Scientific-technology literacy‘s development in primary education by traditional folk crafts
Abstrakt
The paper deals with the emphasize of need of scientific-technology literacy‘s development in primary education. The using of traditional folk crafts is considered as suitable medium. The author emphasizes the theory of cognitive conflict, and on the base of three steps a suggested educational project is described. The project focused on scientific-technology literacy‘s development and the regional consciousness development by using of traditional crafts technology in primary education.
Bibliografia
Akimjaková B., 2009. Resocializational Actuation in the Special Pedagogy from the Christian Point of View. In. Historical and Contemporary Context of Pedagogy and Rehabilitation: the Polish-Russian- Slovak collected scientific articles in three parts : Moscow-Lodz-Ruzomberok 2009. Editors Z. Domżal, S. Lipiński. Moscow 2009, s. 160–165.
Bertrand Y., 1998. Soudobé teorie vzdělávání. Praha 1998.
Čellárová, L. 2002. Postavenie regionálnej výchovy v edukačnom procese. In Regionálna výchova a škola. Banská Bystrica 2002, s. 12–19.
HELD Ľ., 2001. Príroda – deti – vedecké vzdelávanie. In Kolláriková Z., Pupala B., Predškolská a elementárna pedagogika. Praha 2001.
Korim V., Michal P., Michalová J., 1995. Vlastiveda s didaktikovu, Banská Bystrica 1995.
Korim V., 2002. Regionalistika, vlastivedné vzdelávanie a regionálna výchova. In Regionálna výchova a škola. Banská Bystrica 2002, s. 12–19.
Krajčíriková Ľ., 2009. Ako chudoba a detská práca vo svete ovplyvňuje slovenskú migračnú politiku. In Sociálne posolstvo Jána Pavla II. Pre dnešný svet II. Chudoba. Reflexie cez prizmu sociálnej náuky Cirkvi, spoločenských a ekonomických vied. Ružomberok 2009.
Krupová I., 2007. Regionálna výchova vo vidieckom prostredí so zameraním na tradičné ľudové remeslá. In Krížová J., Krupová I., Vybrané špecifiká regionálnej výchovy v okolí Banskej Bystrice. Banská Bystrica 2007. s. 63–114.
Larochelle M., Desautels J., 1992. Author de l`ideé de science. Québec : Les Presses de l`Université Laval. Bruxelles 1992.
Revajová Ľ., 2001. ZŠ s rozšíreným vyučovaním regionálnej výchovy. Banská Bystrica 2001.
Revajová Ľ., 2005. Regionálna výchova a ľudová kultúra v slovenskom školstve. In Národná osveta. 2005, číslo 9, ročník X, s. 10–12.
Skalková J., 2000. Výchova a vzdělávání v kontextu soudobých globalizačních tendencí. In: Pedagogika, 50, 2000, č. 1, s. 13–22.
Štátny vzdelávací program pre 1. stupeň základnej školy v Slovenskej republike. ISCED 1 – Primárne vzdelávanie. [online]. 30.06.2008. Dostupné na Internete: <http://www.minedu.sk/index.php?lang= sk&rootId=2319>
Teplanová K., Biznárová V., 1997. Prečo vedecko-technologická gramotnosť. In Prírodovedné vzdelávanie pre 21. storočie. Nitra: UKF, 1997.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: