicznej studentów Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Bibliografia

Baka, Ł. (2013). Wymagania i zasoby w pracy a wypalenie zawodowe i zaangażowanie w pracy na-uczycieli. Empiryczna weryfikacja modelu wymagania w pracy – zasoby. Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Bałachowicz, J. i Zbróg, Z. (2021). Kierunki przemian teoretycznych i badawczych w polskiej pedagogice wczesnoszkolnej – od mono- do polidyskursywności. Studia z Teorii Wychowania, 12(1), 127–147. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8462

Chomczyńska-Rubacha, M. i Rubacha, K. (2013). Test poczucia skuteczności. Opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Eukacyjnych, 1, 85–105. http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2013.007

Dalajlama XIV, Ekman, P. i Goleman, D. (2014). Świadomość emocjonalna (M. Borkowska, tłum.). Wydawnictwo Helion/Editio.

Dhanabhakyam, M. i Sarath, M. (2023). Psychological wellbeing: A systematic literature review. International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology, 3(1), 603–607.

Dweck, C. (2013). Nowa psychologia sukcesu. (A. Czajkowska, tłum.). Muza.

Dymek, M. (2004). Motywacja nauczycieli do pracy. Studium pedagogiczno-psychologiczne. Politechnika Radomska.

Folkman, S. i Moskowitz, J.T. (2007). Positive affect and meaning-focused coping during significant psychological stress. W: M. Hewstone, H.A.W. Schut, J.B.F. de Wit, K. van den Bos, M.S. Stroebe (red.) The scope of social psychology. Theory and application (s. 193–208). Psychology Press.

Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu. Wolters Kluwer.

Grzegorzewska, M. (1996). Listy do młodego nauczyciela. Cykl I–III. Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Jakubowicz-Bryx, A. i Kwiecińska, M. (2022). Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Jarosz, K. (2019). Profilaktyka pozytywna w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Wolters Kluwer Polska.

Kozłowski, W. (2020). Zarządzanie motywacją pracowników. CeDeWu.

Kretschmann, R. (2003). Stres w zawodzie nauczyciela (J. Mink, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

McLaughlin, C. (1999). Counselling in schools: Looking back and looking forward. British Journal of Guidance and Counselling, 27(1), 13–22. https://doi.org/10.1080/03069889900760021

Legault, L. (2016). Intrinsic and extrinsic motivation. W: V. Zeigler-Hill i T. Shackelford (red.), Encyclopedia of personality and individual differences (s. 1–4). Springer International Publishing.

Nordoff, P. i Robbins, C. (2013). Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka (A. Bryndal i E. Masiak, tłum.). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Pilarska, A. (2012). Ja i tożsamość a dobrostan psychiczny. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Roczniak, W., Babuśka-Roczniak, M., Roczniak, A. i Roczniak R.G. (2015). Kryteria oceny rozwoju motorycznego uczniów szkół podstawowych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21(2), 138–141.

Ryan, R.M. i Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Sebanz, N. (2007). The emergence of self: Sensing agency through joint action. Journal of Consciousness Studies, 14(1–2), 234–251.

Seligman, M.E.P. (2002). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie (A. Jankowski, tłum.). Media Rodzina.

Strzałecki, A. (2001). Osobowościowe, poznawcze i aksjologiczne wyznaczniki twórczości w nauce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1, 23–41.

Szczepska-Pustkowska, M. (2020). „Teatr dla dzieci” a „teatr dziecięcy” z perspektywy konfiguracjonizmu Margaret Mead. Przegląd Pedagogiczny, 1, 136–153. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.08

Szynkiewicz, M. (2017). Przewidywanie w nauce i przewidywanie dotyczące nauki. Studia Oconomica Posnaniensia, 5(11), 35–50.

Tołwińska, B. (2009). Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych). W: J. Iz-debska i J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka (s. 195–203). Trans Humana.

Zielińska-Czopek, M. (2021). Autokraci czy demokraci? Nauczycielskie kierowanie pracą klasy szkolnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Opublikowane
2025-12-15
Jak cytować
Wójcik, A. (2025). Od refleksyjnego studenta do refleksyjnego nauczyciela. O przygotowaniu psychospołecznym do pracy w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(4(79), 67-83. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2079.04