Call for Papers: EETP Vol. 21. No 4(84) 2026: Edukacja literacka dziecka na początku XXI wieku
Edukacja literacka dziecka stanowi podstawę kształtowania stosunku do kultury i sztuki. Utwory literackie, tak proza jak poezja, podejmują różnorodną tematykę, zawierają bogate środki artystyczne, przekazują sensy, wzorce zachowań, budują światy, które mogą silnie wpływać na wyobraźnię młodego czytelnika. W obecnym czasie interesujące wydają się problemy związane z sytuacją dydaktyczno-wychowawczą małego dziecka dotyczącą wychowania przez sztukę. Doznania estetyczne związane z obcowaniem dziecka z treściami i formą literacką, odgrywają znaczącą rolę w jego rozwoju.
Ważne stają się więc refleksje teoretyczne dotyczące wyborów lekturowych oraz sposobów pracy z tekstem literatury na poziomie elementarnym i podstawowym z uwzględnieniem tematyki, kierunków, nurtów, tendencji jakie występują w rozwoju literatury dla dzieci ostatnich dziesięcioleci oraz wyniki badań powiązane z odbiorem literatury i jej wykorzystaniem w edukacji. Naszym celem jest zwrócenie uwagi na współczesną literaturę dziecięcą jako obszar istotny dla rozwoju kultury. Obok konstatacji teoretycznych interesujące są dla nas także dane empiryczne odnoszące się do potencjalnie możliwych oddziaływań dydaktycznych, reakcji odbiorczych bądź aktywności dziecka jako uczestnika aktów lektury.