Education to culture and values in the context of regional education
Abstrakt
The subjectof the paper is education to culture and values as the important part of school education. The development of pupils' relations to culture of their region and country, and the formation of their value system, is possible in several educational areas, especially regional education as the integrative part of ducational
process.
Bibliografia
Brezinka W., Profesiová morálka učiteľov. In: Korešpondenčný kurz: Základy etiky – 7. téma: Étos učiteľa. Banská Bystrica , Metodické centrum ,1997, s. 27–35.
Čellárová L., 2002. Postavenie regionálnej výchovy v edukačnom procese. In Regionálna výchova a škola. Banská Bystrica: PF UMB, 2002. s. 12–19.
Deklarácia NR SR o ochrane kultúrneho dedičstva, Z. z. SR č. 91/2001, čl. 1. Generálna konferencia UNESCO , Paríž 2003.
Krajčíriková Ľ., 2009. Ako chudoba a detská práca vo svete ovplyvňuje slovenskú migračnú politiku. In. Sociálne posolstvo Jána Pavla II. Pre dnešný svet II. Chudoba. Reflexie cez prizmu sociálnej náuky Cirkvi, spoločenských a ekonomických vied. Ružomberok 2009.
Krížová J., Krupová I., 2006. Vplyv osobnosti učiteľa na formovanie vzťahu študenta k prírodovedným predmetom. In Pedagogická orientace. Brno 2006, č. 2, s. 68–77.
Krupová I., 2009a. Rozvíjanie regionálneho povedomia žiakov 1. stupňa ZŠ so zameraním na využívanie tradičných ľudových remesiel. In Dimenzie a perspektívy rozvoja osobnosti jednotlivca v súčasnej škole II. Predškolská pedagogika. Elementárna pedagogika. Výchova a umenie. : Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie v Levoči. Ružomberok : PF KU, s. 277–283.
Krupová I., 2009b. Tradičné ľudové remeslá ako prostriedok rozvíjania kľúčových kompetencií žiakov. In Odkaz kultúrneho dedičstva v primárnej edukácii. PF UMB Banská Bystrica, PF Hradec Králové, mesto Banská Bystrica 2009, s. 110–114,.
Kučerová S., Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno 1990.
Lorenzová J., 1999. Společnost – škola – učitel a hodnotové orientace současnosti (o zdrojích naší dnešní “krize” hodnot) In Filosofie-výchova-hodnoty. Sborník k významnému životnímu jubileu prof. Jaroslavy Peškové. 1. vyd. Praha 1999, s. 37–64.
Malý encyklopedický slovník A-Ž. 1972, Praha 1972.
Opatrenia na realizáciu ochrany kultúrneho dedičstva Slovenskej republiky. Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, 2002.
Pupala B., Zápotočná O., Vzdelávanie ako formovanie kultúrnej gramotnosti. In Kolláriková Z., Pupala B., (eds.) Predškolská a elementárna pedagogika, Praha 2001.
Pyramída, encyklopedický časopis moderného človeka, vydanie VI, č. 6, Bratislava 1977, s. 2300–2301.
Revajová Ľ., 2005. Regionálna výchova a ľudová kultúra v slovenskom školstve. In Národná osveta. 2005, číslo 9, ročník X, s. 10–12.
Rosa V., Turek I., Zelina M., 2000. Milénium (Návrh koncepcie rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike. In Slovenský učiteľ. Bratislava 2000.
Šarníková G., 2008. Faktory pôsobiace na utváranie hodnotového systému adolescentov. In: Pospíšil J.,
Roubalová, M. (eds.): Mládež a hodnoty 2007. Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti. Olomouc 2008, s. 187–192.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: