From Reflective Student to Reflective Teacher: Psychological and Social Skill Training in Early Childhood Development

Keywords: reflective teacher, early childhood development, motivation, action, well-being

Abstract

Healthy balans between theory and practice concerns educators. Preschool aged children enter the phase of life called a golden age of motoric skills and are predespositioned to actively experience the world (Roczniak i in., 2015). Main concern however is that children do not receive autonomy deep enough for their healthy growth based on adult – focused pedagogy background of students and future teachers. The article focuses on main topics such as: psychological and social preparation of Early Childhood Development Department`s students looking to work with children as well as the psychological and social skills of actively working teachers; coorelation between motivation to act and action itself and what is characteristic for both groups of interests (students and teachers). Self reflecting teacher is known for reviewing their motivation, widening of knowledge and expanding teaching skills. The anonymous survey used for the purpose of this article has been carried out within a group of 60 respondents. The survey encourages to reflect on coherency, well – being and self – motivation which are crucial for teaching job positions. The aim of the survey is to point out strongest and weakest links by selfjudgment of both teachers in Bydgoszcz and students of University of Kazimierz the Great in Bydgoszcz.

References

Baka, Ł. (2013). Wymagania i zasoby w pracy a wypalenie zawodowe i zaangażowanie w pracy na-uczycieli. Empiryczna weryfikacja modelu wymagania w pracy – zasoby. Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Bałachowicz, J. i Zbróg, Z. (2021). Kierunki przemian teoretycznych i badawczych w polskiej pedagogice wczesnoszkolnej – od mono- do polidyskursywności. Studia z Teorii Wychowania, 12(1), 127–147. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8462

Chomczyńska-Rubacha, M. i Rubacha, K. (2013). Test poczucia skuteczności. Opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Eukacyjnych, 1, 85–105. http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2013.007

Dalajlama XIV, Ekman, P. i Goleman, D. (2014). Świadomość emocjonalna (M. Borkowska, tłum.). Wydawnictwo Helion/Editio.

Dhanabhakyam, M. i Sarath, M. (2023). Psychological wellbeing: A systematic literature review. International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology, 3(1), 603–607.

Dweck, C. (2013). Nowa psychologia sukcesu. (A. Czajkowska, tłum.). Muza.

Dymek, M. (2004). Motywacja nauczycieli do pracy. Studium pedagogiczno-psychologiczne. Politechnika Radomska.

Folkman, S. i Moskowitz, J.T. (2007). Positive affect and meaning-focused coping during significant psychological stress. W: M. Hewstone, H.A.W. Schut, J.B.F. de Wit, K. van den Bos, M.S. Stroebe (red.) The scope of social psychology. Theory and application (s. 193–208). Psychology Press.

Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu. Wolters Kluwer.

Grzegorzewska, M. (1996). Listy do młodego nauczyciela. Cykl I–III. Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Jakubowicz-Bryx, A. i Kwiecińska, M. (2022). Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Jarosz, K. (2019). Profilaktyka pozytywna w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Wolters Kluwer Polska.

Kozłowski, W. (2020). Zarządzanie motywacją pracowników. CeDeWu.

Kretschmann, R. (2003). Stres w zawodzie nauczyciela (J. Mink, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

McLaughlin, C. (1999). Counselling in schools: Looking back and looking forward. British Journal of Guidance and Counselling, 27(1), 13–22. https://doi.org/10.1080/03069889900760021

Legault, L. (2016). Intrinsic and extrinsic motivation. W: V. Zeigler-Hill i T. Shackelford (red.), Encyclopedia of personality and individual differences (s. 1–4). Springer International Publishing.

Nordoff, P. i Robbins, C. (2013). Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka (A. Bryndal i E. Masiak, tłum.). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Pilarska, A. (2012). Ja i tożsamość a dobrostan psychiczny. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Roczniak, W., Babuśka-Roczniak, M., Roczniak, A. i Roczniak R.G. (2015). Kryteria oceny rozwoju motorycznego uczniów szkół podstawowych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21(2), 138–141.

Ryan, R.M. i Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Sebanz, N. (2007). The emergence of self: Sensing agency through joint action. Journal of Consciousness Studies, 14(1–2), 234–251.

Seligman, M.E.P. (2002). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie (A. Jankowski, tłum.). Media Rodzina.

Strzałecki, A. (2001). Osobowościowe, poznawcze i aksjologiczne wyznaczniki twórczości w nauce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1, 23–41.

Szczepska-Pustkowska, M. (2020). „Teatr dla dzieci” a „teatr dziecięcy” z perspektywy konfiguracjonizmu Margaret Mead. Przegląd Pedagogiczny, 1, 136–153. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.08

Szynkiewicz, M. (2017). Przewidywanie w nauce i przewidywanie dotyczące nauki. Studia Oconomica Posnaniensia, 5(11), 35–50.

Tołwińska, B. (2009). Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych). W: J. Iz-debska i J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka (s. 195–203). Trans Humana.

Zielińska-Czopek, M. (2021). Autokraci czy demokraci? Nauczycielskie kierowanie pracą klasy szkolnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Published
2025-12-15
How to Cite
Wójcik, A. (2025). From Reflective Student to Reflective Teacher: Psychological and Social Skill Training in Early Childhood Development . Elementary Education in Theory and Practice, 20(4(79), 67-83. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2079.04