From Reflective Student to Reflective Teacher: Psychological and Social Skill Training in Early Childhood Development
Abstract
Healthy balans between theory and practice concerns educators. Preschool aged children enter the phase of life called a golden age of motoric skills and are predespositioned to actively experience the world (Roczniak i in., 2015). Main concern however is that children do not receive autonomy deep enough for their healthy growth based on adult – focused pedagogy background of students and future teachers. The article focuses on main topics such as: psychological and social preparation of Early Childhood Development Department`s students looking to work with children as well as the psychological and social skills of actively working teachers; coorelation between motivation to act and action itself and what is characteristic for both groups of interests (students and teachers). Self reflecting teacher is known for reviewing their motivation, widening of knowledge and expanding teaching skills. The anonymous survey used for the purpose of this article has been carried out within a group of 60 respondents. The survey encourages to reflect on coherency, well – being and self – motivation which are crucial for teaching job positions. The aim of the survey is to point out strongest and weakest links by selfjudgment of both teachers in Bydgoszcz and students of University of Kazimierz the Great in Bydgoszcz.
References
Baka, Ł. (2013). Wymagania i zasoby w pracy a wypalenie zawodowe i zaangażowanie w pracy na-uczycieli. Empiryczna weryfikacja modelu wymagania w pracy – zasoby. Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Bałachowicz, J. i Zbróg, Z. (2021). Kierunki przemian teoretycznych i badawczych w polskiej pedagogice wczesnoszkolnej – od mono- do polidyskursywności. Studia z Teorii Wychowania, 12(1), 127–147. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8462
Chomczyńska-Rubacha, M. i Rubacha, K. (2013). Test poczucia skuteczności. Opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Eukacyjnych, 1, 85–105. http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2013.007
Dalajlama XIV, Ekman, P. i Goleman, D. (2014). Świadomość emocjonalna (M. Borkowska, tłum.). Wydawnictwo Helion/Editio.
Dhanabhakyam, M. i Sarath, M. (2023). Psychological wellbeing: A systematic literature review. International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology, 3(1), 603–607.
Dweck, C. (2013). Nowa psychologia sukcesu. (A. Czajkowska, tłum.). Muza.
Dymek, M. (2004). Motywacja nauczycieli do pracy. Studium pedagogiczno-psychologiczne. Politechnika Radomska.
Folkman, S. i Moskowitz, J.T. (2007). Positive affect and meaning-focused coping during significant psychological stress. W: M. Hewstone, H.A.W. Schut, J.B.F. de Wit, K. van den Bos, M.S. Stroebe (red.) The scope of social psychology. Theory and application (s. 193–208). Psychology Press.
Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu. Wolters Kluwer.
Grzegorzewska, M. (1996). Listy do młodego nauczyciela. Cykl I–III. Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Jakubowicz-Bryx, A. i Kwiecińska, M. (2022). Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Jarosz, K. (2019). Profilaktyka pozytywna w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Wolters Kluwer Polska.
Kozłowski, W. (2020). Zarządzanie motywacją pracowników. CeDeWu.
Kretschmann, R. (2003). Stres w zawodzie nauczyciela (J. Mink, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
McLaughlin, C. (1999). Counselling in schools: Looking back and looking forward. British Journal of Guidance and Counselling, 27(1), 13–22. https://doi.org/10.1080/03069889900760021
Legault, L. (2016). Intrinsic and extrinsic motivation. W: V. Zeigler-Hill i T. Shackelford (red.), Encyclopedia of personality and individual differences (s. 1–4). Springer International Publishing.
Nordoff, P. i Robbins, C. (2013). Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka (A. Bryndal i E. Masiak, tłum.). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Pilarska, A. (2012). Ja i tożsamość a dobrostan psychiczny. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Roczniak, W., Babuśka-Roczniak, M., Roczniak, A. i Roczniak R.G. (2015). Kryteria oceny rozwoju motorycznego uczniów szkół podstawowych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21(2), 138–141.
Ryan, R.M. i Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Sebanz, N. (2007). The emergence of self: Sensing agency through joint action. Journal of Consciousness Studies, 14(1–2), 234–251.
Seligman, M.E.P. (2002). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie (A. Jankowski, tłum.). Media Rodzina.
Strzałecki, A. (2001). Osobowościowe, poznawcze i aksjologiczne wyznaczniki twórczości w nauce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1, 23–41.
Szczepska-Pustkowska, M. (2020). „Teatr dla dzieci” a „teatr dziecięcy” z perspektywy konfiguracjonizmu Margaret Mead. Przegląd Pedagogiczny, 1, 136–153. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.08
Szynkiewicz, M. (2017). Przewidywanie w nauce i przewidywanie dotyczące nauki. Studia Oconomica Posnaniensia, 5(11), 35–50.
Tołwińska, B. (2009). Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych). W: J. Iz-debska i J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka (s. 195–203). Trans Humana.
Zielińska-Czopek, M. (2021). Autokraci czy demokraci? Nauczycielskie kierowanie pracą klasy szkolnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Copyright (c) 2025 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search